
 

 

Fear, Ideology, and Propaganda: A Study of the Chilean Media 

during the Summer of 1973 
  
   
  
  

by 

BRENDAN KOEBKE 

  
  
  
 
  
  
  
  

A THESIS 

  
Presented to the Department of History 
and the Robert D. Clark Honors College 

in partial fulfillment of the requirements for the degree of 
Bachelor of Arts 

  
Spring 2024 

  
  



2 
 

An Abstract of the Thesis of 

Brendan Koebke for the degree of Bachelor of Arts 
in the Department of History to be taken in June 2024 

  
Fear, Ideology, and Propaganda: A Study of the Chilean Media during the  

Summer of 1973 
   
  

Approved:   Dr. Reuben Zahler       
                Primary Thesis Advisor 

 
 

On September 11th, 1973, a coup d’etat installed General Augusto Pinochet as leader of 

the South American nation of Chile. For the next seventeen years, he ruled the country under a 

brutal dictatorship. The coup marked the end of the presidency of Salvador Allende, the first 

democratically elected socialist in the Americas. This thesis aims to analyze print media 

coverage throughout the one hundred days before the coup d’etat that installed Pinochet. By 

analyzing the themes, messaging, symbolism, and visual choices of these newspapers spanning 

the political spectrum, the goal is to discern the political implications of this largely polarized 

media ecosystem. Ultimately, I have determined through my analysis that if we accept the 

circumstantial evidence that the media molded public opinion, potent thematic elements, 

symbolism, and certain styles of messaging most likely cumulatively worked to exacerbate pre-

existing inflamed tensions in Chile, destabilized the foundations of Salvador Allende’s Popular 

Unity government, and deepened political divides - all of which played a crucial role in the 

events of September 11th, 1973. Given the deep, lasting scar that Pinochet’s regime has left on 

Chile and the Chilean people, it is all the more important to understand what led to this violent 

regime change.   

 



3 
 

Acknowledgments 

First of all, I would like to thank my primary thesis advisor, Dr. Reuben Zahler. His advice and 

assistance throughout the process of researching, drafting, and defending this thesis have been 

absolutely indispensable. Further, I thank Professor Carlos Aguirre, without whom the idea for 

this thesis would not have existed. Thanks are in store for my Clark Honors College advisor, 

Professor Lisa Wolverton. Lastly, I would like to thank my friends and family for supporting me 

through this process - I love and appreciate you all.  

  

 

 

 

 

 

 

 
  
  



4 
 

Table of Contents 

Introduction                     4 
   Significance                     4 
   Methodology                     5 
   Scholarship                     6 
Historical Background: 1818-1973                  8 
   History of the Chilean Media               14 
   The Most Notable Sources                    15 
   Why is This Notable?                 17 
Coverage of Domestic Events                19 
   Radio Agricultura de Santiago y la Corte Suprema            19 
   Marcha de los Mineros: El Teniente               22 
   The Alejandrina Cox Incident                28 
   Tanquetazo                  32 
   Voter Fraud                   35 
   El Edecan                    37 
   Roberto Thieme                   40 
   Los Camioneros                  44 
Gendered Media Coverage                 47 
Conclusion                   54 
Bibliography                   55 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  



5 
 

Introduction  

September 11th, 1973. As bombs rained down upon La Moneda, the presidential palace 

in central Santiago, Salvador Allende delivered his last speech. Just moments later, he lay dead 

of a self-inflicted gunshot wound. Upon his death, a military junta led by General Augusto 

Pinochet assumed power, kicking off a brutal seventeen-year dictatorship - one which would 

come to be characterized by violent repression, forced “disappearances,” and the elimination of 

dissidents. Among the many factors that led to the coup, there is significant circumstantial 

evidence that the Chilean mass media, mainly consisting of newspapers and radio transmissions, 

played an imperative role in instigating political unrest. This thesis aims to analyze the 

messaging, themes, and symbolism present in Chilean print media during the Summer of 1973 

and explore what these cumulatively reveal about the goals of differing media outlets. 

Furthermore, this thesis will address the extent to which print media played a role in instigating 

the conditions necessary for a coup d’etat.  

 

Significance 

Salvador Allende was the first socialist ever democratically elected in Latin America. On 

September 11th, 1973, a democratically elected government, one which has been installed 

through established constitutional means, was overthrown with the explicit aid of foreign 

governments. In its place, Augusto Pinochet’s dictatorship committed a litany of human rights 

abuses, torturing tens of thousands of people, unjustly detaining a similar number, and executing 

at the very least 1,200. The scar left on Chile by the overthrow of a popularly elected president 

makes it all the more important to understand what happened, and though a complex web of 



6 
 

factors each played a role in instigating the coup and fomenting the conditions necessary for it, 

there exists strong evidence that a critical slice of what went into the coup was negative media 

coverage of Allende and his government. Thus, understanding precisely the messages and 

thematic elements of prominent newspapers during the lead-up to the coup can help shed light on 

what led to this trying period of world history. 

Media polarization is both a symptom and a causal factor in the decay of democracies. In 

Chile, this is particularly evident. A palpable dissonance exists between media outlets with 

distinct ideologies throughout the lead-up to Pinochet's coup. Though they often discuss similar 

events, the tone, words, and symbols frequently differ. One does not have to look far to 

recognize modern parallels. Throughout the global media infrastructure, it is clear that a distinct 

tension exists between what exactly reality is and what fake news is. Though the interconnected 

nature of social media has introduced an entirely new element to this, it is still wise to remember 

the words of George Santayana, noted philosopher and poet; those who cannot remember the 

past are condemned to repeat it. Understanding what occurred in the past is beneficial to help 

best prepare and understand the future. Therefore, the study of the Chilean media at this 

particular time is immensely valuable, as it helps to illustrate the dangers of media polarization 

and educates people on how to recognize it.  

 

Methodology 

Primary source material will guide the methodology of this thesis. Specifically, front-

page stories, editorials, and opinion pieces published by Chilean newspapers throughout the 

Summer of 1973 played a crucial role. Given the available information, both front-page news 



7 
 

stories and selected editorials will be analyzed. In these, persistent themes, messages, and 

symbols will be discussed and analyzed, and their political implications will be addressed. 

Second-hand source materials, such as non-contemporaneous books and articles, will provide 

historical background, context, and some themes and concepts. 

 

Scholarship 

Generally, scholars situate the 1973 Coup in Chile within the broader context of the Cold 

War (emphasizing the United States’ role in instigating the conditions for a coup). Both Chilean 

and non-Chilean scholarship alike tend to emphasize the factor of foreign involvement, and for 

good cause. All of this is essential to understanding the story of September 11th. It is 

undoubtedly clear the Cold War and the vehement anti-communist sentiment that emerged from 

it profoundly influenced the events in Chile in 1973. It is evident that the United States 

government, in particular the CIA, played an outsized role in supporting Pinochet and helped to 

create an environment favorable to a coup. However, what is lost in this scholarship is the issue 

of Chilean agency. Framing the story in the context of an enormous international battle between 

the Soviet Union and the United States tends to minimize the role of Chileans themselves, 

painting them as unwitting pawns in a broader conflict.  

However, some scholarship, particularly work done by Chilean authors, has emphasized 

the Chilean media and its role in inflaming political tensions during the Allende administration. 

A few scholars are of particular note here. Claudia Mellado, a Chilean professor of journalism at 

Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile, has written about the role of the press in 

shaping political and civil society. Manuel Antonio Garretón, a noted Chilean sociologist who 



8 
 

lived through the Allende administration and the coup, has also written on the role of the media 

in molding public opinion. Hernan Uribe, who, as of his last accessible publication, was a 

professor at Universidad de la República (University of the Republic) in neighboring Uruguay, 

has discussed at length the Chilean media ecosystem during the 1960s and ’70s and the 

dysfunction surrounding it. Margaret Power, an American professor of Latin American history, 

is a scholar who deserves a notable mention. Though her work primarily focuses on the role of 

right-wing Chilean women in exacerbating tension in the 1960s and 1970s, her work nonetheless 

discusses in detail the role the media occupied in the lead-up to September 11th. Despite the 

valuable work done by scholars such as those mentioned above, the role of Chilean media 

remains an aspect of the 1973 Chilean Coup which receives relatively little attention. Therefore, 

one of the primary aims of my thesis will be to emphasize the role of Chileans in this event, 

focusing nearly exclusively on first-hand Chilean sources and helping shine a light on a 

relatively underrepresented story.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 



9 
 

 

Historical Background: 1818-1973 

Throughout its history, Chile has operated as an anomaly within the broader context of 

Latin America. Though Chile and the rest of Latin America indeed share cultural similarities, 

Chile differs markedly from its neighbors, most prominently through its history of political 

stability. But, to discuss this, Chile’s geography must be analyzed - arguably one of the critical 

factors in the state's uniqueness. To the North lies the Atacama Desert, a barrier that divides 

Chile from Peru; to the West lies the Pacific Ocean; to the East lies the formidable Andes 

Mountain range; and to its South lies the Arctic. Essentially severed from its neighbors, the area 

now comprising Chile has remained largely centralized, dating back to colonization. This 

centralization has played a key role in its relative stability.  

Before European colonization of the Americas, what was to become Chile was occupied 

by many native peoples; chief among these were the Mapuche people, a diverse group of 

indigenous peoples sharing a common cultural strand. Their stories tell of multiple attempts at 

encroachment on the part of the Incan Empire, which the Mapuche people were able to defend 

against, partly due to the harsh Geography towards the North. They remained the most prominent 

non-European people in Chile until 1520, when Ferdinand Magellan became the first European 

to set foot on the land. From here, as was the case throughout South America, European powers 

scrambled to colonize, with genuine efforts at colonization seriously picking up around 1540 

under the Spanish. Though they faced fierce resistance from the Mapuche and other colonizing 

forces, namely the English, the Spanish consolidated influence in the area, as what was to 

become Chile became a part of the Spanish Empire. Colonization was a drawn-out process, as 



10 
 

the Spanish faced a myriad of Mapuche insurrections, but Chile eventually became a Spanish 

colony.  

In the early 1800s, the Spanish king, Ferdinand VII, was dethroned by Napoleon’s army 

as they swept across Europe, and Napoleon installed his brother in Ferdinand’s place. In 

response to both this and a series of domestic crises, calls for independence proliferated 

throughout Chile.1 On September 18th, 1810, a group of colonists declared a junta to create an 

independent Chilean government. Under the leadership of Bernardo O’Higgins - now considered 

the father of independent Chile - the independence movement ultimately proved successful by 

1818. Eventually, international powers, including the Spanish, formally recognized Chile, and it 

had secured a good portion of its modern territory by the turn of the century. Furthermore, Chile 

would face many internal and international conflicts, multiple civil conflicts, and a war with Peru 

and Bolivia concerning territorial disputes. Though these conflicts seem to contradict Chile's 

reputation as a stable, established nation, it should be noted that the sheer amount of conflict was 

markedly less than that of its neighbors. The Chilean Civil War of 1891 is of tremendous 

importance, as it helped lay the foundation for the relatively stable democratic principles that 

would come to define Chile throughout the 20th century.2 

After the Civil War of 1891, an era of Chilean history known as the parliamentary era 

began. In this era, the political divisions of modern Chile began to crystallize, though the 

electoral system was largely inefficient and needed drastic reform. In 1925, Arturo Allesandri, 

the President of Chile, who lost that position in a coup merely a year earlier, encouraged the 

signing of a new constitution. Despite a series of political crises, namely a quasi-dictatorship 

 
1 William F. Sater “History of Chile from the Conquest to Arturo Alessandri.” The History Teacher 14, no. 3 (1981): 
327–39. https://doi.org/10.2307/493413. 
2 Ibid. 



11 
 

established in 1927 under General Carlos Ibanez, the constitution enacted in 1925 remained 

strong.3 They proved to be relatively successful in the stabilization of Chilean society. That 

being said, the stability of Chile was relative to the rest of Latin America. In no way was Chilean 

society untainted by instability; for example, the period after the Great Depression was one of 

profound instability, in which power regularly switched hands, from the aforementioned 

dictatorship under Ibanez to a civilian-instigated socialist government in the early 1930s. This is 

not to mention the profound inequality in Chile at the time. Lower-class Chileans, primarily from 

indigenous backgrounds, occupied a social role far lower than the middle and upper classes, 

which descendants of Europeans dominated. Concurrently, many of the political divisions that 

would come to define Chilean political culture started to become ingrained. By the 1960s and 

1970s, right-wing Chileans were defined by a laissez-faire approach to government and a heavy 

emphasis on business. On the other hand, left-wing Chileans would span a broad ideological 

spectrum, ranging from left-leaning liberals, who favored mild economic reform, all the way to 

hardened communists, who desired to see a Soviet-style revolution in Chile.4   

 During these events, a little-known Marxist physician named Salvador Allende won a 

congressional seat in Valparaíso. Allende slowly worked his way up the ladder, holding virtually 

every imaginable governmental office, including senator, member of the chamber of deputies, 

member of the cabinet, and president of the senate. Allende, a self-described socialist, ran for the 

presidency unsuccessfully in 1952, 1958, and 1964. However, his commitment to leading Chile 

never wavered, as he decided to run in his fourth straight election in 1970. Amidst turbulent 

sociopolitical change, most crucially the broader movement toward the left occurring throughout 

 
3 Paul W. Drake “History of Chile, 1920-1980.” The History Teacher 14, no. 3 (1981): 341–47. 
https://doi.org/10.2307/493414. 
4 Ibid. 



12 
 

South America - best exemplified by the Cuban revolution - the stage was set for him to win 

potentially. 

The 1970 Election has proven to be one of the most consequential in Chilean history, as it 

polarized the nation and set it on the path toward forceful regime change. This election was a 

three-way contest between Salvador Allende of the Unidad Popular (Popular Unity) party, 

Radomiro Tomic of the Christian Democratic Party, and Jorge Allesandri, a former independent 

president and the son of Arturo Allesandri. This election ended up as an extraordinarily bitterly 

fought contest, as the tenor of the election took on the role of broader Cold War rhetoric. In large 

part, this is because of the optics of the election of Allende. The peaceful, democratic election of 

a Marxist in the Americas seemed to the United States in particular to be a significant danger, 

seeing as the so-called domino theory - which posits that as one country becomes communist, its 

neighboring countries do so too - was one of the dominant schools of thought in Cold War 

politics. This is particularly potent when considering that the aftershocks of the Cuban 

Revolution still reverberated throughout the Americas in the form of sporadic guerrilla 

movements. 

Furthermore, the vitriolic tone of this election was due to the massive amount of 

international influence and money poured into the respective campaigns. The Central 

Intelligence Agency of the United States worked to funnel money towards anti-Allende 

propaganda, working with such organizations as El Mercurio to portray Allende as a violent 

radical. On the other hand, the KGB, the Soviet Union’s intelligence agency, sent roughly 

450,000 dollars total to Allende and his campaign at his personal behest.5 This information was 

known to foreign intelligence agencies, and served to amplify the desire on the part of the United 

 
5Jack Devine. “What Really Happened in Chile: The CIA, the Coup Against Allende, and the Rise of Pinochet.” 
Foreign Affairs 93, no. 4 (2014): 26–35.  



13 
 

States to halt Allende’s election. International observers predicted that the election would be 

tight, and it certainly was. Once people tallied the votes, no single candidate had gained a 

majority, and a mere 1% separated the two leading vote-getters, Allende and Allesandri - in that 

order. Per Chilean law, Congress needed to resolve the election, which now had become a 

globally watched election.  

All the while, the effort to halt Allende’s election held steadfast. Moving beyond mere 

propaganda campaigns, right-wing Chileans, along with the CIA, began to actively work to 

foment a coup. The first target of the coup plotters was the commander-in-chief of the Chilean 

army, Rene Schneider. Schneider was an avowed “constitutionalist” - insofar as he believed that 

political and military matters should be kept entirely distinct. This position made him the enemy 

of those who desired to see a military-led coup d’etat, and he thus became a target. In a botched 

kidnapping attempt just days before the congressional vote, a group of Chilean soldiers killed 

Schneider. The blowback from this incident had the opposite of its intended effect, consolidating 

support for Allende and eventually leading to his confirmation as the next president of Chile.6   

Allende’s primary goal as president was establishing a so-called “Chilean way to 

socialism.” This goal included massive land redistribution programs, boosting literacy, altering 

the healthcare system, and nationalizing vital industries, most notably Chile’s then-largest export 

- copper. Crucially, Allende believed in a gradual, moderate path toward a socialist society. He 

believed that working within the established constitutional system of Chile was more than 

feasible in achieving an actual socialist society. However, this method was opposed by many 

within Allende’s party, who viewed his methods as too moderate, wanting a violent revolution to 

install a communist society, similar to what had occurred in the Soviet Union and Cuba. On the 

 
6 Mark T. Hove. “The Arbenz Factor: Salvador Allende, U.S.-Chilean Relations, and the 1954 U.S. Intervention in 
Guatemala.” Diplomatic History 31, no. 4 (2007): 623–63.  



14 
 

other hand, many moderate and right-wing Chileans viewed his policies as far too radical, thus 

effectively putting Allende between a rock and a hard place.  

Despite this, Allende’s policies proved somewhat successful, at least for the first year or 

so. Chile’s inflation went down, unemployment went down, and GDP went up during the first 

year of the Allende administration. However, this would be short-lived, as severe hyperinflation 

hit Chile in earnest in 1972. In part due to a series of increases in wages by Allende and 

drastically increased government spending, inflation began to spiral out of control, with the rate 

in 1973 well exceeding 300%.  

Though some scholars cite short-sighted policy initiatives as the reason behind some of 

his administration's failings, the impact of foreign involvement was crucial in denigrating 

Allende’s government. Under Allende, the United States, which had previously been a 

significant financial supporter of Chile, virtually cut off all aid. According to Peter A. Goldberg, 

a prominent political scientist, “under previous Chilean administrations, the country had received 

an average of $220 million in credits; by the middle of 1973, they had dropped to about $30 

million. In an already faltering economy strangled by hyperinflation, the lack of foreign 

investment was bound to be catastrophic. Curiously, the United States did not cut off all foreign 

aid, as the armed forces continued to receive substantial amounts of financial aid, with more 

money “covertly funneled some $8 million into the hands of striking Chilean truckers and 

opponents of the government.” Exacerbating this crisis, the Soviet Union proceeded to taper off 

their aid, in part due to their own economic woes. Regardless of how the myriad of interwoven 

economic crises in Chile came about, they nonetheless posed a significant threat to the security 

of Allende’s administration.7  By June of 1973, Allende faced a pressure point in his tenure, with 

 
7  Peter A Goldberg.. “The Politics of the Allende Overthrow in Chile.” Political Science Quarterly 90, no. 1 (1975): 
93–116. 



15 
 

growing encroachment from the Chilean military, right-wing paramilitary organizations, 

opponents to his left, and international foes. This makes for an interesting juxtaposition with the 

aforementioned reputation of Chile, that of a healthy, stable democracy. Regardless, though this 

aids in building a solid political context for the situation in Chile as of 1973, it is still necessary 

to understand the history of Chilean media.  

 

History of the Media 

 Chilean Media has its roots in the inception of Chilean independence. Under the king, 

there was no free press allowed, but post-independence, the government began to explore the 

possibility of founding a paper.8 At this point, a series of newspapers popped up throughout 

Chile. In 1827, a man named Pedro Felix Vicuna founded a small newspaper in Valparaíso 

named El Mercurio. El Mercurio quickly expanded before being purchased by the Edwards 

family in 1880. The family-owned El Mercurio throughout the 20th century and continues to do 

so. Throughout the 19th century, Chile was embroiled in a series of bitter partisan conflicts, 

which led to civil wars. During this period, the press was crucial in providing information and 

molding opinions. However, due to technological limitations, the scope of the media was much 

narrower than what it would come to be in the 20th century. As technology developed and the 

press reached more areas of the country, the influence of the media grew. By the 20th century, 

the Chilean press began to reflect the relative political stability throughout Chile, and a diverse 

and relatively free press rapidly expanded.  

 Particularly in the period following World War II, amidst a broad wave of 

democratization and implementation of Western ideals, the Chilean media gained a great degree 

 
8 Ramon Ponce and Ralph Casey (1946). The Chilean Press: Past and Present. Journalism Quarterly, 23(2), 221-223.  



16 
 

of latitude from the government to express themselves politically. Though this continued the 

tradition of a free press, which had been established beforehand, political polarization became a 

pertinent issue. Polarization gradually accelerated as specific outlets began to ally themselves 

with political factions and movements. By the 1970s, Chilean media had evolved into what has 

been termed a polarized pluralist system, defined by an extraordinarily polarized media 

ecosystem associated with partisan viewpoints.9 It was entirely normal for newspapers to be 

partisan in at least some capacity, whether overt or ambiguous. This helps to lay the stage for a 

thorough analysis of the impact of the Chilean media, but it remains crucial to understand which 

newspapers were most prominent during the Summer of 1973.  

 

The Most Important Sources 

As stated earlier, primary source analysis will form the backbone of this thesis, with six 

newspapers in particular being essential to this effort. Cumulatively, right-wing news outlets 

dominated the media ecosystem. During the Allende years, the total daily circulation of left-wing 

newspapers, primarily associated with Unidad Popular - the political party of Salvador Allende, 

numbered around 312,000. On the other hand, the cumulative circulation of right-wing 

newspapers - those opposed to Unidad Popular and Allende - numbered at around 541,000.10 

Listed below are the key examples of prominent newspapers and publications under Allende.  

- El Mercurio is the most widely circulated newspaper in Chile and certainly the most 

influential. As one of the oldest newspapers in the world, it is considered the national 

 
9 Sallie Hughes & Claudia Mellado, (2016). Protest and Accountability without the Press: The Press, Politicians, and 
Civil Society in Chile. 
10 Rosalind Bresnahan. (2003). The Media and the Neoliberal Transition in Chile: Democratic Promise Unfulfilled. 
Latin American Perspectives, 30(6), 39-68.  



17 
 

newspaper of Chile. Its historical association has been with the center-right, and during 

the Allende administration, it adopted a firm stance against his government.11  

- La Tercera: The second biggest newspaper in Chile by circulation and incredibly 

influential, though not to the same extent as El Mercurio. Similarly to El Mercurio, La 

Tercera existed firmly on the right wing of the Chilean media and, as such, adopted an 

anti-Allende stance.12  

- La Segunda is another notable newspaper, but less widely distributed than El Mercurio 

or La Tercera. La Segunda adopted an extreme anti-Allende stance and was more 

outwardly against his policies and him personally than the prior two.  

- El Siglo: The Communist Party of Chile published El Siglo, which scholars generally 

consider the most influential and widely distributed Chilean newspaper with left-wing 

associations. However, its circulation pales in comparison to El Mercurio and La Tercera. 

Following Pinochet’s coup, Chilean authorities shuttered El Siglo.13  

- Clarin: Clarin was a tabloid-esque newspaper with strong left-wing associations. Its 

coverage was less formal than the prior newspapers, dealing with matters beyond politics 

and news, such as gossip and scandalous stories. It was not as influential or widely 

published as its fellow left-wing outlet, El Siglo.14  

- Puro Chile: Puro Chile was a magazine published solely during the years of the Allende 

government. It had a youthful, pro-Allende stance, adopted an informal style, and was not 

widely notable within the political sphere.  

 
11 Peter Kornbluh (2003). The Pinochet File: A Declassified Dossier on Atrocity and Accountability. New York: 
The New Press. 
12 Bresanahan. The Media and the Neoliberal Transition in Chile: Democratic Promise Unfulfilled 
13 Ibid. 
14 Ibid. 



18 
 

These six sources will constitute the majority of the primary sources in this thesis. These come 

from an online resource entitled “100 días antes del golpe” (The 100 days before the coup), run 

by the Universidad Adolfo Ibáñez in Santiago. This project consists of front pages, editorials, 

and cartoons taken from primary Chilean media sources from June 3rd to September 10th, 1973, 

the 100 days before the September 11th Coup.  

 

Why is this Notable?  

The Chilean print media exerted tremendous influence during the early 1970s; for many, 

newspapers were their sole source of national political news. El Mercurio, for example, had a 

Sunday circulation of around 340,000.15 On the left, newspapers such as El Siglo played a 

crucial role in distributing news, providing a vital lifeline for left-wing Chileans otherwise 

trapped in a market dominated by center-right to far-right sources after the coup, El Siglo 

continued discreet circulation.16 As print media touched the lives of virtually every Chilean, it 

proved to be crucial in helping to mold public opinion surrounding a myriad of issues. Whether 

these be specific policies enacted by Salvador Allende, economic crises, or political happenings, 

how the media presented these stories certainly had influence and was recognized as such.  

It is important to note that there is no direct evidence that media coverage increased 

polarization. Addressing the mindset of a society as a whole is an inherently difficult task, as it is 

impossible to know what exactly was occurring in people’s minds. Opinion polls, which would 

arguably be the chief way of determining the attitudes of the Chilean public at large, are 

unavailable at this time. However, despite this, there exists strong circumstantial evidence that 

 
15 Rex A. Hudson, ed. Chile: A Country Study. Washington: GPO for the Library of Congress, 1994.  
16 “Freedom of Expression and the Press,” Freedom of Expression and the Public Debate in Chile, accessed March 
10, 2024, https://www.hrw.org/legacy/reports98/chile/Chilerpt-03.htm. 



19 
 

the media played a role in instigating a coup, and was recognized at the time as an influential 

means of doing so. Firstly, El Mercurio, a prominent right-wing news outlet, was given direct 

financial support from the Central Intelligence Agency, with proven knowledge of this in 

multiple other sectors of the American government. In fact, President Richard Nixon himself 

personally approved roughly 700,00 dollars of funding towards El Mercurio.17 The purpose of 

these funds was to denigrate the government and personal image of Salvador Allende. Therefore, 

it is clear the United States government believed that to some extent, the Chilean media was 

influential in molding public opinion. Furthermore, Salvador Allende himself was certainly 

cognizant of the influence of negative media coverage of his administration. According to CIA 

documents, Allende was well aware of the negative impact El Mercurio’s coverage of him had, 

and played a role in financially stifling El Mercurio.18 This does not in and of itself prove that 

disparate media coverage actively molded opinions, but it certainly lends a strong degree of 

credence to the notion that it did. Politically active Chileans were similarly aware of the impact 

of disparate media coverage, again choosing to target El Mercurio, the largest and most visible 

Chilean newspaper. In 1967, student activists at the Pontifical Catholic University of Chile 

unfurled a banner at the main building of their campus, reading “El Mercurio Miente” (El 

Mercurio Lies). Though this occurred before Allende’s administration, usage of this phrase 

served as a rallying cry to those on the left, who were aware of the impact El Mercurio’s framing 

of events had on public sentiment.19 Given these factors, this thesis will assume that these actors 

were correct, and that the media played a notable role in molding political opinions and the 

 
17Jack Devine. “What Really Happened in Chile: The CIA, the Coup Against Allende, and the Rise of Pinochet.” 
Foreign Affairs 93, no. 4 (2014): 26–35. 
18 Kornbluh, (2003). The Pinochet File: A Declassified Dossier on Atrocity and Accountability.  
19 Pedro Araya, (2008). El Mercurio Miente (1967): Siete Notas Sobre Escrituras Expuestas. Revista Austral de 
Ciencias Sociales.  



20 
 

broader climate. Given this assumption, it is evident that the media played a role in fomenting 

the conditions necessary for a coup by inflaming political tension and delegitimizing 

governmental institutions.  

 
Coverage of Domestic Events 

 

Radio Agricultura de Santiago y la Corte Suprema 

Radio Agricultura de Santiago (Agriculture Radio of Santiago) was an influential radio 

station in rural Chile that was explicitly anti-Allende and later supported the armed forces during 

and after the September coup. Throughout the presidency of Salvador Allende, the station played 

a consistent role in denigrating both him and his policies, which played into his decision to 

shutter the station in early June of 1973. Under the leadership of Anibal Palma, then Secretary 

General of the Government, Radio Agricultura was forcibly closed amidst severe blowback from 

the right wing of broader Chilean society. However, in response to this move, Hernán Cereceda, 

a minister on the Court of Appeals of Santiago - and later appointed minister of the Supreme 

Court by Augusto Pinochet - ordered that the station reopen. The government countered with a 

succinct message stating that their electrical workers “did not work on weekends.”20 

 Despite this response, the government eventually reopened Radio Agricultura 

completely. Cereceda proceeded to prosecute the Secretary General of the Government, Aníbal 

Palmá, for a myriad of crimes related to the closure of Radio Agricultural, including contempt 

and “disturbance of possessions.”21 Furthermore, the Supreme Court of Chile decided to weigh 

in on the issue, with the president of the court, Enrique Urrutia, stating that Chile was at a point 

 
20 Museo de la Memoria y los Derechos Humanos (2009) Proyecto 100 Entrevistas: Sergio Campos Ulloa. Chile.. 
(2018), 6.  
21  El Mercurio, June 7th 



21 
 

of “judicial breakdown.”22 Given the turbulent media ecosystem in Chile during the months 

preceding Pinochet’s coup, coverage of the incident concerning Radio Agricultura dropped out 

of coverage in July and August, and the details surrounding the prosecution of Anibal Palma 

became murkier. What is clear, however, is that Anibal Palma was subsequently imprisoned 

under Pinochet - though he eventually made it out of Chile, returning in 1984 and eventually 

dying in 2023.23 

In a June 5th issue, La Tercera, a right-wing news outlet that vehemently opposed 

Allende’s government, discussed Cereceda's decision to reopen Radio Agricultura. They state 

that the reaction of Cereceda was very much “respectable” and in “accordance with the law.” La 

Tercera proceeded to criticize the executive at large, imploring Allende’s government to 

recognize that “Chile no es una monarquía” (Chile is not a monarchy). On the front page of El 

Mercurio’s June 6th issue, the words “Reo, Aníbal Palmá” (Criminal, Anibal Palma) are 

displayed in bold lettering and a message announcing the recommencing of Radio Agricultura 

transmissions. El Mercurio adopted a similar tone to La Tercera in its June 7th editorial, 

explicitly referring to the closure of Radio Agricultura as illegal. Further, El Mercurio directly 

criticized the Popular Unity government, stating that under their rule, a constant “distancing” has 

occurred between the Chilean state and the law and constitution. 

El Siglo, arguably the most influential left-wing newspaper in Chile at the time, covers 

the events surrounding Radio Agricultural in a markedly different manner. In an editorial from 

June 6th, 1973, titled “Insólitas actitudes del Poder Judicial” (Unusual attitudes of the Judiciary), 

El Siglo excoriated the judicial branch, expressing abject astonishment at the decision by the 

 
22 La Tercera, June 5th  
23José Comas, “Aníbal Palma Ex Ministro de Allende, Anuncia Su Regreso a Chile,” El País, August 22, 1984, 
https://elpais.com/diario/1984/08/23/internacional/462060009_850215.html. 



22 
 

Supreme Court to rule against the decision to shutter Radio Agricultura, accusing the station of 

spreading “false and slanderous information.” On the topic of Aníbal Palmá, El Siglo maintained 

that he was nothing more than a scapegoat and that his activities in halting Radio Agricultura’s 

broadcast were entirely within the law, as the station had become a hotbed for lies and sedition. 

In this piece, El Siglo discussed an incident in which the Court of Appeals for Rancagua released 

a group of terrorists, which El Siglo viewed as representative of the fascist characteristics of not 

just the Supreme Court but the entire judiciary system. In no uncertain terms, El Siglo ends the 

editorial with an accusation against the Supreme Court for spreading fake news and the 

“propaganda of chaos.”24 The same day, the front page of El Siglo published a statement 

originating from the Popular Unity party referring to the Supreme Court as “another bastion of 

the opposition.” To further drive the point home, a June 14th article was published in El Siglo 

declaring that the Supreme Court “protects fascists.” Throughout the next month, attacks against 

the Supreme Court are strewn about in El Siglo and Clarin’s coverage. On June 25th, El Siglo 

covered a “confession” by the President of the Supreme Court stating that they are receiving 

their salaries along with retirement benefits, which exceeds what is permitted by law.  

Though the closure of Radio Agricultura began as a matter distinctly related to the 

actions of Allende’s government, as the courts became involved, the issue quickly warped into a 

broader case regarding the judiciary branch. In this case, both left and right-wing media sought 

to pit the existing branches of the Chilean government against one another. In the case of right-

wing media, outlets such as La Tercera and El Mercurio both work to convey the same notion, 

that the judiciary branch of the Chilean government is a vestige of sanity in a government 

otherwise held hostage by radicals seeking absolute domination of all branches of governance 

 
24 El Siglo, June 6th 



23 
 

and society. Left-wing media, on the other hand, view the Judiciary Branch as a whole as an 

enemy, a right-wing agent to denigrate the Allende administration. Given El Mercurio and La 

Tercera’s established connection to American-funded propaganda efforts, it is clear that their 

coverage of the Supreme Court was not solely rooted in an attempt to raise rational concerns, but 

instead in an effort to denigrate Allende. On one level, the coverage disparity surrounding Radio 

Agicultura reflects the stark chasm between the different sides of Chilean media, illustrating the 

extent to which the two sides had drifted apart. However, the differing coverage here could have 

also played a role in exacerbating tensions among the government itself. The media did not just 

play a role in informing and educating the masses, as they were also influential in politics. As 

such, the strong denouncements of the judiciary branch in left-wing media and the parallel 

denouncement of Allende and the executive in right-wing media would have only served to 

further the political divide in Chile at the time, potentially helping to soften the stance of 

members of the judiciary towards a potential coup.  

 

Marcha de los Mineros: El Teniente 

 As has been established, Chile is one of the world's foremost producers of Copper. 

According to economist John Fleming, as of 1973, “Income from the international sale of 

(copper) accounts for nearly 51 percent of Chile's foreign exchange earnings and in recent years 

has financed approximately 16-18 percent of its national budget."25 Salvador Allende made 

copper production the centerpiece of his various presidential campaigns, with one famous 

statement of his being that “copper is the wages of Chile.”26 Allende was always quick to 

 
25 John Fleming. The Nationalization of Chile's Large Copper Companies in Contemporary Interstate Relations, 18 
Vill. L. Rev. 593 (1973). 
26 Johnathan Kandell. "Confronting the Copper Strikers, Allende." The New York Times, June 24, 1973. 



24 
 

criticize the Chilean copper industry, which at that point was primarily foreign-dominated. In his 

estimation, copper production and benefits should have been in the hands of Chileans rather than 

under the control of multinational corporations. Upon being elected in 1970, Allende quickly 

transformed the Chilean copper industry, most prominently choosing to nationalize all Chilean 

copper in 1971. This move resulted in the seizure of foreign-owned and operated copper mines, 

which sent economic ripples worldwide. This upset both middle-to-upper-class Chileans - many 

of whom had investments in or ties to the copper industry - and international actors, notably the 

United States, which had several corporations involved in manufacturing and selling Chilean 

copper. Beyond these more prominent actors, the ramifications of this move would impact 

copper workers.  

Historically, the workers of Chilean copper mines have been more than adequately 

compensated for their work, considered by many to be the elites of the blue-collar sector. In fact, 

copper workers often earned “three to six times the wages of the average industrial workers.”27 

Due to a host of conflicting factors, including the stifling of foreign aid by powers such as the 

United States and Britain, economic decisions made by Minister of Economic Affairs Pedro 

Vuskovic, and diminishing support from the Soviet Union, inflation in Chile had reached a 

staggering level.28 In fact, between July 1972 and July 1973, the Consumer Price Index rose by 

320%.29 In response to this, Chilean Copper Miners, known as Mineros, went on strike in April 

of 1973, demanding a 41% increase in wages to keep up with the pace of inflation.30 These 

miners primarily centered around El Teniente (The Lieutenant), a sprawling copper mine in 

 
27 Ibid 
28 Pío Garcia. “LA INFLACION Y EL GOBIERNO DEL PRESIDENTE ALLENDE.” Problemas Del Desarrollo, 
vol. 5, no. 17, 1974, pp. 14–23.  
29 Ibid. 
30 Kandell. "Confronting the Copper Strikers, Allende." 



25 
 

Central Chile, considered one of the world's largest. From the beginning of the strike, President 

Allende and his administration dismissed the miners' demands, labeling them as “fascists,” thus 

implying that their rationale for striking was not valid and that political desires may be the root 

of their movement - namely to see him removed from office.  

Though objective accounts of the events that transpired in June 1973 are difficult to 

ascertain, it is nonetheless possible to paint a rough narrative of the events concerning the 

Marcha de los Mineros, which is essential to understanding media coverage of the incidents 

involved. As mentioned, the miners began their strike in early April of 1973, beginning with 

their demand for a wage increase. Their strike continued for the next two months, contributing to 

a massive economic crisis that had crippled Chile. By June 14th, the miners decided to 

orchestrate a march on Santiago, with plans to take the protest outside La Moneda. In response to 

the strike moving towards Santiago, the government forcibly stopped the protests from entering 

the city, citing the desire to maintain public order.31 In response to this, the miners managed to 

make their way into the city, at which point left-wing elements associated with Unidad Popular 

and the Communist Party met them. It is unclear as to the extent of this interaction, but given the 

coverage of the incident, it was at least somewhat confrontational.  The conflict had simmered by 

June 20th, after which there appeared to be minimal physical conflict between the mineros and 

left-wing groups. However, coverage in the media did not simmer to the same extent, as vitriolic 

coverage of the incident remained prominent in the coming weeks. The strike officially ended on 

July 2nd, 1973, at a meeting of union leaders conducted in Rancagua, Chile. Despite the 

dissolution of the official strike, the tension between left-wing Chileans and the miners was 

palpable and is well-reflected in media coverage of the ordeal.32 Throughout virtually all media 

 
31 El Mercurio. Editorial, June 16th 
32 “Workers at Giant Chilean Mine End Their 10‐week Walkout.” The New York Times, July 2, 1973.  



26 
 

coverage of the miner's strike, one can quite plainly see the differing agendas of certain outlets in 

Chile, as right-wing media sought to promote the miner's agenda - highlighting their story - 

while left-wing media essentially sought to denigrate the miners.  

The first mention of the miner's strike in the one hundred days before September 11th 

occurred on June 14th, when both La Tercera and El Mercurio published articles concerning the 

strike. El Mercurio notes that the miners will march that day in Santiago, while La Tercera 

elaborated, saying that the miners have been “impeded” on their way into the city. The following 

day, the two prominent right-wing media outlets both feature prominently stories regarding 

repression against the miners. El Mercurio's story stated that “with violent police repression, they 

(the government) stop the miners' march.” Similarly, La Tercera stated that the government 

attacked the miners with both tanks and bombs. The coverage of the violent repression of the 

miners’ march continues the next day, as El Mercurio’s front page reads the following: 

“Confrontations in Santiago: “Marxist brigades attack the miners.”33 La Tercera refers to the 

event as “Terror in Santiago!”34 Throughout the next two days, the incident with the miners is 

featured quite prominently in both El Mercurio and La Tercera, with the June 18th piece in the 

former being particularly illustrative of the broad sentiment among right-wing Chileans, noting 

that the “strike is indefinite, impressive solidarity with miners.” Throughout the weeks, El 

Mercurio, in particular, would call attention back to the miner's strike, with one article from July 

7th calling attention to the situation of “147 fired miners.”  

Though left-wing sources remained largely silent on the miner's strike throughout early 

June, and by June 16th, El Siglo made the first mention of their activities. On their front page, El 

Siglo referred to the “Miners” - with an emphasis on the quotation marks - as snobs and thugs. A 

 
33 El Mercurio, June 16th.  
34 La Tercera de la Hora, June 16th.  



27 
 

consistent strand existed here regarding left-wing coverage of the miners' strike, which was a 

depreciation of the strike itself and a belief that broader right-wing forces were orchestrating the 

miners’ activities. On June 19th, El Siglo released an article headlined “Right launches wave of 

terror, Criminal sabotage at “El Teniente.” Here, El Siglo argues that the strike is not the product 

of a wage dispute but rather the result of right-wing sabotage. Drawing a contrast between the 

miners at El Teniente and those whom El Siglo perceives to be patriotic, a June 21st issue 

highlights the relationship between Allende and other miners, saying that Allende is “hand in 

hand with miners who work for the fatherland.” The contrast between the El Teniente strike and 

other workers movements is further alluded to in the June 24th issue of El Siglo, where the 

banner on the front page read “The dance of millions: Workers Strike provokes tremors in the 

judiciary.” Furthermore, on June 25th, El Siglo promoted on their front page a “Miners Tragedy” 

in which three workers die at “La Disputada,” a copper mine. Both Clarin and La Tercera also 

cover this on their front page.  

The strike mentioned above is again illustrative of the profound divide between left and 

right-wing media, as both sides cover the strike, but in notably different ways. The left exalted 

the strike, with El Siglo mentioning on June 21st that there will be a “Full stop of work and 

rally,” where the workers will come out “to sweep away the savage fascists.” The following day, 

the same outlet revels in the rally's success, with the headline reading “Largest rally in history! 

Fascism has been sentenced!” El Mercurio took a wholly different approach to covering this 

strike. While noting its magnitude, El Mercurio highlighted most prominently how the strike 

would “paralyze the country” while including a comprehensive list of the essential services the 

strike and its ramifications would impact.   



28 
 

 One of the consistent themes in practically all sectors of the Chilean media ecosystem is a 

tendency to use inherently polarizing terminology. In right-wing outlets such as El Mercurio and 

La Tercera, these often come in the form of the terms communist and Marxist, which are 

descriptors assigned by them to left-wing forces, whether that be Unidad Popular, Salvador 

Allende, or the communist party themselves. While these terms may be accurate and appropriate 

in some cases, their use plays into broader anti-communist sentiments that the Cold War 

exacerbated. During the 1970s, the Cold War was raging, particularly in South America, as the 

repercussions of the Cuban Revolution were still being felt, mainly through the presence of 

guerrilla movements. Frightened by the presence of a communist country so close to its 

homeland, the United States went about a concerted propaganda effort to suppress left-wing 

movements and governments throughout Latin America under the Mann Doctrine - which 

essentially promoted regime change in the best interest of America, regardless of humanitarian 

consequences in Latin America.35 One of the practical effects of these efforts was the creation of 

a climate of fear surrounding the use of terms associated with left-wing elements. Thus, when 

outlets such as El Mercurio referred to the “Marxist brigades” attacking the miners in Santiago, it 

contributed to a climate of distrust and fear surrounding the activities of left-wing Chileans. 

Similarly, in coverage of right-wing activities by left-wing media outlets, terms such as 

“fascists” were regularly used to stoke fear regarding the activities of right-wing Chilean people 

and groups. Moreover, the description of right-wing groups tended to stray into the intensely 

personal, referring to those involved as snobs, thugs, and traitors. Naturally, the term fascism 

conjures up images of authoritarian dictatorships, such as those of Nazi Germany and Fascist 

Italy - an image bound to incite fear in many left-leaning Chileans, the primary readers of news 

 
35 “What Is the Mann Doctrine?,” The New York Times, March 21, 1964, 
https://www.nytimes.com/1964/03/21/archives/what-is-the-mann-doctrine.html. 



29 
 

outlets such as El Siglo and Clarin. Cumulatively, the polarized terminology used by media 

outlets to describe the Marcha de los Mineros promotes a climate of fear and intolerance. Given 

the influence and circulation of these newspapers, coverage of these incidents was 

extraordinarily impactful in fomenting conditions hospitable for violent regime change.  

 Simple choices in what to cover and what not to cover further play a crucial role in the 

political implications of media coverage surrounding the Marcha de los Mineros. The march in 

Santiago began on June 14th. El Mercurio and La Tercera immediately picked up the story, and 

both actively promoted the miners' story on their front pages. On the other hand, the story was 

absent from left-wing media until June 16th, at which point the miners were promptly attacked 

and vilified. The choice to not cover the march in its principal stages by left-wing media reveals 

that these outlets may have believed that covering the news may be detrimental to their cause. 

Furthermore, it helps foster distinct media echo chambers, in which those who solely 

stick to outlets of a particular political leaning aren’t exposed to news that may challenge their 

viewpoints very well. Though not directly related to the miners at El Teniente, El Siglo and 

Clarin discussed the plight of other miners throughout Chile, with one story covering miners' 

deaths at La Disputada, another massive copper mine. El Siglo chose to portray these miners as 

workers who died in providing for their country, seemingly contrasting these miners with the 

strikers at El Teniente, who - as mentioned, they referred to as fascists. Conversely, El Mercurio 

and La Tercera do not mention this incident. Much like the use of polarizing terminology, 

Chilean media outlets' simple choices in what to cover versus what not to cover in the lead-up to 

the coup worked, along with other prominent factors, to further polarize and isolate the right and 

left wings of broader Chilean society.  

 



30 
 

The Alejandrina Cox Incident 

 In October of 1970, then Commander-in-chief of the Chilean Armed Forces, Rene 

Schneider, was assassinated in a botched kidnapping attempt - one which occurred with explicit 

funding from the CIA.36 His successor, General Carlos Prats, vowed to adopt similar stances to 

Schneider, namely in keeping to the so-called Schneider Doctrine, which posits that the military 

and the political arenas should be kept entirely exclusive. Similarly to Schneider, Prats became 

the target of right-wing forces, who sought to have the military interfere in the democratic 

process.37 In late June of 1973, Prats became involved in an incident covered extensively by all 

sectors of the Chilean media - one which further helps to illustrate the political implications of 

media coverage.  

On June 27th, 1973, General Carlos Prats was being driven in his car through Santiago 

when another car pulled up beside him. The occupant of the vehicle next to Prats began making 

obscene gestures at him, at which point Prats decided to pull out his handgun. Eventually, the 

situation escalated, and General Prats shot at the front of the car. The occupant, a woman named 

Alejendrina Cox - whom Prats had mistaken for a man due to her short hair - exited the vehicle, 

and an angry crowd began to amass, at which point General Prats's driver whisked him away.38 

This constitutes the official version of the event, but in the days succeeding the Cox incident, a 

host of versions of the incident popped up in media coverage. At this point, Prats went to resign 

as commander in chief. Still, President Allende blocked him from doing so, who envisioned the 

 
36 John Dinges, The Condor Years: How Pinochet and His Allies Brought Terrorism to Three Continents (New 
York: The New Press, 2005). 
37"Chile: Indictments in Prats Case." Human Rights Watch, 25 February 2003, 
https://www.hrw.org/news/2003/02/25/chile-indictments-prats-case 
38Jonathan Kandell. "Chile Declares Emergency in Capital Region After Disorders." The New York Times, 28 June 
1973, https://www.nytimes.com/1973/06/28/archives/chile-declares-emergency-in-capital-region-after-
disorders.html 
 
 



31 
 

general as a bulwark against forces that sought to use the Chilean military to overthrow him. 

Prats maintained his position as commander-in-chief in the coming months, though his 

reputation was tarnished in the eyes of the public. Amidst consistent protests, particularly among 

soldiers' wives, Prats resigned from his position on August 22nd, 1973. In his place, President 

Allende named Augusto Pinochet commander-in-chief of the Chilean armed forces, paving the 

way for the September coup. As for Prats - he fled to Argentina in the aftermath of the coup, 

where Pinochet’s secret police, DINA, assassinated him in a car bombing.  

 Initial right-wing coverage of the incident is somewhat ambiguous. In La Tercera, the 

first mention is on June 28th, when an article discussed how a zone of emergency was declared 

in Santiago over an “incident” between Prats and a woman. El Mercurio uses similar language, 

describing Prats as mixed up in a “grave incident.” However, El Siglo and Clarin reach a rash 

conclusion in their coverage. The headline in El Siglo’s June 28th issue read: “Fascist Assassins! 

An attempt against the life of the army general in charge.” Further down the front page, a 

declaration appears in which the “P.C.” (Communist Party) calls for mobilization. Clarin 

condemns “los momios” - a slang term used for right-wingers - stating that they intended to 

assassinate General Prats. Though the facts would later show that the life of General Prats was 

not in danger, it should be noted that given the context - with the prior assassination of General 

Schneider - an attempt on Prats’ life would have been considered more than feasible. In a move 

that speaks volumes regarding their agendas, El Mercurio and La Tercera amped up their 

coverage of the Prats incident, highlighting it as front-page news for the next week. On June 

29th, La Tercera plastered a photo of Prats, head buried in his hands, along with the caption: “It 

was a lamentable incident.” After this point, coverage of the incident began to wane; as the truth 

regarding the Cox incident became more evident, its coverage in left-wing media came to a near 



32 
 

complete halt, though El Siglo would refer to him on August 25th - after his resignation - as an 

“exemplary soldier,” and on August 17th implored its readers to repudiate the “hysterical 

attacks” against Prats. 

 Arguably, the most key implication of the coverage of the Alejandrina Cox incident is its 

role in placing Augusto Pinochet in power. Though Prats’ tenure as commander-in-chief didn’t 

immediately come to an end, the Cox incident was arguably the key factor in his ultimate 

resignation, given that Prats attempted to resign in the immediate aftermath. Thus, it is clear that 

Prats himself viewed it as wholly damaging to his career. The spate of coverage concerning this 

incident in the week or so following its occurrence certainly played a role in tarnishing the 

reputation of General Prats, as the media as a whole simply plays a crucial role in molding public 

opinion. It is not just the facts of this incident that led to the Prats’ resignation; it is also how the 

media covered it that plays a further role. In the image to the right, dating from a June 29th issue 

of La Tercera, the visual of General Prats, head in hands, works to project a sense of defeat and 

resignation. This image, thus, conveys to the readers of La Tercera an image of weakness and 

perhaps embarrassment. Naturally, this type of imagery damages the career of the commander-

in-chief of the armed forces. This position has historically been associated with traits of strength, 

fortitude, and power. Therefore, the decisions made by media outlets to portray General Prats in 



33 
 

a negative light played a notable role in tarnishing his career and helped to pave the path towards 

power for a then relatively unknown Chilean general, Augusto Pinochet.  

Furthermore, the left-wing coverage of the incident revolving around Prats and 

Alejandrina Cox illustrates how the media contributed to polarization. In the immediate 

aftermath of the incident, a conflict-prepared left-wing media ecosystem jumped to the 

conclusion that there had been an attempt on Prats’ life, encouraging their readers to blame 

“fascist assassins.” Additionally, the degrading term 

“momios” is used to refer to the supposed assassin of 

General Prats. The effect of the use of such terms is a 

contribution to a form of “othering,” explicitly painting 

a divide between the fascists and non-fascists, the 

“momios” and “non-momios.” To the likely left-wing 

readers of El Siglo and Clarin, this would only serve to 

polarize them from the Chilean right further. 

Polarization, the act of stark, widening division between 

two or more conflicting sets of beliefs, ideals, and 

opinions, has been proven time and time again to 

denigrate the very concept of democratic society.39 Though the media does not represent all 

facets of society, it is an instrumental player. As stated, in 1973, in Chile, newspapers were the 

primary means by which most people obtained their news. Thus, Media certainly played a crucial 

role in exacerbating polarization, as seen in the initial left-wing coverage of the Alejandrina Cox 

incident. 

 
39 Jennifer McCoy. et al., (2018). Polarization and the Global Crisis of Democracy: Common Patterns, Dynamics, 
and Pernicious Consequences for Democratic Politics. American Behavioral Scientist, 62(1), 16-42.  



34 
 

Tanquetazo 

September 11th was not the only coup attempt in Chile throughout 1973. On June 29th, 

Lieutenant Colonel Roberto Souper, in an effort to seize on the profound instability of the 

Allende government, launched what would come to be known as the Tanquetazo, or Tank 

Putsch. Early in the morning, Souper, with the backing of the powerful fascist group Patria y 

Libertad (Fatherland and Liberty), began to lay siege to La Moneda, the Presidential Palace.40 In 

the chaos, 22 people died, including journalists, bystanders, and combatants. Under the 

supervision of General Carlos Prats, the commander of the Chilean Armed Forces, 

reinforcements were called in and the coup attempt was suppressed. Notably, among these 

reinforcements included a unit led by General Augusto Pinochet. In the aftermath of the 

Tanquetazo, the coup plotters fled to a myriad of locations, including the Ecuadorian embassy in 

Santiago - due to a sympathetic Ecuadorian government. In the aftermath of the September coup, 

the leaders of the Tanquetazo got off scot-free, with Colonel Souper returning to the Chilean 

army. Though the Tanquetazo failed, it remains emblematic of the deep divisions present in 

Chilean society at the time. The coverage of the Tanquetazo in the coming days and weeks 

would further reveal and amplify the pre-existing tensions.  

 In left-wing print media, the reaction is immediate and visceral to the attempt. On June 

30th, Clarin issued a call to arms, telling its readers that united, the army and the people of Chile 

are invincible and that their strength led to the “fascist assassins fleeing like rats.” El Siglo ran an 

article entitled “Crushed! The Reactionary Insurrection.” Throughout the coming days, the 

coverage of the Tanquetazo does not falter, with discussion of the casualties and the activities of 

 
40Matthijs de Olde,. "El Tanquetazo: The Coup Attempt That Paved the Road for Pinochet's Military Takeover." 
Chile Today, https://chiletoday.cl/el-tanquetazo-the-coup-attempt-that-paved-the-road-for-pinochets-military-take-
over/ 



35 
 

those responsible. In early July, left-wing media began their consistent coverage of the matter. El 

Siglo’s July 2nd issue starts with a supposed confirmation that Pablo Rodriguez, the founder of 

Patria y Libertad, has fled the country and has found safety in the Ecuadorian embassy in 

Santiago. On July 7th, El Siglo made sure its readers were still aware of this, stating on its front 

page that the “fascist rats have fled the country today.” The coverage did not vary all that much 

the next day, with a headline announcing that the “fascist rats' had flown to Ecuador. By July 

10th, the turbulent political climate had resulted in a relatively new slate of news, but El Siglo, in 

particular, would continue to allude to the attacks and further investigations. On that same day, 

El Siglo issued an article discussing how the government declared seven officers and one civilian 

prisoners for the “crime of military uprising.” 

El Mercurio and La Tercera, the two most prominent right-wing media sources at the 

time, differ quite notably in their coverage of the aftermath of the Tanquetazo. El Mercurio 

discussed the coup attempt, but its coverage of the aftermath was bare. On June 30th, the day 

after the Coup, La Tercera, Clarin, and El Siglo all devoted the entire front page of that day's 

issue to discussion of the coup attempt, with varying degrees of intensity. El Mercurio devotes 

roughly half of their front page to the incident, proclaiming that an attack of two hours occurred 

against La Moneda and that an “armored unit dominated the government.” On the other side of 

the front page, the General Prats affair is further discussed. The following day, El Mercurio 

stated on its front page that the military had confirmed seven deaths. By July 3rd, the news had 

dropped out of coverage, with the most prominent headline regarding the continuation of a left-

wing “occupation” of factories and industries. 

On the other hand, La Tercera acknowledges the severity of the coup attempt, displaying 

on their July 1st issue in bold lettering a notice that there were seven military casualties in the 



36 
 

incident. However, they seem to diminish the role of Patria y Libertad in the incident, stating that 

“all implicated have been detained.” When presumably referring to the members of the fascist 

organization, La Tercera states that “five politicians are in asylum in foreign embassies.” The 

Tanquetazo would not be discussed at length in El Mercurio or La Tercera in the coming months.  

One of the more notable aspects concerning the coverage of the Tanquetazo is the relative 

lack of coverage in right-wing media. Though political instability had become somewhat of the 

norm in Chile, an attempted coup, particularly one orchestrated with involvement from parts of 

the armed forces, would have been colossal news. However, coverage of the incident is sparse on 

the right. Even when El Mercurio and La Tercera discuss the attempted coup, the severity is 

vastly diminished. Further, the identities of those responsible are only alluded to or outright 

hidden. Seeing as these outlets were the two largest in Chile at the time, they thus denied the 

opportunity for broad swaths of the Chilean populace to fully understand the events that had 

transpired in Santiago. To highlight just one key example of the implications of disparate 

coverage, the image to the right shows the front page of El Mercurio on July 3rd. Merely four 

days prior, an attempted coup had occurred in the center of the nation’s capital. Despite this, 

there is not even an allusion to the incident on El Mercurio’s front page. Instead, the focus is 

devoted to the aforementioned left-wing “occupation” of factories. To El Mercurio’s readers, this 

would have served to minimize the incident as a whole, working to paint it as a mere scuffle 

rather than a severe and armed attempt at overthrowing the nation’s government. This works to 



37 
 

the benefit of the right-wing forces behind the coup attempt, who were shielded from massive 

backlash by a lack of concerted media coverage.  

 

Voter Fraud 

 In March of 1973, parliamentary elections were held throughout Chile, resulting in a 

victory for the so-called “Confederation of Democracy,” a coalition composed of the Christian 

Democratic Party and the National Party. However, they did not gain enough votes to constitute 

a two-thirds supermajority; the vote total needed to remove President Allende from office. 

Immediately following the election, there were credible and patently false allegations of fraud. 

According to a memorandum sent to the 40 Committee 

concerning the polls - a covert, CIA-led committee 

dedicated to toppling the Allende government - it was 

noted “that some internal discrepancies in the official 

tally are evident”41. However, a recount would likely have 

not changed the outcome. Further, this same 

memorandum discusses how “on 26 October 1972, the 

Committee approved $1,427,666 to support four political 

parties,”42 later identified as the Christian Democratic 

Party, the National Party, the Democratic Radical Party, 

and Radical Party of the Left, four parties cumulatively comprising the opposition to Allende’s 

Popular Unity. Despite the lack of absolute clarity concerning the potential impact of fraud, 

 
41Foreign Relations of the United States, 1969–1976, Volume E-16, Documents on Chile, 1969–1973, eds. Daniel J. 
Lawler and Erin R. Mahan (Washington: Government Printing Office, 2010), Document 130. 
42 Ibid. 



38 
 

throughout the summer of 1973, particularly in mid-to-late July, a series of articles were 

published in El Mercurio and La Tercera concerning the effect of fraud in this election.  

 The first discussion of potential voter fraud within the 100 days before the coup occurred 

on July 18th, in an article published by La Tercera. The headline reads, “200 thousand magic 

votes in the last election.” Curiously, El Mercurio printed a story with an extraordinarily similar 

accusation concerning “massive fraud in March’s election,” with law professors denouncing said 

fraud. In a response issued on July 19th, El Siglo categorically denies that fraud occurred. From 

their perspective, the right invented claims of fraud to impede the dialogue between Allende and 

his opposition. Explicitly, they state that attempts to claim fraud constituted a “new reactionary 

attempt to justify a coup.” El Mercurio responded with a July 22nd article delving into the 

supposed fraud entitled “The Ghost Votes.” Though the story was relatively minimally covered, 

particularly concerning the economic woes Chile was immersed in at the time, it still works to 

reveal the political discord present in Chile during 1973. 

 Most importantly, the disparity in voter fraud coverage reflects the increasing divide 

between the right and left in broader Chilean society. Regardless of the veracity of the 

accusations of voter fraud, left-wing media outright denies it exists, and right-wing media cover 

the issue at length, devoting whole stories to the supposed fraud. The essential meaning of such a 

chasm between media outlets with different political perspectives is the creation of distinct 

media ecosystems, in which the standard set of facts differ markedly depending on which 

particular outlet is printing the story. Generally, in relatively stable societies, there naturally exist 

differences in how certain media outlets choose to present an issue, though crucially, the facts 

remain the same. Increasingly throughout the Summer of 1973, Chilean media began to stray 

towards a complete disagreement as to what was true and what was not. This fosters a further 



39 
 

polarized society in which Chileans with different political views may base those views on 

completely distinct facts and information. The consequences of such a stark difference for the 

health of a democratic society are dire, as it incentivizes individuals to remain within that media 

ecosystem, inciting feelings of distrust, fear, and anger, which themselves certainly contribute to 

political violence.43 

 

El Edecan 

 Arturo Araya Peeters was a Chilean naval officer best known as the aide-de-camp, or 

personal military assistant, to Salvador Allende. There is not much information publicly 

available concerning the life or death of Peeters. Still, nonetheless, on July 27th, 1973, Peeters 

was assassinated by Patria y Libertad, dealing a massive personal blow to Allende. Beginning on 

July 28th, the assassination of Peeters would become one of, if not the most covered stories in 

the Chilean media ecosystem.  

 The coverage of the Peeters’ assassination began in a somewhat unclear way, as the 

coverage of the incident varied markedly from source to source, most prominently in the 

language used. A July 28th El Mercurio article uses the word “dismay” to describe the reaction 

to the crime of his murder while further stating that there are different “versions” regarding the 

homicide. Crucially, the word “assassination” is not used, leaving open the possibility to the 

readers of El Mercurio that it could have been a random incident. That same day, Clarin covered 

his assassination, discussing, among other things, the “national pain” his assassination has 

caused. About Peeters, Clarin dubs him a “Marino Martir” - a Martyred Sailor. El Siglo took this 

type of rhetoric a level up, referring explicitly to the incident as an assassination and as a 

 
43 Amy Mitchell, “Political Polarization &#38; Media Habits,” Pew Research Center, October 21, 2014, 
https://www.pewresearch.org/journalism/2014/10/21/political-polarization-media-habits/. 



40 
 

“treacherous crime of those seeking civil war as indignation shakes all of Chile.” The difference 

in how right-wing media discusses the assassination on the first day of coverage is quite evident. 

In the case of El Mercurio and La Tercera, they keep their reporting relatively objective, with the 

bare facts of the case and little to nothing else. A July 29th article in El Mercurio is illustrative of 

this dynamic, as a section of their front page is devoted to the story, solely covering his funeral, 

as he was “laid to rest in Valparaiso.” Throughout the next month, El Mercurio and La Tercera 

only briefly covered the story. Left-wing media, on the other hand, was very vocal in their 

coverage of the assassination, covering the incident at length in headlines and editorials - El 

Siglo, in particular, was not shy about who they blamed the attack on.  

 On July 29th, El Siglo ran an issue with the entire front page devoted to Peeters, with the 

headline “The country gave a moving farewell to the martyred sailor.” In Clarin, the banner 

reads as follows: “Goodbye my comrade! The People of Chile mourn you and will avenge you!” 

As of July 30th, there was a potential suspect in the crime, and the coverage of this reveals 

further the potent divide between right and left-wing media sources. Both El Mercurio and La 

Tercera proclaimed in a July 30th paper that authorities were holding a potential assassin in 

“solitary confinement.” Left-wing sources, in response to this development, maintain a healthy 

skepticism regarding the capture of the supposed assassin. Clarin makes this perfectly clear on 

July 30th, directly stating that the right had “invented” the assassin of Peeters. In fact, within the 

coming week, El Siglo and Clarin both make rather direct accusations against right-wing forces 

for the murder of Peeters. On August 2nd, El Siglo implies that “tabloid” - used here in a 

derogatory manner - officials had anticipated the assassination of Peeters. Clarin simply stated 

that the right murdered him and proceeded to place the blame on Patria y Libertad, saying that 



41 
 

seven of the murderers are now on the loose.44 El Mercurio seems to deny that any of the culprits 

are on the loose, running a headline on August 5th stating that someone “of suspicion” has been 

confined in the “crime” of Araya Peeters. In what comes off as a rebuttal to this claim, the front 

page of the August 5th edition of El Siglo stated that a “fascist” had assassinated Peeters. On 

August 11th, El Siglo made the declaration that authorities had captured four of those who were 

responsible for the assassination. There is no mention of this incident in any right-wing media, as 

the coverage at this point in El Mercurio and La Tercera essentially involves the coverage of 

economic woes.  

Arguably, the key symbol that routinely manifests throughout the coverage of the 

assassination is that of Peeters as a martyr. In some respects, the case of Arturo Peeters is 

emblematic of martyrdom, which is often associated with turbulent political periods. In El Siglo 

and Clarin, the assassination of Peeters is framed in the context of a sacrifice, in particular, a 

sacrifice for the betterment of the nation, playing off of intense nationalistic notions. The act of 

martyrdom has historically proven to be politically potent, and this was certainly not lost on 

outlets such as El Siglo and Clarin.45 Cumulatively, the portrayal of Peeters as a martyr serves as 

a sort of rallying cry for the Chilean left. This can be effectively seen as El Siglo - speaking on 

behalf of the People of Chile - stated that they would “avenge” his murder. Presumably, this 

would take the form of a violent response to the assassination, working to fan the flames of fear 

and anger on both sides of the political spectrum.  

Furthermore, it should be noted that the profound disagreement with which right and left-

wing media approached the assassination, mainly just after it occurred, is reflective of the 

 
44 Clarin, August 5th.  
45 Andrew R Murphy. “Theorizing Political Martyrdom: Politics, Religion, Death, and Memory.” Political Theology 
24, no. 5 (2023): 465–85. doi:10.1080/1462317X.2022.2125118. 



42 
 

profoundly disparate information sources right and left-wing Chileans were privy to. Given the 

financial backing given to outlets such as El Mercurio by foreign elements - namely the CIA - in 

return for publishing stories detrimental to Allende, it is evident that right-wing media, in this 

case, were to some extent intentional in choosing to frame the incident vaguely. Notably, the lack 

of the term “assassination” is telling. Despite the objective evidence that Patria y Libertad 

assassinated Peeters, El Mercurio chose to frame the matter in a vague manner, emphasizing that 

there were different “versions” of the homicide. The choice to frame the assassination in this 

light effectively serves to diminish the importance of an event detrimental to the Chilean right. 

The optics of a fascist organization with ties to broader right-wing forces murdering the 

President’s personal assistant are objectively negative for the agenda of such outlets as El 

Mercurio and La Tercera. Thus, the simple choice of framing an issue had tangible implications 

for fostering hospitable conditions for a coup.  

 

Roberto Thieme 

 Roberto Thieme was the secretary general of Patria y Libertad (Fatherland and Liberty), a 

paramilitary organization vehemently opposed to the government of Salvador Allende. A far-

right, fascist organization, Patria y Libertad played a crucial role in many far-right plots and 

attacks carried out throughout the Allende presidency, including but not limited to the 

Tanquetazo coup attempt and the murder of Arturo Araya Peeters - Allende’s assistant. Thieme 

himself was actively involved in a myriad of anti-Allende activities as the active leader of Patria 

y Libertad, thus making him a constant target of left-leaning newspapers. After participating in 

the failed Tanquetazo, Thieme fled Chile, eventually taking refuge in Argentina. He remained 

missing for roughly two months, until August 27th, when Argentinian authorities arrested him in 



43 
 

Argentina and then extradited Thieme to Chile.46 At this point, Chilean authorities promptly 

incarcerated Thieme, keeping him in jail until shortly after Pinochet installed a military junta, at 

which point he was released.  

 During the 100 days before the coup, the first mention of Thieme himself occurred on 

July 18th in El Siglo, which mentions an impending announcement regarding Thieme’s status as 

a criminal. Before this announcement, El Siglo announced that the right has maintained a 

“complicit silence” in the matter. The same day, El Mercurio ran a story concerning Thieme 

hidden near the bottom of their front page, noting that “all police are looking for Roberto 

Thieme.” Notably - the story is hidden underneath a much more prominent headline concerning 

supposed fraud in the earlier March parliamentary elections, during which the opposition 

coalition failed to muster enough seats to expel Allende from office. As Thieme was still on the 

run at this point, there occurred no mention of him throughout the next month or so, as coverage 

focused more on the dual economic and political crises ravaging Chile. However, on August 

27th, left-wing media began to cover the arrest of Thieme in Argentina. Clarin ran the story 

prominently on their front page, as seen in the image on the right, noting that the “fascist who 

destroyed Chile was found scared to death in a luxurious restaurant.” El Siglo similarly adopted a 

celebratory tone in announcing the capture of Thieme, boldly proclaiming on that day’s issue 

that police had captured Thieme. Left-wing newspapers were the sole media outlets covering 

Thieme during the coming days. On August 28th, El Siglo ran a piece regarding the confessions 

of Thieme, stating that Patria y Libertad had “assassinated Araya and that the truckers strike 

(which they allege Patria y Libertad instigated) was solely constructed in search of a coup.” 

Clarin adopted a similar brand of messaging, announcing that “Thieme, the vermin, has been 

 
46Clarin, August 27th. 



44 
 

caught dead to rights.” Right-wing wing-outlets, particularly El Mercurio, did not mention the 

story of Thieme at all. Their coverage on August 28th consisted of further discussion of the 

transportation pause, which had been actively devastating the Chilean economy.  

Attacks against Thieme continued for approximately the next week, as both El Siglo and 

Clarin prominently discussed the various plots and incidents in which Thieme had been 

implicated. On August 29th, El Siglo accused Thieme of having a list of individuals whom Patria 

y Libertad had intended to assassinate. Two days later, El Siglo discusses an incident in which 

Thieme “clarified the assassination of the aide-de-

camp (Araya).” Though there are little details given 

- the implication is quite clear - that Thieme 

himself was responsible in some capacity for the 

assassination. As this story unfolds, the silence of 

right-wing outlets remains steadfast. On the 29th, 

as left-leaning media continued discussing 

Thieme’s story, La Segunda chose to cover a vastly 

distinct topic: the assassination of an army official 

by a leftist terrorist group. The last mention of 

Thieme in the media before September 11th 

occurred on September 7th, as the front page of El 

Siglo advertised that they had found “Thieme’s documents, the posh anti-patriot.”  

The capture of Roberto Thieme was a story that could have proven to be incredibly 

damning for the right-wing forces seeking to expel Allende from office had Pinochet’s coup not 

occurred. Patria y Libertad was an organization with documented ties to the Central Intelligence 



45 
 

Agency, along with figures and organizations throughout the Chilean right wing.47 The choice of 

right-wing outlets, particularly El Mercurio, to not cover the arrest and capture of Thieme speaks 

volumes about their agenda and intentions. Both El Mercurio and Thieme’s Patria y Libertad 

received funds from the American government, and both held positions firmly opposed to that of 

Salvador Allende. In deciding not to cover Thieme, El Mercurio denied the opportunity to its 

thousands of readers to be aware of a person with a direct link to such events as the assassination 

of Salvador Allende’s assistant. For those obtaining their news from left-wing sources, the bold 

headlines heralding the arrest of Thieme and the aggressive language used to define him - 

vermin, for one - could have served as a rallying cry, helping to boost political opposition against 

organizations like Patria y Libertad, who at this point were very actively instigating anti-Allende 

activities. As with much of the media coverage at this point, articles and stories are both 

reflective of and contribute to a caustic, divisive environment. The right and left wings of 

Chilean society had already been suffering from a profound divide, but at this point, partisan 

media seemed to exist in different realities - which is well reflected in the case of Roberto 

Thieme. The political ramifications of such distinct media ecosystems are the agitation of further 

division and chaos and, thus, the gradual movement towards acceptance of a coup.  

Furthermore, there exists a consistent theme in left-wing coverage of the arrest of 

Roberto Thieme. Throughout the period after the arrest of Thieme, a particular conflation 

between Thieme himself and bourgeois symbols and words is evident. In an August 27th story, 

Clarin emphasized that Argentinian authorities found Thieme dining in a “luxurious” restaurant 

when arrested. Later, on September 7th, in one of El Siglo’s final stories before being shuttered 

on September 12th, they refer to Thieme as the “posh anti-patriot.” For left-wing Chileans, word 

 
47 Michael Stohl and George A. Lopez (1984). "The State as Terrorist: The Dynamics of Governmental Violence 
and Repression." Bloomsbury Academic. 



46 
 

choices such as these are all but certain to have either subconsciously or consciously correlated 

Thieme with the bourgeoisie, the upper class, which directly exploits the lower classes - the 

proletariat - in Marxist theory. This works to frame domestic issues under the broader umbrella 

of working-class struggle, connecting Chile with other left-wing movements and states, such as 

the guerrilla groups popping up throughout Latin America and even the Soviet Union and Cuba. 

The political effect of this is the exacerbation of a mindset of conflict in left-wing Chileans. This 

attitude would have also permeated broader society, further contributing to the severe partisan 

divide in Chile.  

 

Los Camioneros 

 Arguably, one of the chief issues facing the Chilean economy was a series of work strikes 

and pauses, most notably a truckers strike, which lasted from around October of 1972 till the 

eventual coup. As mentioned, one of the critical ventures Allende undertook involved massive 

expropriation efforts, most notably seen in the nationalization of the copper industry. Broad 

swaths of Chilean society initially benefited from these efforts, including truckers. However, 

according to historian Paul Rosenstein, by 1972, the economy had soured to a considerable 

degree, and the collective bargaining process between the truckers and the government had 

broken down.48 Under the leadership of Leon Vilarin, the trucker's strike began to take on a 

political tone, evolving into a crusade against Allende and his government.49 Though intermittent 

coverage of the strike certainly existed throughout June and July, by August, right-wing media, 

 
48Paul N. Rosenstein-Roden. “Why Allende Failed.” Challenge, vol. 17, no. 2, 1974, pp. 7–13. JSTOR, 
http://www.jstor.org/stable/40719194. Accessed 8 Mar. 2024. 
49John Enders. "Dissent in Chile Triggers Harsh Junta Clampdown." The Washington Post, 25 May 1980, 
https://www.washingtonpost.com/archive/politics/1980/05/25/dissent-in-chile-triggers-harsh-junta-
clampdown/427a7a6d-2cdd-4229-a473-60eb895c922a/ 



47 
 

in particular, was beginning to cover the trucker's strike and other labor-related movements 

virtually daily.  

   Though La Tercera would also cover the trucker's strike and other labor movements, El 

Mercurio was the outlet most willing and likely to cover the aforementioned. On July 27th, El 

Mercurio released an article titled: “Truckers…the stop is total.” This is the first explicit mention 

of the trucker's strike in El Mercurio during the 100 days before the September coup. In an 

article with an overt nationalist tone published the same day, El Siglo contrasts the trucker's 

strike discussed in El Mercurio and La Tercera by noting the work of “patriot truckers” who 

were “assuring supplies for the population.” In response to an incident in which an unknown part 

bombed a gas pipe, Clarin, on August 2nd, blamed the “criminal truckers.” To ensure their 

position is clear, on August 4th, El Siglo conflates the truckers with Patria and Libertad, stating 

that they are working in concert in a “murderous wave.” From the fourth through the 6th, El 

Mercurio covers the trucker's strike on their front page, ensuring that the public knows there is 

no movement in the strike.  

 At this point, it can be reasonably assumed that the government had grown frustrated by 

the seemingly never-ending strike, and El Siglo seems to confirm this in a statement attributed to 

the government - “not one more spare part for truckers in the country.”50 In a stark article 

published on August 8th, La Tercera lays out the future for Santiago, saying that the city will 

become a “desert” by the next day, with a total pause on commerce, doctors striking, dentists 

striking, and other strikes. In an article that is highly revelatory of their perspective on the strike, 

El Siglo, on August 11th, highlights the fact that due to the activities of the truckers, nine 

thousand tons of vegetables were lost. Throughout the next month, coverage of the trucker's 

 
50 El Siglo, August 7th. 



48 
 

strike continues along similar lines. Left-wing outlets sought to degrade the truckers in any 

capacity. At one point, El Siglo discussed a story concerning minibus drivers, who have 

supposedly ended their affiliation with the strike. In this story, they state that they have “ripped 

themselves from the mafia of Vilarin.”51 Right-wing outlets, on the other hand, adopted a less 

overtly critical tone. However, their coverage consisted of a near-constant stream of economic 

strife. Almost every day from August 11th to September 10th in El Mercurio, there is some 

mention of the strikes and their ramifications. 

Furthermore, headlines and articles concerning the truckers exhibit a palpable sense of 

sympathy.  Details are scarce, but to give one key example, there was an incident that occurred 

on or around September 5th, in which a “carabinero” - the national police of Chile, killed a 

trucker. On the front page of that day's issue of El Mercurio, that story was featured prominently, 

along with a somewhat graphic photo of the aftermath of the incident. Naturally, this is a 

newsworthy item. However, the fact that this story is included as front-page material in both El 

Mercurio and La Tercera that day - with no mention of it in left-wing outlets - speaks volumes 

about the perception of the trucker's strike.  

Nationalism is a potent force. In the past and present, it has served as the impetus of 

broad conflicts. When political ideology becomes conflated with nationalistic principles, such as 

the belief in “patria” (fatherland) in Chile, it can lead to the deepening of political conflict. In 

Chile, a nation that had been molded by its independence struggle roughly 150 years before the 

events of September 11th, 1973, the notion of the fatherland takes on that much more weight. 

Therefore, in the context of the trucker's strike, when El Siglo divided the truckers into “patriots” 

and “anti-patriots,” it had a profound impact - rallying the readers of El Siglo to support the 

 
51 El Siglo, August 26th.  



49 
 

patriot truckers providing for the fatherland while inciting anger and disgust towards the anti-

patriot truckers who were paralyzing the nation. 

Gender 

Chile has historically been a country rooted in patriarchal ideals. Since the inception of 

Chile, women have occupied a subservient role, bound to a life of domesticity. In 1877, Miguel 

Luis Amunaitegui, Chile's Minister of Education, noted that “while the Chinese bound their 

daughters' feet, his countrymen bound their daughters' minds.”52 Much of this is rooted in the 

socially conservative nature of Chile, especially in the 19th to early 20th century. As a country 

dominated by Catholicism, Chilean women tended to stray towards a more traditional 

understanding of a woman's place in society, with their primary role being to tend to the house 

and the kids while men worked. Though feminism certainly existed and at times made notable 

gains towards the expansion of women’s rights, with strides made by figures such as Amanda 

Labarca, the first woman to pursue a position as a professor in Latin America actively, women 

failed to gain tangible political rights until the 1930s.53 In 1934, the government afforded women 

a hint of political representation, allowing them to vote in municipal elections.54 In 1949, full 

suffrage was established for Women, who were now allowed to vote in nationwide elections. The 

1952 Election, the first in which Salvador Allende ran, was the first in which women were 

allowed to vote, and they quickly proved themselves to be a formidable constituency.   

Pursuing women as a constituency by playing upon gendered themes is not isolated 

solely to the summer of 1973. In fact, during the crucial 1964 election, in which Salvador 

Allende - running for the third time - faced Eduardo Frei, women played an absolutely vital role 

 
52 Gertrude Yeager, “Women’s Roles in Nineteenth-Century Chile: Public Education Records, 1843-1883.” p. 149 
53 Jose Ramos-Vera, “Amanda Labarca and the first feminist institutions in Chile (1910-1922)”. 
54 Power, Margaret (2002). Right-wing women in Chile: feminine power and the struggle against Allende, 1964-
1973 



50 
 

in defeating Allende and elevating Frei to the presidency. In what noted historian Margaret 

Powers has deemed “The Scare Campaign,” media outlets such as El Mercurio, with murky ties 

to the American Central Intelligence Agency, orchestrated a concerted campaign to play off of 

gendered fears in order to denigrate the Allende campaign. An article in El Mercurio dating from 

July 5th, 1964, is particularly illustrative of these efforts. The article featured a story regarding a 

boy living in the Soviet Union named Pavlik Morozov, who had turned his father in for stealing 

grain. Subsequently, the boy was lauded as a hero, and a statue was erected in his honor. El 

Mercurio chose to frame this as what would happen in Chile if Allende were elected - directly 

asking their readers: “Isn’t this glorification of [Pavlik's] betrayal of his father and the stripping 

of the most basic sentiments of a family strange?”55 Here, El Mercurio makes an implicit 

overture to women, operating under the assumption that conservative women were likely to care 

about the traditional understanding of a Chilean family, thus imploring women to envision a 

future with Allende at the helm, a future which would signal the death knell of the Chilean 

family. Much as it was in 1964, the patriarchal history of Chile is directly relevant and crucial to 

understanding the gendered politics present in media spanning the ideological spectrum during 

the Summer of 1973.  

In 1964, a majority of women voted to keep Salvador Allende out of office. By this point, 

most rational observers understood that women constituted one of, if not the most crucial 

electoral groups. Such events as the March of Empty Pots and Pans further reinforced this. In 

December of 1971, a group of right-wing women who would come to be known as “El Poder 

Femenino” - The Feminine Power - would help to orchestrate the March, with its primary 

purpose being to protest the policies of Salvador Allende and his government. Their criticisms 

 
55 Margaret Power, “The Engendering of Anticommunism and Fear in Chile’s 1964 Presidential Election.”  



51 
 

were many, but among these included the supposed denigration of Chilean family values by the 

left, Allende’s economic policies, which had quite explicitly put him in conflict with middle to 

upper-class Chileans, and a recent state visit paid by Cuba’s leader, Fidel Castro. The pots and 

pans took on a literal meaning as well, as they were intended to symbolize the food shortages 

that the country had been facing, a prospect that the largely upper-class women who comprised 

the majority of protesters had never faced. This protest would prove to be politically potent, and 

as such, throughout the Summer of 1973, segments of the Chilean media associated with political 

ideologies and parties actively courted women.  

 

 

Night of the Empty Pots and Pans 

 

This is not to say that women were monolithic in their voting preferences. Though most 

women opposed Salvador Allende in the 1964 and 1970 presidential elections, Unidad Popular 

and left-wing media attempted to appeal to women. On June 9th, El Siglo ran a story concerning 



52 
 

an upcoming Women’s March, proclaiming in bold lettering, “Women march against the 

‘chacales’ (slang term for accomplices) of the Civil War.” El Siglo covered this march in 

subsequent days, proclaiming on June 11th: “Tomorrow = Women Patriots Say No to Civil 

War,” and on June 12th: “Today the Women March.” There is no mention of any sort of 

demonstration in either La Segunda or El Mercurio. Messages of this sort geared towards women 

remain commonplace throughout June, July, and August. On August 18th, El Siglo stated on its 

front page that there will be a women’s march that day at ten against “cowardly rightist 

aggression against Mireya Baltra (a communist legislator who had recently been the target of 

right-wing attacks).” An issue of El Siglo, dated August 22nd, again notes the importance of 

women in the Popular Unity movement, discussing  “a vibrant and combative women’s rally in 

support of the government.” From these headlines alone, it can be readily determined that left-

wing Chileans viewed women as imperative to their movement.  

Much of the representation of women in media hearkens back to the patriarchal history of 

Chilean society. On June 26th, El Mercurio and La Tercera covered a march put on by the wives 

of miners who had been striking against the Allende government for higher wages at El Teniente, 

one of the largest copper mines in Chile. In El Siglo and Clarin, there is no mention of this 

incident. That very same day, the coverage in El Siglo concerned a right-wing terrorist whom the 

police had detained. Furthermore, on June 27th, El Mercurio proclaimed in their headline: 

“Enthusiastic Support from Wives of Miners!” An additional piece ran in El Mercurio regarding 

the wives of officials practicing their shooting, presumably in response to impending political 

strife. The practical effect of this is the encouragement of other women who may be reading to 

prepare in a similar manner, a move which can undoubtedly be envisioned as heightening 

political tension. On August 16th, El Mercurio carried on its near-perpetual coverage of Chilean 



53 
 

economic strife by discussing the ongoing Truckers Strike, stating that the truckers have not 

accepted the ultimatum given to them by the Allende government to end the strike. Crucially, 

along with this article, a photo of the wives of the truckers, who are weeping, is included.  

Left-wing media was certainly complicit in the use of gendered themes to foment support 

for Allende and his government among women. One such piece concerns Leon Vilarin, the head 

of the Chilean Truck Owner’s Federation and one of the key architects behind the ongoing 

Chilean truckers strike. An El Siglo article from August 3rd is headlined: “Mothers ask for jail 

for miserable people like Vilarin! "They have us without paraffin to cook for the children." On 

August 14th, Clarin ran a story about a right-wing attack in Curico, a city in Central Chile. 

“Cruel epilogue to the right-wing attack in Curicó: The six little ones were burned by the 

criminal explosion of the oil pipeline: the father died the same day: yesterday the mother died.” 

This does not imply that it was solely women who cared about matters pertaining to families. 

However, in 1973, though Chilean women had gained political representation, they were still 

virtually excluded from professional and political life. The societal expectation for women was 

that they would tend to the family at home - and it is this premise that drives gendered appeals to 

women in the media. Through the lens of El Siglo, Clarin, and the broader left-wing movement, 

the activities of right-wing figures do not only affect those on the left but ordinary families who 

no longer have fuel to cook with and are suffering due to right-wing attacks.  

Beyond attempts to play to the notion of family in order to appeal to women, right-wing 

media outlets covered quite frequently the activities of women engaged in anti-Allende activities. 

On August 13th, El Mercurio highlighted a women’s march that had occurred the day prior in 

support of a Truckers Strike. Though the specific details are hazy, El Mercurio stated that some 

sort of “violent repression” on the part of police had occurred to these women. El Siglo, on the 



54 
 

other hand, included a picture of the striking women on their August 13th issue adorned with the 

caption “activists of violence.” A mere four days afterward, an incident occurred in which a 

group of women associated with the trucker's strike managed to take control of four radio 

stations. El Mercurio was sure to cover this in its coming issues, with front page space devoted to 

both their story and a picture of the women in the broadcasting process. La Tercera maintained 

its similar coverage, noting the story of the women as well. In September, as Pinochet’s coup 

approached, El Mercurio began to cover a series of potent women’s marches that had been 

occurring in Santiago. On September 5th, the story on the front page concerns a gathering of 

women in Santiago asking for Allende’s resignation. The next day, the prominent headline in El 

Mercurio’s issue features a photo of a seemingly massive female-led protest with the caption 

“Feminine Repudiation of the Government.” In the corner of the same front page is a photo of a 

near-empty square, with the caption “minimal attendance: gathering in support of the 

government.” As is characteristic of the news cycle around this period, left and right-wing media 

had strayed from one another to such an extent that they may as well have operated in different 

universes. Accordingly, the September 6th issue of El Siglo has a massive photo of another 

female-led protest, but with the headline: “massive feminine rally in support of the President - 

the women are firmly in support of Allende.”  

 Given the sheer amount of coverage devoted to gendered messaging in the 100 days 

before September 11th, it is evident that media outlets recognized the crucial role of women in 

the political sphere. According to Jack Devine, a former CIA officer, the United States 

government was aware of the importance of women-led movements and, as such, authorized and 

provided financial support to The March of the Pots and Pans.56 This is all not to imply that 

 
56 Jack Devine. “What Really Happened in Chile: The CIA, the Coup Against Allende, and the Rise of Pinochet.” 
Foreign Affairs 93, no. 4 (2014): 26–35.  



55 
 

women were irrational observers, operating directly on the whim of biased media outlets and 

foreign governments. As is the case with all history, it is complicated and nuanced. It can be 

argued that in their opposition to Allende, right-wing women were making a rational choice, 

given their lack of representation in his government. Despite Allende’s rhetoric being geared 

towards the importance of women in civic and political life, he only appointed one woman to his 

cabinet. Two years into his tenure, he appointed a woman to the position of head of the Social 

Development Agency, which had historically been envisioned as a typical position for women.57 

Irrespective of this, it is inarguable that right-wing women played an essential role in the 

degradation of Allende’s government, and were instrumental in instigating the conditions which 

allowed Pinochet to come to power. The March of the Empty Pots and Pans and the associated 

women-driven movements it inspired served to amplify the exacerbated crises that Chile was 

undergoing at the time. 

Furthermore, women played a crucial role in the aftermath of the Alejandrina Cox 

incident, in which the commander-in-chief of the Chilean army, Carlos Prats, shot at a woman 

whom he had mistaken for a man. Women-led protests occurred in response to this, driven by the 

wives of Prats’ soldiers. This played a part in his decision to resign, ultimately leading to 

Augusto Pinochet becoming commander-in-chief.58 Thus, given the importance of women in 

placing Augusto Pinochet in power and fostering the conditions hospitable for a coup, it is 

essential to analyze the media's role.  

 

 

 
57 BETILDE V. MUNOZ, “WHERE ARE THE WOMEN? The Case of Chilean Women: 1973-1989.” International 
Social Science Review 74, no. 1/2 (1999): 3–19. http://www.jstor.org/stable/41882290. 
58 Cristobal Kay. “Chile: The Making of a Coup d’Etat.” Science & Society 39, no. 1 (1975): 3–25. 
http://www.jstor.org/stable/40401828. 



56 
 

Conclusion 

A myriad of prominent news events throughout the Summer of 1973 revealed that the 

media suffered from severe polarization. Just to rehash one example, the coverage of voter fraud 

revealed that often, these partisan media outlets were not even operating with the same facts. The 

media coverage of a litany of domestic occurrences very likely enhanced and revealed the broad 

dysfunction permeating Chilean political life and society at the time. However, as mentioned 

throughout this thesis, media coverage is not solely reflective of the world; in Chile, there is 

evidence it can actively form and mold public opinion. The themes, messaging, and symbolism 

present in Chilean media coverage throughout the one hundred days before Pinochet’s coup quite 

likely played a key role in exacerbating the harsh political divide in Chile at the time. Whether 

this takes the form of playing off patriotism in headlines concerning truckers, inciting 

nationalistic anger; using inflammatory language such as fascists and Marxists, fomenting 

sentiments of distrust; framing domestic issues within a global context - taking advantage of 

Cold War era fears for political purposes; or playing upon gendered notions to denigrate 

Allende’s government; it is evident that the media played a notable role in the September Coup 

which installed Pinochet. Ultimately, the true aim of this thesis is to inform. In a world 

struggling with the distinction between reality and fake, it becomes all the more important to 

recognize the tactics used in media coverage to subtly distort reality to incite palpable sentiments 

of fear and anger. Further, it is important to understand how media coverage has a tangible 

impact on the broader world. Though it may seem at times that media coverage simply mirrors 

reality, media coverage has a crucial effect on the future, as was evidenced in Chile in 1973.  

 

 



57 
 

Bibliography 

Primary Sources: 
As mentioned, the backbone of my thesis is based on the online collection available through the 
Universidad Adolfo Ibanez in Chile. I found every front-page story, editorial, and image from 
the main media outlets highlighted throughout this thesis through this source.  
 

"100 días antes del golpe." Artes Liberales, Universidad Adolfo Ibáñez, 
https://artesliberales.uai.cl/100-dias-antes-del-golpe/. 

 
Beyond this, I used some contemporaneous journals and articles to flesh out my knowledge. 
Additionally, I used Peter Kornbluh’s “The Pinochet File,” which contains excerpts from 
classified documents. Furthermore, I utilized classified files from the U.S. State Department to 
help understand American policy toward Chile.  
 
Fleming, John. The Nationalization of Chile's Large Copper Companies in Contemporary 

Interstate Relations, 18 Vill. L. Rev. 593 (1973). 
Available at: https://digitalcommons.law.villanova.edu/vlr/vol18/iss4/2 
 

García, Pío. “LA INFLACION Y EL GOBIERNO DEL PRESIDENTE ALLENDE.” Problemas  
Del Desarrollo, vol. 5, no. 17, 1974, pp. 14–23. JSTOR, 
http://www.jstor.org/stable/43836922.  

 
Goldberg. Peter A. “The Politics of the Allende Overthrow in Chile.” Political Science Quarterly  

90, no. 1 (1975): 93–116. 
 
Kandell, Johnathan. "Confronting the Copper Strikers, Allende." The New York Times, 24 June  

1973, https://www.nytimes.com/1973/06/24/archives/confronting-the-copper-strikers-
allende.html 
 

Kandell, Johnathan. "Chile Declares Emergency in Capital Region After Disorders." The New 
York Times, 28 June 1973, https://www.nytimes.com/1973/06/28/archives/chile-
declares-emergency-in-capital-region-after-disorders.html 
 

 Kay, Cristobal.  “Chile: The Making of a Coup d’Etat.” Science & Society 39, no. 1 (1975): 3–
25. http://www.jstor.org/stable/40401828. 
 

Kornbluh, Peter. The Pinochet File: A declassified dossier on atrocity and accountability. New 
York: The New Press, 2013.  
 

“Chile’s Coup at 50 Kissinger Briefed Nixon on Failed 1970 CIA Plot to Block Allende 
Presidency.” National Security Archive, September 15, 1970. 
https://nsarchive.gwu.edu/briefing-book/chile/2023-08-08/chiles-coup-50-kissinger-
briefed-nixon-failed-1970-cia-plot-block.  
 

https://www.nytimes.com/1973/06/24/archives/confronting-the-copper-strikers-
https://www.nytimes.com/1973/06/24/archives/confronting-the-copper-strikers-


58 
 

Foreign Relations of the United States, 1969–1976, Volume E-16, Documents on Chile, 1969–
1973, eds. Daniel J. Lawler and Erin R. Mahan (Washington: Government Printing 
Office, 2010), Document 130. 

 “What Is the Mann Doctrine?,” The New York Times, March 21, 1964, 
https://www.nytimes.com/1964/03/21/archives/what-is-the-mann-doctrine.html. 

“Workers at Giant Chilean Mine End Their 10‐week Walkout.” The New York Times, July 2, 
1973. https://www.nytimes.com/1973/07/02/archives/workers-at-giant-chilean-mineend-
their-10week-walkout-exports.html.  

 
Secondary Sources: 
 
Araya, Pedro. (2008). El Mercurio Miente (1967): Siete Notas Sobre Escrituras Expuestas. 

Revista Austral de Ciencias Sociales.  
 

Aviel, JoAnn Fagot. “Political Participation of Women in Latin America.” The Western Political 
Quarterly 34, no. 1 (1981): 156–73. https://doi.org/10.2307/447897. 

 
Comas, José. “Aníbal Palma Ex Ministro de Allende, Anuncia Su Regreso a Chile.” El País, 

August 22, 1984. 
https://elpais.com/diario/1984/08/23/internacional/462060009_850215.html.  

 
Crummett, Maria De Los Angeles "El Poder Femenino: The Mobilization of Women Against 

Socialism in Chile," Latin American Perspectives 4, no. 4 (Autumn 1977): 103, 
https://www.jstor.org/stable/2633179. 

 
de Olde, Matthijs. "El Tanquetazo: The Coup Attempt That Paved the Road for Pinochet's 

Military Takeover." Chile Today, https://chiletoday.cl/el-tanquetazo-the-coup-attempt-
that-paved-the-road-for-pinochets-military-take-over/ 

 
Devine, Jack. “What Really Happened in Chile: The CIA, the Coup Against Allende, and the 

Rise of Pinochet.” Foreign Affairs, vol. 93, no. 4, 2014, pp. 26–35. JSTOR, 
http://www.jstor.org/stable/24483554. Accessed 13 Oct. 2023. 

 
Devine, Jack, and Peter Kornbluh. “Showdown in Santiago: What Really Happened in Chile?” 

Foreign Affairs 93, no. 5 (2014): 168–74. http://www.jstor.org/stable/24483316. 
 
Dinges, John. "The Condor Years: How Pinochet And His Allies Brought Terrorism To Three 

Continents." The New Press, 2005. 
 
Drake, Paul W. “History of Chile, 1920-1980.” The History Teacher 14, no. 3 (1981): 341–47. 

https://doi.org/10.2307/493414. 
 



59 
 

Enders, John. "Dissent in Chile Triggers Harsh Junta Clampdown." The Washington Post, 25 
May 1980, https://www.washingtonpost.com/archive/politics/1980/05/25/dissent-in-
chile-triggers-harsh-junta-clampdown/427a7a6d-2cdd-4229-a473-60eb895c922a/ 

 
Errázuriz, Luis Hernán. “DICTADURA MILITAR EN CHILE: Antecedentes Del Golpe 

Estético-Cultural.” Latin American Research Review, vol. 44, no. 2, 2009, pp. 136–57. 
JSTOR, http://www.jstor.org/stable/40783610. Accessed 8 Oct. 2023. 

 
Herrera, Eva, and Katherine Reyes. "El rol de las radios opositoras frente a la censura instaurada 

durante la dictadura cívico-militar en Chile." Universidad Academia de Humanismo 
Cristiano, 2018 

 
 Hove, Mark T. “The Arbenz Factor: Salvador Allende, U.S.-Chilean Relations, and the 1954 

U.S. Intervention in Guatemala.” Diplomatic History 31, no. 4 (2007): 623–63.  
 

 Hughes, S., & Mellado, C. (2016). Protest and Accountability without the Press: The Press, 
Politicians, and Civil Society in Chile. 

 
Hudson, Rex A. ed. Chile: A Country Study. Washington: GPO for the Library of Congress, 

1994.  
 
 Kay, Cristobal.  “Chile: The Making of a Coup d’Etat.” Science & Society 39, no. 1 (1975): 3–

25. http://www.jstor.org/stable/40401828. 
 
Liencura Melillán, Jaime Rodrigo. (2012). "El canal de la Chile: historia y desarrollo de la 

corporación de televisión de la Universidad de Chile entre los años 1960-1993." 
 
 McCoy, J., Rahman, T., & Somer, M. (2018). Polarization and the Global Crisis of Democracy: 

Common Patterns, Dynamics, and Pernicious Consequences for Democratic Politics. 
American Behavioral Scientist, 62(1), 16-42.  

 
Mitchell, Amy. “Political Polarization & Media Habits.” Pew Research Center, October 21, 

2014. https://www.pewresearch.org/journalism/2014/10/21/political-polarization-media-
habits/.  

 
Moulian, Tomás. Fracturas: De pedro aguirre cerda a Salvador Allende (1938-1973). Santiago, 

Chile: LOM Ediciones, 2014.  
 
Munoz, Betilde V. “WHERE ARE THE WOMEN? The Case of Chilean Women: 1973-1989.” 

International Social Science Review 74, no. 1/2 (1999): 3–19. 
http://www.jstor.org/stable/41882290. 

 
Murphy, Andrew R. “Theorizing Political Martyrdom: Politics, Religion, Death, and Memory.” 

Political Theology 24, no. 5 (2023): 465–85. doi:10.1080/1462317X.2022.2125118. 
 



60 
 

Ponce, Ramon and Ralph Casey “The Chilean Press: Past and Present.” Journalism Quarterly, 
23(2), (1946) 221-223. 

 
POWER, MARGARET. “The Engendering of Anticommunism and Fear in Chile’s 1964 

Presidential Election.” Diplomatic History, vol. 32, no. 5, pp. 931–53. (2008). 
http://www.jstor.org/stable/24915965.  

 
Power, Margaret. “Right-Wing Women in Chile: Feminine Power and the Struggle against 

Allende, 1964-1973.” Bibliovault OAI Repository, the University of Chicago Press. 
(2003). 

 
RAMOS-VERA, José; ARRE-MARFULL, Montserrat; SALAS, Gonçalo. “Amanda Labarca 

and the first feminist institutions in Chile (1910-1922)”. Revista Estudos Feministas, 
Florianópolis, v. 30, n. 3, e80208, 2022 

 
Sater, William F. “History of Chile from the Conquest to Arturo Alessandri.” The History 

Teacher 14, no. 3 (1981): 327–39. https://doi.org/10.2307/493413. 
 
Yeager, Gertrude M. “Women’s Roles in Nineteenth-Century Chile: Public Education Records, 

1843-1883.” Latin American Research Review, vol. 18, no. 3, 1983, pp. 149–56. JSTOR, 
http://www.jstor.org/stable/2503024. Accessed 28 Feb. 2024. 

 
BIBLIOTECA NACIONAL DE CHILE. "El Partido Socialista y la Unidad Popular", en: El 

Partido Socialista de Chile (1932-2010). Memoria Chilena . Disponible en 
https://www.memoriachilena.gob.cl/602/w3-article-639103.html . Accedido en 
07/5/2023. 

 
"Chile: Indictments in Prats Case." Human Rights Watch, 25 February 2003, 

https://www.hrw.org/news/2003/02/25/chile-indictments-prats-case 
 
"Human Rights Watch World Report 1998: Chile." Human Rights Watch, n.d., 

https://www.hrw.org/legacy/reports98/chile/Chilerpt-03.htm 
 
Museo de la Memoria y los Derechos Humanos (2009) Proyecto 100 Entrevistas: Sergio Campos 

Ulloa. Chile.. (2018), 6.  
 

“Chile under Pinochet - A Chronology,” The Guardian, January 15, 1999, 
https://www.theguardian.com/world/1999/jan/15/pinochet.chile1. 

 
 

 


