
HOW PUBLICATION TYPE, EXPERIENCE, AND OWNERSHIP

AFFECT SELF-CENSORSHIP AMONG MOSCOW NEWSPAPER JOURNALISTS

by

ELENA RODINA

A THESIS

Presented to the Department of Russian
and East European Studies

and the Graduate School of the University of Oregon
in partial fulfillment of

Master ofArts

June 2010



"How Publication Type, Experience, and Ownership Affect Self-Censorship among

Moscow Newspaper Journalists," a thesis prepared by Elena Rodina in partial

fulfillment of the requirements for the Master of Arts degree in the Department of

Russian and East European Studies. This thesis has been approved and accepted by:

Date

ii

Committee in Charge:

Accepted by:

Dr. Caleb Southworth, Chair
Dr. Julie Hessler
Dr. Carol Silverman



Elena A. Rodina

An Abstract of the Thesis of

for the degree of

111

Master of Arts

in the Department of Russian and East European Studies

to be taken June 2010

Title: HOW PUBLICATION TYPE, EXPERIENCE AND OWNERSHIP AFFECT

SELF-CENSORSHIP AMONG MOSCOW NEWSPAPER JOURNALISTS

Approved:

This thesis examines how social and economic factors shape the behavior of

Russian journalists. Although the state does not practice legal censorship today, Western

experts compare Russian media with the Soviet period, and Russia is commonly ranked

in the bottom 10% of all countries in terms of press freedom. While scholars identify

free press as a necessary condition for a democratic society, Russian media are influenced

by flak directed at editors and reporters, which results in self-censorship. The central

question is: What is the relationship between the ownership structure ofthe media, a

reporter's experience, and the occurrence of self-censorship?

A random sample of40 journalists was drawn from ten prominent national

newspapers. Interviews focused on instances when reporters had been asked to remove

facts critical of the government. The data show that self-censorship is significant in

Russian journalism; it comes both from the editors and from the journalists themselves.



CURRICULUM VITAE

NAME OF THE AUTHOR: Elena Rodina

PLACE OF BIRTH: Kazan, Tatarstan, Russia

DATE OF BIRTH: December 21, 1982

GRADUATE AND UNDERGRADUATE SCHOOLS ATTENDED:

University of Oregon, Eugene, Oregon
University of Malaga, Malaga, Spain
Kazan State University, Kazan, Russia

DEGREES AWARDED:

Master of Arts, Russian and Eastern European Studies, 2010, University of
Oregon

Bachelor of Arts, Romanic-Germanic Philology, 2004, Kazan State University

AREAS OF SPECIAL INTEREST:

Contemporary Russian Printed Press
Urban Subcultures
Ethnic tensions in Russia

PROFESSIONAL EXPERIENCE:

Special correspondent, Esquire (Russian edition), Moscow, Russia, 2007-2008
Editor, La Costa magazine, Moscow, Russia, 2007
Correspondent, Ogonek weekly magazine, Moscow, Russia, 2004-2007
Journalist, Linea D'L magazine, Kazan, Russia, 2003-2004
Journalist, Kurazh magazine, Kazan, Russia, 2000-2003

iv



GRANTS, AWARDS AND HONORS:

Best Article Award, Ogonek magazine, for the article "Komandantskii chas"
(The Hour of Comandante), 2006

Best Article Award, Ogonek magazine, for the article "Kak my im pomogli? 40
dnei posle Beslana" (How did we help them? 40 days after the Beslan siege),
2004

v



vi

ACKNOWLEDGEMENTS

I wish to express my sincere appreciation to my advisor and Committee Chair

Caleb Southworth for his guidance during the preparation of this manuscript. His

expertise was essential to my preparation preceding the writing of this thesis, and his

assistance and suggestions contributed greatly to the strength of this work. I would also

like to acknowledge the contributions ofDepartment Chair Julie Hessler, who has been a

source of inspiration for me during my time at the University of Oregon. I express my

gratitude to Professors Yelaina Kripkov and Katya Hokanson, whose instruction was

invaluable on several occasions, and Professor Jenifer Presto, whose advice and

encouragement has helped me through many academic challenges. Special thanks are due

to Professor Carol Silverman for her encouragement and generous support. I would like

to acknowledge Professor Keli Yerian for her insightful comments on the manuscript.

I am also very thankful to the journalists of the Russian edition of Esquire

magazine, and its editor-in-chief, Philipp Bakhtin, for being great colleagues and friends.

Working with Esquire team was one ofmy greatest professional experiences.

Finally, I am extremely grateful to the Russian and East European Studies Center

for awarding me a Graduate Teaching Fellowship, which provided me with the

opportunity to write this thesis. Special thanks to fellow REESC students, faculty and

staff for all their efforts in creating a supportive and friendly academic environment.

I cannot end without thanking my family, for their immeasurable love and support.



vii

TABLE OF CONTENTS

Chapter

I. INTRODUCTION

Page

1

Research Questions............................................................................ 3

Literature Review 4

Methodology 12

Tenninology 14

Summary 18

II. RUSSIAN MEDIA AFTER THE COLLAPSE OF THE SOVIET UNION 20

III. MEDIA OWNERSHIP IN RUSSIA (PRINTED PRESS) 31

IV. HYPOTHESES 41

V. DATA ANALYSIS 49

Sample 49

General Overview........................................................................................ 49

Hypothesis 1: Soviet-era Journalists are More Predisposed Towards
Self-censorship than Post-Soviet Era Journalists 53

Hypothesis 2: Self-censorship is Caused by Editorial Censorship 55

Hypothesis 3: Journalists Who Practice Self-censorship When They Write
Articles for the Newspapers They Work for Publish More Courageous
Articles On-line............................................................................................ 60



Chapter

viii

Page

Hypothesis 4: Media Qwnership Directly Affects
the Level of Self-censorship Among Journalists 62

VI. CONCLUSIONS 64

APPENDICES 69

A. SURVEY: SELF-CENSORSHIP IJ~ RUSSIAN PRWTED PRESS........... 69

B. TABLES OF SURVEY RESULTS............................................................. 75

BIBLIOGRAPHY 86



1

CHAPTER I

INTRODUCTION

Post-Soviet Russia has often presented a puzzle to Western analysts and their

theories of social transformation. At the time of the Soviet collapse, it was widely held

that incipient elections would lead to the construction of a democratic state and that the

elimination of state ownership and creation of free prices would lead to the development

of capitalism.! These predictions proved at best only partially correct, and substantial

theorizing has attempted to explain what happened instead and why.

An equally puzzling element of the transformation has been the legal abolition of

state censorship in 1991. Newspapers are now in the hands of private owners and legal

censorship has been outlawed, yet it is routine for analysts to describe press freedoms as

under the direct control of the state apparatus in a way that is detrimental to free speech.

In 2009 "Reporters Without Borders" ranked Russia 153rd out of 175 countries in their

"Index on Censorship," after Venezuela, Afghanistan and Iraq.2

This thesis aims to empirically measure censorship and self-censorship among

print journalists in contemporary Russia in an effort to understand the current state of

I Anders Aslund, Building capitalism: the transformation ofthe former Soviet bloc (Cambridge, UK:
Cambridge University Press, 2002); Daniel Treisrnan, After the deluge: regional crises and political
consolidation in Russia (Ann Arbor, Mich: University ofMichigan Press, 1999); Adam Przeworski,
Sustainable democracy (Cambridge, [England]: Cambridge University Press, 1995).

2 Reporters Without Borders, "Obarna effect in US, while Europe continues to recede Israel in free fall,
Iran at gates ofinfemal trio," Press Freedom Index 2009, http://en.rsf.org/press-freedom-index­
2009,l001.html (accessed May 2, 2010).



2

affairs and how the press might be controlled in the absence of formal state governance.

I also have a personal motivation for choosing this particular topic. For eight years I

worked as ajournalist in Russia, first for the weekly magazine Ogonek, then for Esquire

(Russian edition), a monthly publication. My articles focused primarily on social and

socio-political issues. Although I do not agree with the assumptions of many ofmy

Western colleagues that being a journalist in Russia is exceptionally dangerous, I did feel

certain limitations in the choice of topics that I could cover. The question of what was

allowed and what was not allowed to write about was always there, but the mechanism of

content regulation worked on a much subtler level than is often portrayed by Western

journalists and human rights activists. The claim that freedom of speech does not exist in

Russia undermines the efforts of thousands ofjournalists who criticize the Russian

government on a daily basis. However, it cannot be said that the level of freedom in the

printed press is equal to that in the West, or even that what constitutes as an

understanding of freedom of the press is the same in Russia as it is in the West.

The central research question is: What is the relationship between, on the one

hand, ownership, editorial control and governmental flak, and, on the other, self­

censorship on the part of Russian journalists? Are journalists obeying "the rules of the

game" and acting on informal norms and their interpretation of the political atmosphere,

or do owners and their editorial staff directly limit journalist writings on politics?



3

Research questions

While pursuing the goal of measuring and identifying the significance of editorial

and self-censorship in the contemporary Russian printed media, this thesis examines a

number of questions:

1) What is the extent of self-censorship in the contemporary Russian printed

press? That is, how often do journalists from the ten most popular Moscow-based

newspapers report self-censorship?

2). What factors shape the phenomenon of self-censorship among Russian

journalists?

3). Are journalists who started their careers during the Soviet period more likely

to practice self-censorship than later generations?

4). To what extent does censorship originate from the editors of the newspapers

and how significant is the extent of self-censorship that the journalists practice on their

own initiative?

5). Are articles that are deemed too critical of the state published elsewhere, such

as in online publications?

Before answering these questions in Chapter V, I examine the current state of the

media laws in Russia and look back at the history of the printed media starting with the

early nineties, particularly 1991, when censorship in Russia was officially outlawed.



4

Literature review

Censorship and freedom of speech in Russia have been widely debated in the

fields ofjournalism, public policy, history, in politics, as well as within the rubric of civil

society? However, previous research - both Russian and Western - have not adequately

explored the problem of self-censorship. The relative brevity of the post-Soviet period,

combined with the Russian media's unstable and rapidly changing state, partly explains

this lack of attention. At the same time, it is common for both Western and Russian

analysts to refer to the Russian media as censored and to compare it to the media ofthe

Soviet period.

Western analysis of the Russian press frequently refers to the Four Theories o/the

Press,4 which classified the world media into four types: "authoritarian," "libertarian,"

"social responsibility" and "Soviet-totalitarian,"s and subsequently turned into a very

popular theory.6 The authors of the book offer a geo-political view of the world's media

3 For the thorough analyses of the contemporary Russian press structure, see Alex Lupis, "Increasing Press
Repression in Russia." Nieman Reports 59, no. 22 (2005); Kaarle Nordenstreng, Elena Vartanova, and
lassen N. Zassurskii, eds. Russian media challenge (Helsinki: Aleksanteri Institute. Kikimora publications,
2001); Birgit Beumers, Stephen C. Hutchings, and Natalia Ryleva, eds. The post-Soviet Russian media:
conflicting signals (London: Routledge, 2009); H. De Smaele, "Limited Access to Information as a Means
of Censorship in Post-Communist Russia." Javnost - The Public 11, no. 2 (2004); David Dadge, Silenced:
International Journalists Expose Media Censorship (Amherst, N.Y.: Prometheus Books, 2005); V.R.
Firsov, Tsenzura v Rossii: Istoriia i Sovremennost': sbornik nauchnykh trudov (Sankt-Peterburg:
Rossiiskaia natsionalnaia biblioteka, 2001).

4 Fred Siebert, Theodore Peterson and Wilbur Schramm, Four Theories ofthe Press: the Authoritarian,
Libertarian, Social Responsibility, and Soviet Communist Concepts of What the Press Should Be and Do.

5 Fred Siebert, Theodore Peterson and Wilbur Schramm, Four Theories ofthe Press: the Authoritarian,
Libertarian, Social Responsibility, and Soviet Communist Concepts of What the Press Should Be and Do, 2.

6 Myung-Jin Park, and James Curran, eds., De-Westernizing media studies (London: Routledge, 2000), 3.



5

as divided into three camps: the "free world of the liberal democracy,,7 (America, Great

Britain, European countries), the Soviet-totalitarian sphere (USSR) and the third world,

or "authoritarian societies"S (Fascist Germany, some Latin American countries, etc.)

Although the USSR has ceased to exist, the definitions established by the Four Theories

are still being referred to in journalistic research. However, in recent years several

scholars such as James Curran, Myung-Jin Park,9 John C. Nerone, and others!O have

questioned the validity of such definitions.

It is common for the Western press to publish articles that highlight the atrocities

committed by the Russian government in an effort to control the press. For example, The

New York Times frequently writes about the dangers of working in Russia as ajournalist,

the vindictiveness of Putin's administration!! and the horrors of the Russian censorship,12

7 Myung-Jin Park, and James Curran, eds., De-Westernizing media studies, 4.

8 Ibid.

9 Ibid.; Myung-Jin Park, and James Curran, eds., De-Westernizing media studies.

10 John C. Nerone, ed., Last rights: revisiting/our theories o/the press. The history 0/communication
(Urbana: University of Illinois Press, 1995).

11 Clifford J. Levy, "Putin's Iron Grip on Russia Suffocates Opponents," The New York Times, February 24,
2008, http://www.nytimes.com/2008/02/24/world/europe/24putin.html (accessed April 29, 2010).

12 David Carr, "A Most Dangerous Profession in Russia," The New York Times Media Decoder Blog,
entry posted on September 15,2009, http://mediadecoder.blogs.nytimes.com/2009/09/15/a-most­
dangerous-profession-in-russia/?scp=1&sg=Russia%20press%20censorship&st=cse (accessed April 29,
2010).



6

comparing its intensity to the one in Communist China,13 and claims Russia to be "the

third most dangerous country for the press, after Iraq and Algeria.,,14

Not only newspaper articles contribute to the creation of a neo-Soviet image of

the contemporary Russian media. Numerous reports published in specialized journals

also support this idea. Alex Lupis in his article "Increasing Press Repression in Russia"

writes about the "Kremlin's growing authoritarianism" 15 and "press repression,,16 that

provokes the dismissal as well as murder ofjournalists. l
? H. De Smaeli in "Limited

Access to Information as a Means of Censorship in Post-Communist Russia" states that

the contemporary Russian press is "very much like Soviet Press,,18 and cites a report from

Freedom House,19 in which the status of Russian mass media was lowered from "partly

13 David W. Dunlap and James Estrin, "Press control- censorship - is something that happens in
Communist China, in Russia," The New York Times Blog by David W.Dunlap and James Estrin, posted on
September 23, 2009,
http://lens.blogs.nytimes.com/2009/09/23/archive-5/?scp=2&sq=Russia%2Opress%20censorship&st=cse
(accessed April 29, 2010); Clifford J. Levy, "Russia's Leaders See China as a Template for Ruling," The
New York Times, October 17, 2009,
http://www.nytimes.com/2009/1 0/18/worldleurope/ l8russia.html?scp=20&sq=Russia%20freedom%2Oofllo
20speech&st=cse (accessed April 29, 2010).

14 Clifford 1. Levy, "Press Group Seeks Inquiry Into Killings in Russia," The New York Times, September
16,2009.http://www.nytimes.com/2009/09/ l6/worldleurope/ l6russia.html?scp=42&sq=censorship%20Rus
sia&st=cse (accessed April 29, 2010).

15 Alex Lupis, "Increasing Press Repression in Russia." Nieman Reports 59, no. 22 (2005): 118.

16 Ibid.

17 Ibid., 118-120.

18 H. De Smaele, "Limited Access to Information as a Means of Censorship in Post-Communist Russia,"
Javnost- The Public 11, no. 2 (2004): 66.

19 Freedom House is an international non-governmental organization based in the United States that
conducts research and advocacy on conceptions of human rights and political freedom. For more
information about Freedom House, see http://freedomhouse.org/template.cfm?page=265#3 (accessed May
2,2010).



free" in 2002 to "not free" in 2003.20 Lucas Edwards in his article "The Big Squeeze,,21

writes that Putin's regime "has destroyed, castrated or sidelined all the institutions that

might have been a check on its greed and ruthlessness: the courts, the civil service, civil

society, political parties, the legislature, local government and the institutions of the

outside world.,,22 He continues, "Putin and his ex-KGB friends have systematically

closed down the independent media that matters - national television - and bullied and

browbeaten the rest. ,,23

On the other hand, there are authors who question the conventional Western

approach towards Russian media. Thus, in the books Putin 's Russia: Past Imperfect,

Future Uncertain,24 Vladimir Putin and the New World Order: Looking East, Looking

West?25 and Putin: Russia's Choice,26 the authors, speaking of the press, state that there

are still some Russian outlets that are independent from the government. At the same

time they acknowledge that Russian media remains "semi-muzzled,,,27 with Putin

controlling most of it. They claim that, as opposed to Gorbachev's glasnost', Putin's

20 Ibid.

21 Edward Lucas, "The Big Squeeze," Index on Censorship 37, no 1 (2008): 26-34.

22 Ibid., 26.

23 Ibid., 27.

24 Dale R. Herspring, Putin's Russia: past imperfect, future uncertain (Lanham: Rowman & Littlefield,
2003).

25 J. L. Black, Vladimir Putin and the new world order: looking east, looking west? (Lanham: Rowman &
Littlefield 2004).

26 Richard Sakwa, Putin: Russia's choice (London: Routledge, 2004).

27 J. L. Black, Vladimir Putin and the new world order: looking east, looking west?, 346.

7



---------------- --------

8

Russia exists in a state of neglasnost'. 28 The authors give only a partial explanation for

how exactly the independent media outlets function within this system.

Some authors, such as Peter Baker and Susan Glasser in Kremlin Rising: Vladimir

Putin's Russia and the End ofRevolution,29 while analyzing contemporary Russian

media, prefer to discuss only Russian television, which is controlled by the Russian

authorities to a greater extent than any other media. They draw their conclusions about

the freedom of the Russian press using data regarding only one media, which happens to

be the most rigorously censored.

Russian publications that reach a wide audience in the West are, as a rule, ones

that are written by oppositional writers and journalists. Although they contain factual

information about today's Russia, they are frequently based on the personal experiences

f h · h P . hk' 30 P l' k k' 31 P 32 T b 33o t e wnters, suc as amus In, 0 It ovs ala ,ozner, regu ova,

Ko1esnikov,34 who are famous journalists with unique backgrounds that differ from those

of the majority of everyday Russian journalists. These sources do not enable us to

28 Ibid., 106.

29 Peter Baker and Susan Glasser, Kremlin rising: Vladimir Putin's Russia and the end ofrevolution (New
York: Scribner, 2005).

30 V. A. Paniushkin, Mikhail Khodorkovskii: Uznik tishiny: Istoriia pro to, kak cheloveku v Rossii stat'
svobodnym i chto emu za eto budet (Moskva: ZAO Izdatelskii dom "Sekret fInny," 2006).

31 Anna Politkovskaia and A. L. Tait, A Russian diary: ajournalist'sjinal account oflife, corruption, and
death in Putin's Russia (New York: Random House, 2007).

32 Vladimir Pozner, Parting with illusions (New York: Atlantic Monthly Press, 1990).

33 Elena V. Tregubova, Baiki kremlevskogo diggera (Moskva: Ad Marginem, 2003).

34 Andrei Kolesnikov, "Freedom of expression: for what? It's written in to the Russian constitution but no
one takes it for real," Index on Censorship 32 (2003): 21-22.



9

evaluate the overall condition of the Russian press or to understand the significance of

self-censorship among journalists. While mentioning the existence of self-censorship, and

the fears that exist among Russian journalists, they do not attempt to measure this

phenomenon or to explain how it functions on a daily basis. They do not explain how

self-censorship is reflected in the texts of everyday Russian journalists. Various questions

arise: Do all journalists who write about politics receive death threats? Are they unable to

write anything without consulting the higher authorities? Are they all afraid of any

critical comments about the government, or is criticism allowed? I will address these

questions later in my analysis in the survey results.

In recent years, there have been several studies that provide a more complete and

varied picture of the contemporary Russian press. For example, The Post-War Russian

Media: Conflicting Signa[s35 is a collection of essays dedicated to the post-Soviet press,

television, and radio. The fragmentary structure of the book is explained by the fact that

the Russian media itself can be better understood through an interdisciplinary approach;

utilizing sociological, political, literary, and cultural-anthropological methodologies.

Instead of claiming that Russian media is undemocratic, they answer the question: Why

does the Russian media not fit into a Western concept of democracy? One of the

contributing authors, Samuel A. Green, in his essay "Shifting media and the failure of

35 Birgit Beumers, Stephen C. Hutchings, and Natalia Ryleva, eds. The post-Soviet Russian media:
conflicting signals.



10

political communication in Russia,,,36 argues that one of the key puzzles in contemporary

Russia is "the inability of the civil society to mobilize around (...) the massive common

grievances.,,3? He states that the Post-Soviet media, although having enough freedom of

expression, failed to play "the aggregating and galvanizing role described by Hume and

de Toqueville,,,38 and to be capable ofdropping "the same thought into a thousand minds

at the same moment.,,39 Green sees the inability to communicate with the reader, not the

governmental restrictions, as the most important problem of the Russian press.

In De- Westernizing Media StudieiO the authors look at conventional Western

theories of the press and argue that they were initially based on concepts that negated the

significance of national cultures, history and the pluralistic character of the media system.

The authors claim that, although free media exists in Russia, it faces certain limitations,

such as the lack of "accumulated experience of objective or independent journalism,'>'!l

mistrust of the audience, and "underdeveloped professionalism rather than dictatorial

law.,,42

36 Samuel A. Green, "Shifting media and the failure of political communication in Russia," in The post­
Soviet Russian media: conflicting signals, edited by Birgit Beumers, Stephen C. Hutchings, and Natalia
Rulyova (London: Routledge, 2009), 56-70.

37 Ibid., 56.

38 Ibid.

39 Ibid.

40 Park, Myung-Jin, and James Curran. De-Westernizing media studies. London: Routledge.

41 Ibid., 91.

42 Ibid., 91-92.



11

Andrei Rikhter, the director and founder of the Moscow Media Law and Policy

Institute, and Professor at the School of Journalism at the Moscow State University, in his

article "Post-Soviet Perspective on Censorship and Freedom of the Media,,43 sums up

various types of "soft censorship" in Russia. In his work he refers to self-censorship as

one of the most important factors in today's media development. Various Russian

journalists, media analysts and human rights activists also discuss self-censorship.

Among them are 01eg Panfi10v, the head ofthe Center for Journalism in Extreme

Situations,44 Andrei Piontkovkii, journalist and po1itician,45 and Sergei Parkhomenko,

journalist and editor.46 These discussions, however, do not provide us with any evidence

of self-censorship or any tool to measure it.

The primary sources referred to in this research can be divided into several

categories.

First of all, I use Russian newspapers as sources of the articles that might be

affected by self-censorship. The choice of the outlets was based on the rating of the

printed press made by Ex Libris in the end of2009 (this rating is discussed in detail in the

methodology section below).

43 Andrei Rikhter, "Post-Soviet Perspective On Censorship and Freedom of the Media," International
Communication Gazette 70, no. 5 (2008): 307-324.

44 Bishkek Press Club, "Otkrytaia Lektsiia Olega Panfilova: Tsenzura i Samotsenzura v Sovremennoi
Zhumalistike," BPC Events, January 6, 2009, http://www.bpc.kg/events/26l (accessed May 2,2010).

45 Andrei Piontkovskii, "Samaya effektivnaia forma tsenzury - samotsenzura," Index. Dosie Na Tsenzury,
20 (2004), http://www.index.org.ru/joumal/20/piontk20.html (accessed May 2,2010).

46 Radio France Intemacionale, "Sergei Parkhomenko: V Rossii est' samotsenzura - ochen' razvitaia,
ochen' izoshchrennaia, ochen' glubokaia: ludi sami znaiut, chego im nelzia," RFI in Russian, August 24,
2008, http://www.rfi.fr/acturu/articles/104/article l12l.asp (accessed May 2, 2010).



12

Secondly, I refer to the laws and regulations on the freedom of the press that were

issued in Soviet and Post-Soviet Russia, such as the law "On the Counteraction against

Terrorism," "On the Fight against Terrorism," "On the Application of the Changes into

Particular Legislative Actions of the Russian Federation in the Context of the

Improvement of the Governmental Administration in the Area of the Counteraction

against Terrorism," Russian Criminal Code, Constitution of the Russian Federation

(adopted at National Voting on December 12, 1993), and the Mass Media Law of the

Russian Federation (1991).47

Thirdly, I refer to the data on censorship and freedom of the press provided by

international press organizations such as Reporters Without Borders, World Press

Freedom Committee and Fairness and Accuracy in Reporting (FAIR).

Finally, I conduct a telephone survey ofa sample of Moscow newspaper

journalists. This survey is focused on questions of regulation within the workplace, as

well as restrictions that the journalists impose upon themselves while reporting and

writing.

Methodology

The frequency of self-censorship and hypotheses about its causes are examined

using a random sample of Moscow-based journalists interviewed by telephone. It is

possible that my experience working as a journalist for eight years in Kazan and in

47 Russian Federation, Law of the Russian Federation: «On the Mass Media», No 2124-1, December 27,
1991, Chapter 3, http://www.medialaw.ru/e pages/laws/russian/massmedia eng/massmedia eng.html
(accessed May 2, 2010).



13

Moscow was an asset to me during the survey process; the respondents were perhaps

more receptive to answering potentially sensitive questions regarding censorship when

being questioned by a colleague, rather than by someone who is not personally familiar

with the unique characteristics ofjournalism in Russia.

The selection of the newspapers for the survey was based upon the rating of the

Russian socio-political daily and weekly newspapers for the fourth quarter of2009

created by the Russian agency of media research Ex Libris.48

Ex Libris is a member of the International Association for Measurement and

Evaluation of Communication (AMEC). They provide a popularity rating that is

independent from expert opinions or organizations and is based upon publicly available

data. The rating covers five different categories of publications: business newspapers,

socio-politica1 newspapers, socio-po1itica1 magazines, business magazines and popular

"yellow" newspapers (tabloids). In this research I focus exclusively on socio-po1itica1

newspapers, considering that that the outlets in this group are the ones most likely to

publish articles that are related to Russian politics on a daily and weekly basis. Therefore,

the journalists who are working in those outlets; specifically in the political and social

news' departments, are the ones most likely to be experiencing self-censorship.

The rating is based on the following data: 1). The size of the audience (the rating

of the popularity among readers); 2). The price of the advertisement (the rating of the

popularity among advertisers); 3). The frequency of quotation level in other publications

48 Ex Libris, "Title Popularity Rating - IV Kvartal2009," Ex Libris TPR,
http://www.exlibris.ru/ru/stats/tpr.htrnl?date=10010l.htrnl (accessed May 2, 2010).



14

or media outlets (the rating of the popularity among external journalists); 4).The

frequency of quotation in the publications in social media, such as blogs, internet-

sources, etc. (the rating of the popularity and significance in the socially active circles of

society). The size of the audience is defined by the average issue readership (AIR), the

data is based on the information provided by TNS Gallup and Comcon.49

Terminology

In this work I refer to the definition of self-censorship given by Arlen Blium as

"self-limitation in the process of the creation of the text, when the author bases his

decisions on certain taboos that are imposed by the government, society, the peculiarities

of the readership or his personal aesthetic tastes or moral principles."so I narrow my

empirical focus to self-censorship aimed at avoiding government criticism. Therefore,

while discussing aspects of self-censorship, I refer to "political self-censorship," not

taking into account any other types of censorship, such as attempts by businessmen to

limit the release of potentially detrimental information, or the censoring of publications in

order to avoid inciting ethic tension or conflict.

I use the term "editorial censorship" to define the limitations imposed upon the

journalist by the editor of the department or the editor of the magazine, when the editor

49 Ibid.

50 Arlen V. Blium, Sovetskaia tsenzura v epokhu total'nogo ferrora, 1929-1953 (S.-Peterburg:
Akademicheskii proekt, 2000): 14.



15

either eliminates phrases or words that are critical of the government, or prevents the

entire article from being published because of its critical content.

It is quite common for authors who write about censorship in Soviet Russia to

refer to the problem of self-censorship.sl Indeed, while Glavlit and other departmentsS2

were created for imposing official state censorship upon Soviet writers and journalists,

this was not the only form of censorship that existed at the time. Self-censorship played a

big role in Soviet journalism and literature. As Dewhirst puts it, there did not necessarily

need to be "an official censorship body for regular and rigorous censorship to exist."s3

Anatolii Kuznetsov, a prominent Soviet and Russian writer, described the self-

censorship that existed in the Soviet period as "an inner censor," without which writing

"required a tremendous effort."s4 He stated that "Everything, without exception, that was

51 For more information about self-censorship in Soviet Russia, see A.V. Blium, Sovetskaia tsenzura v
epokhu total'nogo terrora, 1929-1953; Martin Dewhirst and Robert Farrell, The Soviet censorship
(Metuchen, N.J.: Scarecrow Press, 1973); G. V. Zhirkov, Istoriia tsenzury v Rossii XIX-XX vv.: uchebnoe
posobie dlia studentov vysshikh uchebnykh zavedenii (Moskva: Aspekt Press, 2001).

52 Censorship in Soviet Russia was legally enforced by Glavlit, or the Main Administration for
Safeguarding State Secrets, formed in 1922. This organ was in charge of safeguarding state secrets. Besides
Glavlit, Goskomizdat censored the publication of the books; Goskino was in charge of the cinema;
Gosteleradio of radio and television broadcasting. Many institutions had the First Departments which were
responsible for controlling the informational flow. Censorship of the media was also guaranteed by the fact
that the state owned all publishing houses, TV stations and other production facilities, so all the journalists
were employees of the state. For more information about Soviet censorship, see Goriaeva, Politicheskaia
tsenzura v SSSR: 1917-1991, 146-147; N.Korenev, "Oratoriia Laboratorii 17-a," Liki Rossii [2004].
http://www.1iki-rossii.ru/LETI/17NChlSecret%282%29.htm (accessed April 24, 2010); P. Steiner
"Introduction: On Samizdat, Tamizdat, Magnitizdat, and Other Strange Words That Are Difficult to
Pronounce". Poetics Today 29, no. 4 (2008): 614.

53 Martin Dewhirst, "Censorship in Russia, 1991 and 2001," Journal ofCommunist Studies & Transition
Politics 18, no. 1 (2002): 22.

54 Martin Dewhirst and Robert Farrell, The Soviet censorship, 26.



16

published in the Soviet Union bears the stigma of two censors: first the internal self-

censor and then the external official censor.,,55

When official censorship ceased to exist, it might be expected that self-censorship

would disappear as well. Yet within Russia self-censorship continued and became one of

the major problems in post-Soviet journalism. Moscow-based journalist and publisher,

Sergei Parkhomenko, in an interview with Radio France claimed that the "Russian

people... know themselves, what they are allowed and what they are not allowed to do.,,56

Parkhomenko states:

...The problem ofRussian society today, in particular for those who are rich,
educated, advanced, and to a certain degree intelligent and creative, is that the
people are scared. They are not scared to be punished, they are just scared, so to
say, for themselves... For instance, I am sure that there is no censorship in Russia.
There is self-censorship in Russia - very well-developed, very sophisticated, very
deep: people know themselves, what is not allowed. They remember that
themselves. They... can say to their colleague, 'Hey, what are you writing? This is
not allowed! You'll be punished!' And he believes that. You can ask various
bosses, why so- and so- is not allowed to be on the TV, why this and that topics
are not being discussed, why this and that text is not being published. And these
bosses will honestly reply, 'And why is it my fault? I have not given any
commands, I have not asked, I have not banned anything.' They do it themselves.
People understand on their own, what is "good" and what is "bad.,,57

A famous journalist and human rights activist Oleg Panfilov, during his press conference

in Bishkek Press club also discussed the problem of self-censorship in today's press in

55 Ibid., 27.

56 Radio France Intemacionale, "Sergei Parkhomenko: V Rossii est' samotsenzura - ochen' razvitaia,
ochen' izoshchrennaia, ochen' glubokaia: liudi sarni znaiut, chego im nel'zia," RFI in Russian, August 24,
2008, http://www.rfi.fr/acturu/articles/104/article 112l.asp (accessed May 2,2010).

57 Ibid.



17

the post-Soviet space. In emphasizing the importance of creating a civil society in which

the freedom of the speech without self-censorship is the norm, he stated that "the quality

ofjournalism and the questions of censorship depend not as much on the journalists, but

on the society," 58 and that it is important to create. Russian political journalist Andrei

Piontokovskii in his interview for the magazine Indeks in 2004 stated that "we cannot

speak about a wonderful independent press that was suppressed by Putin and FSB. It has

been a much more complicated process.,,59 He argued that "we are all educated people...

and we all understand what will lead to our own economic success and what wi11lead to

the opposite results... today, with a formal ban on censorship, flourishes the most

effective form of censorship - self-censorship.,,60

As we can see, there are many discussions about the nature of self-censorship in

Russia, especially in the circles of the intellectuals and media workers, but there have

been no attempts to measure to what degree it is present in the Russian press. Another

thing that is not quite clear is to what extent the journalists censor themselves, and what

role the editor plays in this process. Journalists and media analysts, discussing censorship

and self-censorship, frequently use these terms as interchangeable. However, these terms

are quite different: while "censorship" requires the existence of a censor and a specialized

censoring apparatus, "self-censorship" does not. I use the terms "self-censorship" and

58 Institute for War and Peace Reporting. «The biggest problem of the Kyrgyz journalism is its
politicization," November 5, 2009, http://www.iwpr.net/ru/report-news/<<caMaSl-6oJIbIlIaSl-6eJla­
KbIprbI3CTaHCKOH-:>KYPHaJIllCTllKll--B-ee-rrOJIHTH3HpoBaHHocTll»-0

59 Andrei Piontkovskii, "Samaia effektivnaia forma tsenzury - samotsenzura," Index. Dos 'e Na Tsenzuru,
20 (2004), http://www.index.org.ru/journal/20/piontk20.html (accessed May 2,2010).

60 Ibid.



------ -----------------

18

"editorial censorship" to distinguish between the two different types of non-governmental

(not imposed directly by the government or governmental institutions) censorship. For

the sake ofconvenience I use the verb "to censor" while referring to the general act of

eliminating any text critical of the government from the article, either by the editor or by

the journalist.

Summary

By interviewing contemporary Russian journalists and analyzing their answers

and comments to the questions posed to them regarding a general overview of the

Russian press, this thesis seeks to answer the question: To what extent does self­

censorship exist in the Russian printed media? To achieve the goal of answering this

research question, the following chapters examine various aspects of censorship and self­

censorship in Russian press, provide a general analysis of the media in Russia, and

analyze extensive survey data.

Chapter II - Russian media after the collapse of the Soviet Union. This chapter

examines the evolution of the Russian press since 1991, the year when the Soviet Union

collapsed and censorship was proclaimed illegal. I look at a number of events, such as the

War in Chechnya and terrorist acts in Russia, and analyze how they affected freedom of

press in Russia, legally and officially (introduction of new laws restricting freedom of

speech) as well as unofficially. This chapter helps us to understand how official

governmental decisions about press regulations, even those that were never implemented,

affected the general mood of society and journalists, and thus creating self-censorship.



19

Chapter III - Media ownership in Russia. Media ownership in Russia has gone

through several stages in the past 50 years. First it was owned by the government of the

Soviet Union, then belonged to a handful of the oligarchs during the 90s, and finally it

was consolidated under governmental ownership once again after Vladimir Putin became

president of Russia in 2000. In this chapter I give an overview of the ownership of

Russian media, and provide an analysis of the ownership of the ten most popular Russian

newspapers (according to data collected and analyzed by the media agency Ex Libris in

the last quarter of 2009).

Chapter IV - Hypotheses. In this chapter I propose five hypotheses about self­

censorship in the contemporary Russian printed press, which will subsequently be tested

in the survey.

Chapter V - Data Analysis. This chapter examines the interrelationship ofthe

different types of censorship and what social conditions (such as the type of newspaper,

particular generation ofjournalist, or ownership structure) make self-censorship more

likely. The survey results reflect journalists' views of state control, repression and

freedom within their profession.

Chapter VI - Conclusions. This chapter draws together the various findings and

theories developed in the preceding chapters which, taken as a whole, answer the primary

research question. In the conclusion I also identify other pertinent research questions

about censorship in Russia, and what direction future investigation might take.



20

CHAPTER II

RUSSIAN MEDIA AFTER THE COLLAPSE OF THE SOVIET UNION

According to the Media Law of the Russian Federation (1991),61 and the

constitution of the Russian Federation (adopted at Vsenarodnoe Golosovanie [National

Voting] on December 12, 1993), censorship in Russia is illega162.

A series of events significantly affected press freedom after 1991: war in

Chechnya, and a series of domestic terrorist attacks. As a consequence of these events,

the Russian government issued a number of laws and regulations restricting press

freedom. These regulations, as we will see, were not followed uniformly throughout

Russia and, in fact, were applied selectively. Therefore, the effect of these regulations

upon legal restrictions of press freedoms was not altogether significant. The significance

of these regulations can be found in the affect they had on the general level of self-

censorship among Russian journalists, contributing to the creation of unofficial lists of

"banned" topics. Understanding the nature of these official restrictions will help us see

what factors might have been essential in the process of the journalistic self-regulation,

61 Russian Federation, Law of the Russian Federation: «On the Mass Media», No 2124-1, December 27,
1991, Chapter 3, http://www.medialaw.ru/e pages/laws/russian/massmedia eng/massmedia eng.html
(accessed May 2,2010).

62 Russian Federation, Constitution of the Russian Federation, December, 12, 1993, Chapter 2, article 29,
http://www.constitution.ru (accessed May 2, 2010).



21

and justify the selection of the topics that are considered to be an absolute taboo among

the journalists (we will discuss this in detail in Chapter V).

The First War in Chechnya started in 1994 and ended in 1996. As a result, the

Russian army was defeated, and Chechnya gained independence and the self-appointed

status of the Chechen Republic of Ichkeriia. 63 Russia sought to avenge itself for its defeat

in the first Chechen engagement and renewed hostilities in 1999. This Second Chechen

War officially ended ten years later, in April 200964. The terrorist attacks in Russia,

which Russian officials attributed to the Chechen separatists, started in the late 90s and

went through the 2000s. Therefore, the second Chechen war was officially named

"operation to suppress terrorism.,,65 It created the popular assumption that everyone who

was fighting on the Chechen side was a terrorist.66

The most tragic terrorist acts were widely covered in the press. They are: the

explosion in the underground passageway near Pushkin square in 2000 (13 people died);

siege on Dubrovka theatre (known as Nord-Ost by the name of the musical that was

performed at the time), when nearly 175 people died, and the school siege in Beslan,

63 GlobalSecurity.org, "First Chechnya War 1994-1996,"
http://www.globalsecurity.org/military/world/war/chechnyal.htm (accessed May 2, 2010).

64 Aleksandr Ivanov, "The Counter-Terrorist Operation Regime Belongs to History," RIA-Novosti, April
16,2009, http://rian.ru/defense safety/20090416/168286167.html (accessed May 2,2010).

65 Emil Pain, and Robert R. Love, "Regional Studies - The Second Chechen War: The Information
Component," Military Review 80, no 4 (2000): 59.

66 Interestingly, a very similar ideology was held in the U.S., when the war in Iraq was called "operation
Iraqi freedom" and the war captives were given the status of the "unlawful combatants" and therefore were
not considered to be defended by the Geneve convention on the war prisoners. For more information, see
Knut Dormann, "The Legal Situation of "Unlawful- Unprivileged Combatants," International Review of
the Red Cross 849 (2003): 45-47.



22

Northern Ossetia (when approximately 350 people, a significant number of children

among them, were killed).

Changes in public attitude towards Chechnya occurred throughout both wars.

When the first war in Chechnya began in the early 90' s, Russia was still in a state of a

relative chaos after the rapid change of the governmental regime from Soviet

totalitarianism to nascent democracy.67 Therefore, there were no strict rules regarding the

covering of the war by the press, and journalists had wide access to the battlefields and

war zones.68 Subsequently, at the end of the first war the government literally accused the

press of engendering defeat. When the second war began, the administration significantly

limited access to information about the war.69

Public opinion underwent many changes from the early 90's to the late 2000's.

Polls show that in the beginning of the first war most Russian citizens were against the

war in Chechnya and were in favor ofChechen independence. In September 1994 (1602

people polled), when war was yet to be declared but the possibility of the commencement

of hostilities was clear, 42% of respondents agreed that "Russia should stay away from

the conflict in Chechnya."7o In December of the same year, 36% of the respondents (1600

people polled) to the question "What actions should Russia conduct towards Chechnya?"

67 Kerstin Olofsson, "The Cultural Debate on Abolishing Censorship," Russian Reports (2000): 31.

68 Andrei Soldatov, Irina Borogan, Marina Latysheva and Anna Stavitskaia, "The Year of 1999: The
Beginning of the Second Chechen War," Journalists and Terrorism (2008): 18.

69 Ibid., 8-19.

70 Dukhovnoe Nasledie, "The Reflexions of the First and the Second Chechen Campaigns in the Minds of
Our Compatriots," Nasledie.ru, http://www.nasledie.ru/politvnt/19 38/article.php?art=62 (accessed May 2,
2010).



23

replied that there should be a search for a "peaceful resolution to the problem," 23% of

the respondents were in favor ofa "withdrawal of Russian troops from Chechnya." In

January 1995, 62% of the respondents (1547 people polled) expressed doubts about the

capability of Russian troops to establish peace and order in Chechnya; 42% of the

respondents blamed the failure ofRussian troops in Chechnya on an unskilled command

and operation planning, 77% of the respondents did not support the bombing attack of the

capital ofChechnya, Groznyi.71 The poll that was held in March of the same year showed

that 44% of respondents (2000 people polled) did not know the reason for the war in

Chechnya, while 22% believed that the reason was "to conceal illegal business."n But in

1999 and later the attitude of Russian citizens towards the war was quite different. This

can partially be explained by the terrorist acts that were taking place all across Russia and

were attributed directly to Chechen separatists. The general perception of Chechens and

Chechnya became very negative. More than 60% of those polled agreed that they felt the

need for revenge and hatred towards Chechen separatists, many stated that "Chechens get

what they deserve.,,73 The public widely supported Putin's policies and military actions in

Chechnya. In November 1999, 61 % of those polled agreed with the continuation of

military intervention in Chechnya, 55% disagreed with the plan of cessation of hostilities

proposed by Grigorii Yavlinskii.74

71 Ibid.

72 Ibid.

73 Ibid.

74 Ibid.



24

By the end of2002, 46% ofRussian citizens who were asked the question "How

do you think the conflict in Chechnya should be resolved?" answered "By continuation of

the war.,,75

One possible reason for the deteriorating of the image of Chechnya and Chechens

was the tightening of control over the television in its coverage of the war. The late 90s

and early 2000s were marked by an increase of governmental control of the press. The

owner of the TV-channel NTV, created in 1993 and considered to be the most

independent socio-political channel,76 was forced to give stocks of the company to the

government-owned Gazprom.77 The director of the company was fired and most of the

staff left. It was widely considered to be an act of censorship, where President Putin

played a direct role. Before the takeover he had repeatedly expressed his disagreement

with the policy of the channel.78 The events surrounding NTV are considered to be a

symbolic landmark that defined the new course of the government. The main

75 Mariia Tsvetkova, "Russians Want War in Chechnya Again," Gazeta.ru, October 30,2002,
htto://www.gazeta.ruJ2002/l0/30/rossianesnov.shtml (accessed May 2,2010).

76 Gene Mater, "Once-independent Russian TV-channel in turmoil again," freedomforum.org (October 15,
2001), http://www.mediastudies.org/templates/document.asp?documentID=15149 (accessed May 2,2010).

77 Gazprom is the largest extractor of natural gas in the world and the largest Russian company; after the
collapse of the Soviet Union the company was privatized, but the government still holds a controlling stake.
For mor information about Gazprom, see its official site, www.gazprom.com (accessed May 2, 2010). For
information about the changes in NTV ownership, see CNN, "NTV: Timeline of Events," CNN.com, April
10,2001, http://edition.cnn.com/2001/WORLD/europe/04/09/ntv.time1ine/index.htrnl (accessed May 2,
2010).

78 Yevgeniia A1'bats, "Cry for Russia's Lost Press Liberty," The Guardian, May 11,2001,
http://www.guardian.co.uk/world/200l/may/11/russia.comment (accessed May 2, 2010).



25

characteristic of this course is an increase of governmental control over television.79 A

number of TV-companies (TNT, TV6, TVS) became government-owned and changed

their tone from oppositional to pro-governmental. 80 Therefore, the gap between the

television and the printed media increased. While the TV was rapidly becoming more and

more loyal to the government, printed press retained its right to criticize the state or

remain neutral.

There were a number of cases when print journalists were fired after publishing

information on the Chechen conflict. Raf Shakirov, the editor in chief of the newspaper

Izvestia, was dismissed when the newspaper put a big photograph of the victims of

Beslan soon after the Beslan siege in 2004. 81 A popular and successful news anchor and

editor of the program Namedni (NTV), Leonid Parfenov, wanted to show in his program

an interview with the widow of Yandarbiev, the former president of the self-appointed

republic of Ichkeriia, supposedly killed in Qatar by employees of the Russian embassy.

Parfenov was not allowed to show this interview, and afterwards gave a detailed

interview about it to Kommersant newspaper. 82 Subsequently, he was fired. Although

state regulations affected a relatively limited number ofjournalists, the importance of

79 Alex Lupis, "Russia Briefing: Domino Effect," Committee to Protect Journalists, April 2004,
http://cpj.org/reports/200l/04/russia-apr01.php (accessed May 2,2010).

80 Viktor Shenderovich "Zdes' bylo NTV, TV6, TVS. Obstoiatelstva Nepreodolimoi Sily, " Tvoi Golos, June­
November 2003, http://tvoygolos.narod.ru/klio/text1.htm (accessed May 2,2010).

81 BBC, "Viewpoint: Soviet Grip in Russia," BBC News - Europe, November 26,2004,
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4043389.stm (accessed May 2,2010).

82 Maria-Luisa Tirmaste, "Pros'ba byla iz razriada tekh, v kotorykh nel'za otkazat' ," Kommersant, May 31,
2004, http://www.Kommersant.ru/doc.aspx?DocsID=478840 (accessed May 2,2010).



26

these events is not to be underestimated. Both Shakirov and Parfenov are very famous

personas in journalistic circles, so their dismissal was widely discussed by journalists,

who, as a consequence, drew conclusions about "what is allowed" and "what is not

allowed," which could have led to the further increase in self-censorship.

In 2004, the newspaper Nezavisimaia Gazeta published an article about the list of

words that were supposedly banned by the government on the governmental TV-channel

Rossiia (Russia). Among these words was "Chechnya." Stories were to refer to the

"Republic of Chechnya" instead (which stresses that Chechnya is not a separate unit but a

part of Russia). It was also prescribed to say ''poias shakhida" (shakhid's belt) instead of

just shakhid. 83 Interestingly enough, in April 2010, not long after the terrorist attack in

the Moscow metro, Sovet Federatsii (Federation Council) proposed to legally ban the use

of the words "shakhid" and the "Jamaat" in the media in relation to terrorist activity.84

The main "antiterrorist" law in Russia is the Federal Law of the Russian

Federation N35-FZ issued on March 6, 2006, "On Counteraction against Terrorism." It

replaced the law "On the Fight against Terrorism" of December 17, 2004, which, in its

tum, replaced a number of previous laws. 85

83 Sergei Varshavchik, "Na televidenii zachishchaiut terrninologiiu," Nezavisimaia Gazeta, August 2, 2004,
http://www.ng.ruIpolitics/2004-08-02/2 tv.html (accessed May 2,2010).

84 Newsru.com, "Sovet Federacii hochet zapretit' SMI ispolzovat' slova «shakhid» i <<jamaat» po
otnosheniiu k terroristam," April 24, 2010, http://www.newsru.com/russia/24apr201O/sf.html (accessed
May 2,2010).

85Andrei Soldatov, Irina Borogan, Marina Latysheva and Anna Stavitskaia, "The Comparative Analysis of
the Legislatures," Journalists and Terrorism (2008): 195.



27

The Center of Journalism in Extreme Situations and human rights activists such as

Marina Litvinovich and Lev Ponomarev expressed their suspicions about the way the

laws would be used. Their concerns were mainly about the possible abuse of this power

and as a consequence an abridgement of the rights of regular citizens who have nothing

to do with terrorists86. The law "On the Counteraction against Terrorism" widened the

definition of the word "terrorism": "Terrorism shall mean the ideology of violence and

the practice of influencing the adoption of a decision by public authorities, local self-

government bodies or international organizations connected with frightening the

population and (or) other forms of unlawful violent actions." 87 Another part of the law

that is hostile to the media is the definition of "terrorist activity" in Article 3. It supposes

to consider terrorist activity as "informational or other assistance to planning, preparing,

or implementing an act of terrorism." The definition is expanded to include

"popularization of terrorist ideas, dissemination of materials or information urging

terrorist activities, substantiating or justifying the necessity of the exercise of such

activity.,,88 Considering the fact that the second war in Chechnya was officially defined

as an "anti-terrorism operation," any critique of this "operation" can be seen as justifying

the necessity of terrorist activity. Even journalists who inform the population about

terrorism acts in detail, including some critical analysis of governmental actions (such as

86 Ibid.

87 Russian Federation, "On the Counteraction Against Terrorism," Federal Law No. 35 FZ, March 6,2006,
Russian Embassy in Canada (unofficial translation), http://www.rusembcanada.rnid.ruIterror e 03.htrnl
(accessed May 2,2010).

88 Ibid.



28

criticism of the use of poisonous gas during the Dubrovka siege in 2002, when many

hostages died because of the effect of the gas and not by the hands ofterrorists) might be

seen, according to this law, as the "popularization of terrorist ideas.,,89

In July 6, 2007 a new law "On the Application ofthe Changes into Particular

Legislative Actions of the Russian Federation in the Context of the Improvement of the

Governmental Administration in the Area ofthe Counteraction against Terrorism" was

passed.90 This law made the punishment for extremist actions more severe and

significantly widened the term "extremism.,,91 Furthermore, the national security, defense

and law enforcement agencies sanctioned the creation of the so-called Bastion

qualification course, which is supposed to teachjoumalists the rules of behavior in a war

zone, in the areas of mass rallies, terrorist acts, etc. Even though the course is not

obligatory, it has been widely discussed by Russian media that in the future journalists

who have not passed the Bastion course may not be allowed to cover events in those

areas. 92

Another governmental step that presented a potential threat to freedom of speech

was the special subdivision on the fight against the ideology of terrorism, created by the

National Anti-Terrorist Committee. This group is in charge of the control of zones

89 Ibid.

90 Andrei Soldatov, Irina Borogan, Marina Latysheva and Anna Stavitskaia, "2007: The Law on Terrorism
is Getting More Severe, the "Bastion" Course is Introduced, the FSB Forms the Department on the Fight
with the Terrorist Ideology, the Innovation - Fight against the Websites," Journalists and Terrorism
(2008): 171.

91 Ibid.

92 Ibid., 178.



I-~

29

"potentially dangerous in tenns of the spread of terrorist ideology" and of the "anti-

propagandistic actions against the ideology of terrorism. ,,93

All these laws notwithstanding, legal regulations rarely serve in Russia as the

basis for media censorship. Russian ombudsman94 Vladimir Lukin reported in 2006, that

"the constitutional right for speech freedom is basically observed, and there is no

institutionalized censorship.,,95 Mikhail Fedorov, the head of the Russian Union of

Journalists, explains that by the "lack ofpolitical will.,,96 He states that the laws are very

restrictive, and once applied, could lead to closing up all the free media in the country.

However, the Russian government is "probably still indecisive,,97 regarding the extent

which it wants to impose restrictions upon the press. Fedorov explains that there is still

no "Federal will" 98 to oppress the media by implementation of the terrorist laws.

Therefore, the significance of the laws analyzed in this chapter lies in their possible

contribution to the process of self-censorship, as well as a general "cooling" affect on

journalists. After the laws were passed, various analysts commented about their possible

93 Ibid., 180.

94 Russian ombudsman position is called Commissioner for Human Rights and is appointed for a certain
term by the Parliament; he cannot be dismissed before the end of his term, and is not subordinate to any
body of power, including the President or the Government. For more information, see
http://ombudsmanrf.ruI(in Russian).

95 Russian Federation, Russian Ombudsman, Sergei Lukin. Doklad Upolnomochennogo po pravam
cheloveka v Rossiiskoi Federatsii, 2008, http://old.ombudsmanrf.ruIdoc/ezdoc/08.shtml (accessed May 2,
2010).

96 Lubov' Sharii, «Zakon ob ekstremistakh v deistvii: mneniia ekspertov,» August 26,2006, Grani.ru,
http://www.grani.ru/Politics/Russia/m.110506.html (accessed May 2, 2010).

97 Ibid.

98 Ibid.



30

effects. Vladimir Pozner claimed that "the laws are not precise enough,,99 and can affect

multiple targets, causing fear among journalists and triggering an undesirable degree of

self-censorship among them. Ilim Karypbekov argued that these actions could be "a

threat to the development of steady self-censorship among journalists and the mass-

media, becoming a real tool to influence the latter."IOO Furthennore, Russian authorities

have recently appealed to journalists asking directly for an increase in self-censorship.

RamiI' Latypov, the director of the Center of Analysis of the Terroristic threats,

contended that Russian journalists who are covering terrorism should "increase their self-

censorship," and "remember that their publications can be read by children and pregnant

women."IOI The leading expert of the Center, Alexandr Rudakov, suggested that the

journalists in contemporary Russia cannot control what they are writing, unlike in Soviet

times when they could effectively control the flow ofthe released infonnation, which,

according to Rudakov, was a useful skill.

99 "U kazhdogo svoi uroven' ogranicheniia," Viast', November 11,2001, http://www.kommersant.ruJdoc­
rss.aspx?DocsID=350 119 (accessed May 2, 2010).

100 Him Karypbekov, "Terrorism i extremism w SMI kak faktor ugrozy svobody slova w Kirgizstane,"
Journalist News, June 10,2008, http://www.joumalist.kg/?pid=I73&nid=250 (accessed May 2,2010).

101 Sofiia Krapotkina,"Sam sebe Krernl'," Kasparov.ru, April 21, 2010,
http://www.kasparov.ruJmaterial.php?id=4BCEFC90A38A7 (accessed May 2, 2010).



31

CHAPTER III

MEDIA OWNERSHIP IN RUSSIA (PRINTED PRESS)

This chapter assesses the importance of the ownership of newspapers for

censorship and self-censorship.

Among the sources for identifying media ownership are the BBC Monitoring

report on the Russian printed press,102 the Harvard University Belfer Center for Science

and International Affairs research (created as part of the "Strengthening Democratic

Institutions Project,,103), and the Open Source Center's "Media Aid: Source Description

ofKey Russian Media.,,104 I also use the information that the newspapers provide on their

official web pages when available, as well as anonymous sources cited in other

newspapers' publications that cover the changes is media ownership.

Media experts studying the dynamics of media ownership in post-Soviet Russia

often divide the 1990s and 2000-present as two distinct periods. The 1990s are

characterized by oligarchic ownership of media outlets. The second period is marked by

Putin coming to power and gradually consolidating media ownership; taking it from the

102 BBC, "The Press in Russia," BBC Monitoring, May 16,2008,
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4315129.stm (accessed May 2,2010).

103 Belfer Center For Science and International Affairs, "Russian Media Ownership and Influence Event
Report," BCSIA,
http://belfercenter.ksg.harvard.edu/publication/12757/russian media ownership and influence.htm1?bread
crumb=%2Fpublication%2Fby type%2Fevent report%3Fpage%3D5 (accessed May 2, 2010).

104 Open Source Center, "Russia - Source Descriptors of Key Russian Media," Open Source Center Media
Aid, December 6,2007, www.fas.org/irp/dni/osc/russian-media.pdf(accessedMay 2,2010).



32

oppositional oligarchs and obliging the pro-governmental corporations to buy them. lOS

John Dunn compares the oligarchic ownership of the media in Russia in the 90s to

the Italian system of lottizzazione, or "division of the spoils,,,106 where there is not

absolute, but limited freedom of the press, which is determined by various media outlets'

owners who compete for political power. At the same time, as Dunn argues, no such

competition between owners occurred in Putin's era.

According to Monroe Price and Peter Krug, Russian media ownership has

"blurred lines.,,107 That is, although some media outlets are privately owned, many

owners are loyal to the administration, or have business interests that are somehow

connected with the government. Let us consider the ownership structure of the ten most

popular Russian newspapers (as the business agency Ex Libris ranked them in the end of

2009).

Kommersant

Kommersant is considered to be "one of Russia's leading business

broadsheets.,,108 It is a daily newspaper that describes itself as "one of the most

105 Birgit Beumers, Stephen C. Hutchings, and Natalia Ryleva, eds. The post-Soviet Russian media:
conflicting signals; Momoe Price and Peter Krug, Ownership in Russia. Scholarly Commons (1996),
http://repository.upenn.edulasc papers/66/ (accessed May 2,2010).

106 John A. Dunn, "Where Did It All Go Wrong," in The post-Soviet Russian media: conflicting signals,
edited by Birgit Beumers, Stephen C. Hutchings, and Natalia Ryleva (London: Routledge, 2009), 42-55.

107 Momoe Price and Peter Krug, Ownership in Russia. Scholarly Commons (1996): 171,
http://repository.upenn.edulasc papers/66/ (accessed May 2,2010).

108 BBC, "The Press in Russia," BBC Monitoring, May 16, 2008,
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4315129.stm (accessed May 2,2010).



33

authoritative and influential publications for Russia's decision-makers,,109 and reports that

more than half of its readers are managers or "specialists." lID Officially the newspaper

Kommersant belongs to ZAoI II "Publishing House Kommersant." Previously, it was

owned by an oligarch Boris Berezovskii (he is now in exile). In August 2006 it was

bought by Alisher Usmanov, 112 a "steel tycoon who also runs a subsidiary of Gazprom

and whose other interests include a major stake in the English football club Arsena1.,,113

Usmanov is considered to be "pro-Kremlin and Gazprom-linked.,,114 When he became

the owner of the ZAG publishing house, the editor in chief ofKommersant, Vladislav

Borodulin, resigned his position. Andrei Vasil'ev, who ran the newspaper from 1999 to

2005, replaced Borodulin as Kommersant's editor, and subsequently made a statement

that the newspaper will remain critical of the government, publishing articles that "might

not please the owner." I 15

109 Ibid.

110 Ibid.

III In Russian "ZAO" stands for "Zakrytoe Aktsionernoe Obshchestvo," or "closed joined stock company."

112 Marina Rozhkova, Ekaterina Dolgosheeva, and Irina Reznik, "Kommersant Usrnanov: Biznesmen kupil
izdatelskii dom u Badri Patarkatsishvili," Vedomosti, August 31,2006,
http://www.Vedomosti.ru/newspaper/article.shtrnl?2006/08/31/111885 (accessed May 2, 2010); RBK,
"Glava holdinga «Metalloinvest» Alisher Usrnanov priobrel <<J(ommersano>," RBK Daily, August, 30,
2006, http://top.rbc.ru/econornics/30/08/2006/86806.shtml (accessed May 2,2010).

113 Ibid.

114 Open Source Center, "Russia - Source Descriptors ofKey Russian Media," Open Source Center Media
Aid, December 6,2007, www.fas.org/irp/dni/osc/russian-media.pdf(accessedMay 2,2010).

115 Russia Profile, "Kommersant Newspaper, Business-Oriented," Russia Profile, Culture Now, February 25, 2009,
http://www.russiaprofile.org/resources/culture/Kommersant (accessed May 2, 2010).



34

Argumenty i Fakty (Ai£)

AiF was founded in 1978 and "quickly gathered a strong following, with a

reported circulation of more than 33 million in 1990.,,116 Its readership is smaller now

than it used to be, but AiF still remains among the most read general interest newspapers,

whose content is often characterized as a combination of "political analysis and

speculation, patriotic sentiment, high-profile interviews, regional supplements and

consumer advice."II? AiFbelongs to ZAG Argumenty i Fakty, and Promsviaz 'bank, one

of the biggest banks in Russia. I18 It describes its readers as "working people,

businessmen, intellectuals, politicians and managers" 119 and is known for "often taking a

nationalist line.',120 AiF's official webpage presents the newspaper as the one that is "read

by the President Medvedev himself," and a photograph of Medvedev reading AiF with an

1 . d c. • h' 121apparent y mtereste lace accompames t IS statement.

Vedomosti

Vedomosti is a daily business newspaper published in conjunction with the Wall

116 BBC, "The Press in Russia," BBC Monitoring, May 16,2008,
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4315129.stm(accessedMay 2,2010).

117 Ibid.

118 Ibid.; Open Source Center, "Russia - Source Descriptors ofKey Russian Media," Open Source Center
Media Aid, December 6, 2007, www.fas.org/irp/dni/osc/russian-media.pdf(accessed May 2, 2010).

119 BBC, "The Press in Russia," BBC Monitoring, May 16,2008,
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4315129.stm(accessedMay 2,2010).

120 Open Source Center, "Russia - Source Descriptors ofKey Russian Media," Open Source Center Media
Aid, December 6, 2007, www.fas.org/im/dni/osc/russian-media.pdf(accessed May 2,2010).

121 Argumenty i Fakty, "Nasha Istoriia," ID AiF, http://com.AiF.ru/page/4 (accessed May 2, 2010).



35

Street Journal and the Financial Times. It belongs to ZAG Business News Magazine

whish is owned by the Independent Media Sanoma Magazines publishing house, which is

the property of Finland's Sanoma media group. Therefore, Vedomosti is not directly

owned by any Russian corporation.

Vedomosti states its purpose as "to inform readers on a daily basis about the most

important economic, political, financial and corporate events, offering in-depth analysis

and forecasts." 122

Komsomol 'skaia Pravda

This newspaper is a daily tabloid that received its name during Soviet times, when

it was a leading Soviet paper (its title can be translated as The Komsomol Truth). In 1999

"it reached the height of its popularity,,,123 when its daily circulation reached almost 22

million. It is considered to be a newspaper that combines a "firm backing for Kremlin

policy,,124 and "keen interest in celebrity news and scandal from home and abroad.,,125

The newspaper belongs to ZAG Publishing House Komsomol'skaia Pravda, the major

shareholder ofwhich is the Russian energy group YeSN owned by Grigorii Berezkin.126

122 Vedomosti, "About Vedomosti," ID Vedomosti, http://www.Vedomosti.ruIengi (accessed May 2,2010).

123 BBC, "The Press in Russia," BBC Monitoring, May 16, 2008,
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4315129.strn(accessedMay 2,2010).

124 Ibid.

125 Ibid.

126 Marina Noskovich, "«Kornsomolka» ne dostalas' «Gazpromu»," RBK Daily, January 22,2007,
http://www.rbcdaily.ruI2007/01/22/media/263943 (accessed May 2,2010).



36

Unofficial sources127 claim that Berezkin has close ties with government-owned

Gazprom, the largest extractor of natural gas in the world.

Rossiiskaia Gazeta

Established by the government in 1990, Rossiiskaia Gazeta is the main

government-owned newspaper. 128 It publishes all new laws in their entirety, as well as

news and analytical articles on political and social issues in Russia and abroad. The

newspapers website cites the surveys that define its readers as "even -tempered adults

inclined to conservative views.,,129

Moskovskii Komosomolets (MK)

MK is a mass-circulation daily newspaper that tends to criticize the Federal

government but to support the Moscow administration, Mayor Yurii Luzhkov in

particular,130 towards whom it "expresses broad support".l31 The informational-analytical

Group SOYA accused it ofpublishing of xenophobic articles and of extensively using "the

127 N. Nikiforov, "High Voltage," Pravda.ru, 22 December, 2003,
http://english.pravda.ru/main/18/89/355/11615 Gazprom.html (accessed May 2,2010).

128 BBC, "The Press in Russia," BBC Monitoring, May 16,2008,
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4315129.stm(accessed May 2,2010).

129 Rossiiskaia Gazeta, "About," ID Rossiiskaia Gazeta, http://www.rg.ru/about.html (accessed May 2,
2010).

130 Open Source Center, "Russia - Source Descriptors of Key Russian Media," Open Source Center Media
Aid, December 6, 2007, www.fas.org/irp/dni/osc/russian-media.pdf(accessedMay 2,2010).

131 BBC, "The Press in Russia," BBC Monitoring, May 16,2008,
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4315129.stm(accessedMay 2,2010).



37

language of racial hatred.,,132 These accusations were based on annual monitoring of the

language of the Russian Media in terms of the usage of xenophobic words and

expressions. 133 The newspaper belongs to ZAG Moskovskii Komsomolets. The newspaper's

editor-in-chief, Pavel Gusev, is believed to be the owner of the publishing house. 134

Novaia Gazeta

It is a newspaper that is published three times a week and is considered to be

liberal and openly oppositional to the Russian government. 135 It is well known for its

investigative journalism136 and critical coverage of Russian political and sociallife. 137 In

the last eight years, four journalists from Novaia Gazeta have been murdered,138 among

them - famous investigative journalist and human rights activist Anna Politkovskaia. The

newspaper belongs to the ANoJ39 Novaia Gazeta. According to the BBC Press Monitoring

132 Galina Kozhevnikova, 2007. Iazyk vrazhdy i vybory: federalnyi i regionalnyi urovni. Po rnaterialam
monitoringa materialov oseni 2007. On-line at: http://xeno.sova-center.ruJ213716E/21728E3/B2A44F2

133 http://xeno.sova-center.ruJ213716E (accessed May 2,2010).

134 BBC, "The Press in Russia," BBC Monitoring, May 16, 2008,
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4315129.stm (accessed May 2,2010).

135 Russia Profile, "Novaia Gazeta," Russia Profile, Culture Now, April 26 2010,
http://www.russiaprofile.org/resources/culture/novaya gazeta (accessed May 2, 2010).

136 BBC, "The Press in Russia," BBC Monitoring, May 16, 2008,
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4315129.stm(accessed May 2,2010).

137 Russia Profile, "Novaia Gazeta," Russia Profile, Culture Now, April 26 2010,
http://www.russiaprofile.org/resources/culture/novaya gazeta (accessed May 2,2010).

138 Ibid.

139"ANO," or "avnonomnaia nekommercheskaia organizatsiia" is translated as "autonomous non­
commercial organization."



data, the ANO Novaia Gazeta was previously owned solely by employees, but in June

2006 "former Soviet leader Mikhail Gorbachev and wealthy businessman Alexandr

Lebedev purchased a 49% stake,,,140 becoming the newspaper's minority owners.

!zvestiia

!zvestiia, a daily newspaper, was established in the Soviet Union. It is a part of

OA0141 !zvestiia, which was bought in 2005 by the governmentally owned Gazprom-

Media. This event, according to some observers, resulted in the newspaper "adopting a

clear pro-Kremlin line.,,142 In 2008 its majority stake was sold to the SOGAZ insurance

company, owned by St. Petersburg-based Bank Rossiia, whose co-owner Yurii

Kovalchuk "is widely reported to be a close associate of Prime Minister Vladimir

Putin.,,143

Nezavisimaia Gazeta (NG)

NG is a daily Moscow newspaper focused on the analysis of political and social

issues. It used to belong to the oligarch Boris Berezovskii, who is now in exile. ZAO

Nezavisimaia Gazeta, that publishes the newspaper, was bought by Konstantin

140 BBC, "The Press in Russia," BBC Monitoring, May 16, 2008,
http://news.bbc.co.uk/2/hiJeurope/4315129.stm(accessedMay 2,2010).

141"OAO," or "otkrytoe aktsionemoe obshchestvo," is translated as "open joint-stock company."

142 Ibid.

143 Ibid.

38



39

Remchukov in 2005, who at the time was a Russian government adviser, 144 and who in

2007 became Gazeta's editor-in-chief.

Vremia Novostei

This newspaper is published five times a week and is focused on Russian politics

and social life. It is officially owned by NP (non-commercial partnership) Publishing

house Vremia. Vremia Novostei is believed to be tied to Alexandr Voloshin,,,145 chairman

ofNorilsk Nickel who served as the head of the Russian presidential administration from

1999 until his resignation on October 29,2003. Nevertheless, it is considered to be a

liberal newspaper that "sometimes criticizes the government.,,146

As we have seen from this brief media ownership overview, these foremost

leading Russian newspapers have different ownership structures and also differ in the

frequency of their publication. Most ofthe outlets (six out often) are owned by ZAD's

(c1osedjoint stock companies). One newspaper is officially owned by the government

(Rossiiskaia Gazeta), another by DAD (open joint stock company), another by AND

(autonomous non-commercial company), and another by NP (non-commercial

partnership). Seven out the ten companies that own the newspapers, however, according

144 Ibid.

145 Aleksei Makarkin, "Lichnyi politicheskii defoll. Voloshin: Politik-innovator," Kompromat.ru,
December 2001, On-line at: http://www.comprornal.ru/pagel1381.htm (accessed May 2,2010); Andrei
Zolotov, Jr., "Gazprom Gives Jordan the Boot," The Moscow Times, 20 January 2003,
http://www.themoscowtimes.comlbusiness/article/gazprom-gives-jordan-the-bootl240999.html (accessed
May 2,2010).

146 Open Source Center, "Russia - Source Descriptors of Key Russian Media," Open Source Center Media
Aid, December 6,2007, www.fas.org/irp/dni/osc/russian-media.pdf(accessed May 2,2010).



to the unofficial sources (articles in the newspapers, media databases, such as BBC

Monitoring, etc.), belong to businessmen who have direct ties with the current

government. Therefore, what should be considered are not the official structures of the

media (ZAD, DAD, NP) but the level ofloyalty towards the government of the

businessmen who de facto own the publishing houses, and the extent to which they

personally interfere with the work process of the newspapers that belong to them.

40



41

CHAPTER IV

HYPOTHESES

The assumptions from the analysis ofRussian media laws, publications in

newspapers, and internet sources can be reduced to a set of formal hypotheses:

Hypothesis 1: Soviet-era journalists are more predisposed towards self-censorship than

post-Soviet era journalists

Many social and media analysts have hypothesized that people in Russia,

journalists in particular, can be divided into "Soviet" and "post-Soviet," with "Soviet"

journalists being more commonly predisposed to being controlled by the state due to their

previous experience of working and living under the Soviet censorship, and "post-Soviet"

journalists being less inclined to tolerate governmental oppression.

Thus, Svetlana Juskevits, in her research "Professional Roles of Contemporary

Russian Journalists," in writing about "two generations of the journalists" (Soviet and

post-Soviet), states that Soviet journalists are "shaped by the State and were under its

complete control," and therefore they are less accustomed to freedom ofthe speech and

are more easily restricted by the government than "post-Soviet" journalists.147

147Svetlana Juskevits, "Professional Roles of Contemporary Russian Journalists," presented in the 15th
Nordic Conference on Media and Communication Research, Reykjavik Iceland, II-13th August 200 I,
www.nordicom.gu.se/mrliceland/papers/nine/SJuskevits.doc (accessed May 2,2010).



42

Antony Jones, speaking ofjournalists who proceeded from the Soviet era, points

out that they cannot be called professional journalists due to the lack of experience of

writing without being censored by the govemment. 148

Journalists Aleksandr Podrabinek and Anna Politkovskaia have written that it is

hard to get rid of the "Soviet mentality" and "hereditory memory"149 of the Soviet times,

especially for those who were educated in Soviet Russia. Colin Sparks, speaking of the

contemporary Russian broadcasting system states that "the old state broadcasters of the

communist epoch have survived as institutions, and many of their staff remain the

same.,,150

At the same time, previously analyzed data about the laws and regulations passed

in the post-Soviet period, under Putin's presidency, show that Soviet influence is not

necessarily the primary factor in the formation of self-censorship among journalists.

In my survey I will test the hypothesis that Soviet journalists are more inclined to

exercise self-censorship than post-Soviet journalists. Journalists are considered "Soviet"

if they started their careers before 1991, and "post-Soviet" - if they became journalists

after 1991. Testing this hypothesis will help us understand whether self-censorship

should be seen as the consequence of a Soviet mentality, or whether it can be analyzed

148 Antony Jones, "Professionalization," Russia in Flux, 85.

149 Alexandr Podrabinek, "Ne nado podrazhat vlasti!" Gazeta.ru, March 5th
, 2009,

http://www.gazeta.ru/comments/2009/03/05 a 2952859.shtml (accessed May 2,2010).

150 Colin Sparks, and Anna Reading, Communism, capitalism, and the mass media (London: SAGE
Publications, 1998), 174.



43

within the framework of the post-Soviet era, with contemporary events and regulations as

the main basis for its existence.

Hypothesis 2: Self-censorship is caused by editorial censorship

According to the "totalitarian" approach towards the Russian media, developed by

Siebert et all 51, there is a strong interdependence between censorship imposed by the

editor of the outlet and self-censorship practiced by the journalists themselves; when

censorship "works itself down the chain,,152 Following this theory, we can assume that

the higher the percentage of information critical of the government that is censored by the

editor, the higher the percentage of material that a journalist would delete from his article

of his own will. In Richter's research we read that journalists are "forced to self-

censor,,,153 and with self-censorship being defined as "constraints that journalists apply

in-house under external pressure as they determine to what extent they can exercise

freedom of expression in the coverage of political events.,,154 Kolesnikov, describing the

relationship between editor and journalist, assumes that while "an editor-in-chief always

makes sure that his heads of departments do not deviate from the official line, they, in

151 Fred Siebert, Theodore Peterson and Wilbur Schramm, Four Theories ofthe Press: the Authoritarian,
Libertarian, Social Responsibility, and Soviet Communist Concepts of What the Press Should Be and Do,
134.

152 Daniel Scheschkewitz, "Critical reporting? No thanks - Russian media under state and self-censorship,"
March 5, 2010, Deutsche Welle, http://www.dw-world.de/dw/article/0..5518566.00.html (accessed May 2,
2010).

153 Andrei Rikhter, "Post-Soviet Perspective On Censorship and Freedom of the Media," 315.

154 Ibid., 314.



44

tum, have no desire to lose their jobs over a political mistake and comb their journalists'

pieces obsessively," and journalists, subsequently, "weigh every word, every thought,

everyexpression.,,155

Hypothesis 3: Journalists who practice self-censorship when they write articles for the

newspapers they work for publish more courageous articles on-line

Recent studies of the Russian media have indicated the internet as a niche that is

relatively free from censorship and self-censorship. Robert Sanders, in his article "New

Media, New Russians, New Abroad,,,156 writes about the Russian cyberspace, or Runet,"

and its "capacity to provide unfiltered access to information and news.,,157 Sanders states

that the internet in Russia is the only forum of media with "freedom of information"

which cannot be controlled by the government. He also mentions that Russian web use is

steadily growing due to several factors, such as "the increasing convergence of mobile

telephony and Internet access,,,158 as well as "the increasing prosperity of Russians.,,159

The author compares Russian cyberspace with the popularity ofblogging in Russia to the

Soviet-time samizdat, a phenomenon that "appeared in the 1950s and was simultaneously

155 Andrei Kolesnikov, "Freedom of expression: for what? It's written in to the Russian constitution but no
one takes it for real," 21.

156 Robert Sanders, "New Media, New Russians, New Abroad" in The post-Soviet Russian media:
conflicting signals, edited by Birgit Beumers, Stephen C. Hutchings, and Natalia Rulyova (London:
Routledge, 2009), 191-207.

157 Ibid., 199.

158 Ibid., 200.

159 Ibid.



45

a mechanism for reproduction of and institution for dissemination of unavailable

texts.,,160 Calling internet a contemporary samizdat, Sanders claims that they have many

common features - a "self-made" character" and an absence of "interference of

government censorship, editorial review boards or any other information-regulating

entity.,,161 There are also more modem features that can be attributed to the new, "virtual"

samizdat - its consumption is possible without regard for geographic location, and it is

available to everyone, which has created an informational field where oppositional

articles and blog posts that criticize the government are neighboring with pro-

governmental propaganda or nationalistic lozenges.

Vlad Strukov in his work "Russia's Internet media policies,,162 writes about the

dominant state official's attitude towards the internet, "general misapprehension as

regards the Web's extraterritorial and ephemeral nature; the complexity of notions of

authorship; and their general lack of authority pertaining when it comes to new, digital

technologies.,,163 Strukov looks at possible ways of governmental control over Russian

cyberspace, writing that with the rapid development of technologies there appears more

ways of controlling internet space. For instance, now it is possible to track "a user's

internet activity through the "digital trace," that is, a record of online movements and

160 Ibid., 203.

161 Ibid.

162 VIad Strukov, "Russia's internet media policies" in The post-Soviet Russian media: conflicting signals,
edited by Birgit Beumers, Stephen C. Hutchings, and Natalia Rulyova (London: Routledge, 2009), 208­
222.

163 Ibid., 209.



46

publications."164 There have already been a number of governmental attempts to control

internet-publications by applying to them criminal, civil and media laws. For example, in

2007 a 23-year old Russian blogger named Dmitrii Shirinkin from Perm posted a

fictional story on his blog inspired by the Virginia Tech Shooting. In this story, which

was written as an angry satire, he wrote about buying a gun and going to shoot people.

He also wrote that he "hated Putin, hated Kasparov, hated McDonald's, hated Dom-2

(popular reality show), hated metro, hated Russian provincialism." Shirinkin was accused

of "falsely warning of a terror threat." He was found guilty for the false announcement of

a planned terrorist act based on his post, and a fine of20.000 rubles (approximately $800

USD) was imposed upon him. The court came to the conclusion that "the resource (a site

on the internet) can be considered to be a part of the mass media... in these circumstances

the court comes to the conclusion that the announcement of Shirinkin was made in the

mass media". Although cases like this are not numerous, they cause worry among human

rights activists and journalists in Russia.

Another Russian blogger was accused of "inCiting hate" against the police.

According to the Komi regional prosecutor, the blog post of the 21-year old musician

Savva Terent'ev contained "a direct call aimed at inciting hatred or hostility, as well as

harming the dignity of ... a particular social group - policemen."165 In February, 2007,

164 Ibid., 210.

165 Marianna Tipshchenko, "Blogger Handed Suspended Sentence," July 8, 2008, The Moscow Times,
http://www.themoscowtimes.comlnews/articlelb10gger-handed-suspended-sentence/368793 .html (accessed
May 2,2010).



47

Savva wrote a post in his friend's blog166 that the police are "dumb, uneducated

representatives of the animal world" and should be burnt periodically in town squares

"like at Auschwitz.,,167

Terent'ev was summoned to the local prosecutor's office almost immediately

after his comment appeared and was accused of "inciting hatred or enmity.,,168 The

blogger's ten month-long criminal trial resulted in a guilty verdict. The musician received

a year-long conditional probation169.

While the internet appears to be an important component of the media which is

less restricted than traditional media, there are also dangers of being prosecuted for what

have been published on-line. In this thesis I would like to answer a specific question - do

journalists who practice self-censorship in the newspapers tend to publish articles critical

of the state on-line?

Hypothesis 4: Media ownership directly affects the level of self-censorship among

journalists

The analysis of media ownership conducted in Chapter III shows that there are the

three types of newspapers: joint-stock companies, non-commercial organizations and

166 Boris Surano's BIog, http://suranov.livejouma1.com(accessed May 2,2010).

167 "Terent'ev is being sued for his LJ commentary," Lenta.ru (accessed May 2, 2010); available from
http://lenta.ruIstorY!terentvev/ (accessed May 2, 2010).

168 Mike Eckel, "Incendiary Blogger's Case Is Sent to Court," March 14, 2008, "The St. Petersburg Times,"
http://www.sptimes.ruIindex.php?action id=2&story id=25320&highlight=russian%20blogge (accessed
May 2,2010).

169 Ibid.



48

governmental property. However, de facto almost all of these outlets belong to individual

owners close to the Russian government. The only exceptions are Novaia Gazeta, 51 % of

which is owned by the employees, and Vedomosti, that belongs to a foreign corporation.

The question is - what is the interrelation between the media ownership and self-

censorship?

Media analysts widely discuss the affect of ownership on Russian media since it

ceased to be the sole property of the government, which, in the end, resulted in the re-

consolidation of the media in the hands of businessmen loyal to the government. 170 At the

same time, nothing has been said about the affect of media ownership upon the level of

self-censorship amongjoumalists. The findings of the current survey will allow us to

examine this aspect of Russian media and test the hypothesis that a connection exists

between the ownership of a given newspaper and self-censorship.

[70 Andrei Zolotov, "The Roots ofNTV's Difficulties Dig Deeply into Political Turf," Nieman Reports 55,
no. 2 (2001), 85-87; Romesh Ratnesar, Mike Billips, Barry Hillenbrand, Jane Walker, Yurii Zarakhovich,
"Putin's Media Blitz." Time Europe, 157, no. 17 (2001), 26-27.



49

CHAPTER V

DATA ANALYSIS

Sample

The data used to assess hypotheses about the prevalence of self-censorship come

from my own survey of Moscow newspaper reporters.

A sampling frame was developed by listing all the journalists, who work in the

departments of politics, society, urban life and investigations at each of the top ten

Moscow newspapers from March 2009 to March 2010. Next, a random sample of 55

journalists was chosen and I attempted to contact them each by phone. 40 agreed to

participate, a response rate of73%. At most papers I spoke with more than one political

reporter (See Appendix I for the questionnaire).

All journalists were told that the information they provide would be confidential

and their names would not be disclosed. All interviews were conducted in Russian. No

audio records of the interviews were taken, only shorthand notes, which I transcribed and

translated.

General overview

In this survey, journalists were asked questions which can thematically be divided

into two main groups. The first group was designed to promote discussion about the

journalists' working experience. Basic descriptive statistics show how long a given

journalist has been at work in his profession and the type of work that he does (Table 1;

all tables are in Appendix II)



50

The length of working experience of the journalists helps us to understand whether the

journalist received his education in the Soviet or post- Soviet period.

The second set of questions elicits the journalists' responses concerning editorial

censorship and self-censorship. The questions were formulated in such a way that the

words "censorship" and "self-censorship" are avoided due to their ambiguous nature and

the possibility of subjective interpretation. Therefore, in order to define whether

journalists experienced editorial censorship, they are asked two questions: 1). In the last

four years, has it occurred that the editor eliminated from your article any words or

phrases criticizing the Russian government? 2). In the last four years, has it occurred that

the editor refused to publish your article that contained information critical of the Russian

government? In regard to self-censorship, journalists are asked a single question: In the

last four years, has it occurred that, in order to publish your article, you yourself decided

not to include facts that negatively characterize the Russian government?

Most of the respondents (60%), stated that they write articles as well as edit texts

written by other journalists, with remaining 40% stating that they only write articles and

do not work as editors (Table 1). However, most of the latter journalists commented that

they have tried editing and did not like it, so although they were offered work as an

editor, they decided not to pursue it. It is very common for journalists in Russia to

combine writing and editing, because an editor's job is higher paid. The fact that most of

the journalists interviewed have previous experience in editing articles written by others

proves that they are familiar with the editing process and can recognize when the editing

of an article has a purely stylistic basis and in which cases it is based on eliminating



51

phrases, words, or facts that are critical of the state; a process that is similar to

censorship.

The majority of the interviewees (80%) publish articles every day (52.5 %) and

every week (27.5%).20% publish their texts monthly or less than once a month. 70% of

those interviewed write about politics on a daily or weekly basis, 27.5 % - monthly or

less than monthly (Table 2). Some of the interviewees explained the lower frequency of

their political writing by the fact that they work as investigative journalists and it takes a

month or more to write one investigative article. Another explanation for the lower

frequency of publications is their editing work, which requires a lot oftime and interferes

with writing articles. Several journalists commented that the borders between "political"

and "non-political" writing are sometimes blurred. One of the interviewees stated that

while he was not specializing in politics and was mainly writing about the city planning,

and real estate, he commonly had to deal with political issues because real estate business

in Moscow is closely affiliated with the Moscow and Federal government. He stated that,

as far as the owner ofthe biggest construction company in Moscow is the wife of the

mayor, "criticizing the construction of a certain building means criticizing some high-end

state bureaucrat." Another interviewee mentioned that "today, whatever you write about

is politics; although I am trying not to get into politics too much, it is almost impossible

to stay away from it, unless you are working for the yellow press and write about

celebrities."

Most journalists (94.9%) have stated that they have criticized the government in

their articles (Table 3). Several journalists admitted that they have criticized the



52

government in their articles by quoting direct speech of the oppositional commentators,

or just stating facts that by themselves critique the government, but did not comment on

those facts or direct quotations. They explained their behavior by citing the necessity of

being "careful" in order to be able to publish in the outlets that they are working for.

The results of the survey show that self-censorship is prevalent among journalists;

more than half ofjournalists (51.3%) affirmed that in the last four years they have

practiced self-censorship, deciding not to include certain facts that are critical of state

authorities in their articles in order to have their articles published (Table 4).

Editorial censorship occurs, but it is less frequent. While 40% ofjournalists stated

that in the last four years of work their editors have eliminated from their articles words

or phrases criticizing the state (Table 4), only 30% agreed that their editor in the last four

years refused to publish their articles because they contained information critical ofthe

Russian government (Table 5). This is consistent with the idea that a significant level of

self-censorship and "soft" editorial censorship (when an editor eliminates parts of an

article), makes it unlikely for the editor to reject the whole article for its political

"incorrectness." Therefore, in further analysis I will speak mostly of "soft" editorial

censorship, considering that "hard" editorial censorship occurs in the same circumstances

as "soft" censorship, but less frequently.



53

Hypothesis l: Soviet-era journalists are more predisposed towards self-censorship than

post-Soviet era journalists

The results of the survey are not consistent with the hypothesis that journalists

who started their career in the Soviet era are practicing more self-censorship than their

younger colleagues who began working after the collapse of the Soviet system and,

consequently, at the time when censorship was no longer legal.

According to the data, 54.5% of "Soviet" journalists have not practiced self­

censorship, while 45.4% have. At the same time, 46.1 % of "post-Soviet" journalists have

not practiced self-censorship, while 53.8% have (Table 6). Therefore, the difference

between "Soviet" and "post-Soviet" journalists in terms of their willingness to exercise

self-censorship is insignificant, and even this small difference indicates that journalists of

the Soviet era practice less self-censorship than their "post-Soviet" colleagues. The same

is true of the relation to censorship that proceeds from the editor of the outlet. Overall

results show that there is very little difference between the percentage of "Soviet" and

"post-Soviet" journalists who agreed that their editors eliminated parts of their articles in

order to prevent the publication of information critical of the government. In this case, as

in the previous one, the little difference in the percentage shows that "Soviet" journalists

experience slightly more pressure from their editors, which is consistent with the idea that

their articles contain more information critical of the government than that of their

younger colleagues.



54

One respondent commented that journalists who were most active in the early

nineties are much more oppositional in their judgments than those who started later.

Another journalist said, "I am a journalist of the old school, so my articles are sometimes

too much... I still write as I was in the nineties." As I discussed in Chapters II and III, the

2000s are an era marked by the Second Chechen War, war against terrorism, and are

characterized by the appearance of legal restrictions imposed upon the printed press.

Therefore, it is possible to suggest that these facts partially explain why the older

journalists act with less self-restriction than the younger ones, who started their careers in

the late 90s and early 2000s.

Another explanation for "Soviet" journalists exercising less self-censorship than

their younger colleagues is that the former can be characterized as members of

intelligentsiia, or Soviet intellectuals. Many of them were oppositional to state authorities

even in the Soviet era. Although very few were brave enough to explicitly express their

protest, after the collapse of the Soviet Union these people were more willing to openly

criticize the government. One of the examples is Vladimir Pozner, a famous Russian

journalist who worked for the magazine "Soviet Life" and wrote articles about the

greatness ofRussia during the Soviet period. As Pozner describes in his memoirs

"Parting with Illusions," although he experienced censorship from his editor, he did not

dare to argue with him. 171 He explains that he did not believe the government to be

entirely wrong, and that he had illusions about the Soviet system, although understood

171 Vladimir Pozner, Parting with illusions (New York: Atlantic MontWy Press, 1990).



55

some of its faults. After the collapse of the Soviet Union, however, Pozner became a very

famous oppositional journalist who challenges governmental decisions in his TV

programs, books and articles, arguing that "the press still should not trust the

government."l72

Another world-famous oppositional Russian journalist, Anna Politkovskaia, who

openly criticized Russian government and was killed in 2006, also started her journalistic

career in the Soviet era, becoming ajournalist for Izvestiia newspaper in 1982. 173

Hypothesis 2: Self-censorship is caused by editorial censorship

The survey shows that there is a complex interrelation between editorial

censorship and journalistic self-censorship, which does not prove that editorial censorship

affects the level of self-censorship among journalists.

The percentage ofjournalists who exercise self-censorship is roughly the same

both in outlets where editors censor their articles, and in outlets whose editors do not

impose any censorship (Table 4). At the same time, there is a very strong correlation

between those journalists who prefer not to publish any articles critical of the state and

editorial censorship (editor eliminated parts of their articles that criticized the state).

Those journalists who have claimed to have experienced strong editorial censorship

prefer not to publish any articles critical of the government (Table 7).

172 Vladimir Pozner, and Irina Karpenko, ""I Will Not 'Go After' Anyone". Russian Politics and Law 39,
no. 1 (2001),92.

173 Sergei Tepliakov, "Za chto ubili Anny Politkovskyiu?" Izvestiia, October 9,2006,
http://www./zvestia.ru/incidentJartic1e3097332/ (accessed May 2,2010).



56

On the one hand, these results are consistent with the possibility that

contemporary Russian journalists who work in popular Moscow newspapers know well

the policies that are practiced within each outlet, and in the case of strong editorial

censorship prefer not to contradict these policies and not to raise any issues critical ofthe

government in their articles.

On the other hand, journalists who do publish articles critical of the government

seem to know well the "rules of the game" and are aware of the particular topics that are

not supposed to be raised in the Russian media. They efficiently self-censor their texts

according to these rules, which are not directly related to their editor's preferences, but

based on their personal and social experience. This theory can find support in the

comments that the respondents give on self-censorship. For example, one ofthe

interviewees commented that there is a number of established topics that are not

supposed to be discussed in press, and "everyone knows them," so when it comes to

writing, journalists know what they can and what they cannot write about. They either

avoid writing on this topic or carefully camouflage it so that it does not attract too much

attention. The topics that are not to be written on are the following: 1). Putin's personal

life (absolute taboo); 2). Personal life of Medvedev and other first-rank bureaucrats; 3).

Weapon trade (a good example is the situation with the ship Arctic Sea); 4). Ramzan

Kadyrov and the situation in Chechnya (it is dangerous for one's life); 5). Baturina's

business (Elena Baturina is the richest woman in Russia, the owner ofthe constructing

company Inteko, and the wife ofYurii Luzhkov, the mayor ofMoscow since 1992

(Baturina is famous for her (successful) lawsuits against journalists and outlets that



57

publish any criticism of her company or herself)174; 6). Investigation of terrorist acts. The

same author stressed the fact that if a journalist covers a "tabooed" topic in his or her

article, the other newspapers would not follow suit, even if the journalist discloses

something revealing about the misconduct of the state. Such behavior, according to the

journalist, leads to the "death" of a topic, when it is mentioned once and then forgotten.

The journalist explains this phenomenon as "the lack of solidarity between journalists."

On the other hand, solidarity in keeping silence can also be an explanation. All

journalists, no matter what outlet they are working for, share more or less the same

informational space and follow similar sets of rules. Therefore, journalists share

solidarity in what they are not supposed to publish, and at the same time lack solidarity in

working together towards an investigation of a common problem. Hence, the level of

self-censorship that they practice is very much their personal choice.

The topic that was stated by many journalists as the most "problematic" is the

private life and personal qualities of either the Prime Minister Vladimir Putin or the

President Dmitrii Medvedev. Both editors and journalists avoid this topic, and many

journalists refer to it as to the "absolute taboo." Journalists confirmed that their editors

had eliminated parts of their articles that contained personal criticism of either Putin or

Medvedev. Examples of "personal criticism" ofPutin and Medvedev thatjoumalists

eliminate from their articles demonstrate the extent of the banned topics. One of the

174 Among the most well-known court cases iniciated by Baturina's Inteco are the ones against The Sunday
Times and Forbes (Russia); see "Russia's Richest Woman Sues Forbes Magazine," February 14,2007,
Radio Free Europe Radio Liberty, http://www.rferl.org/contentlBackgrounderEmbedded/107471O.html
(accessed May 2,2010); Roy Greenslade, "Sunday Times Sued for Libel," 29 November 2009, Greenslade
Blog, Guardian.co.uk, http://www.guardian.co.uk/media/greenslade/2009/nov/29/sundaytimes-medialaw
(accessed May 2,2010).



58

journalists stated that he decided not to publish an article with information about the

height of the President ofRussia in comparison to the height of the Italian Prime Minister

Silvio Berlusconi. The journalist noticed that although Putin was two centimeters shorter

than Berlusconi during the Summit of the G8 he somehow managed to look taller than

the Italian leader. He edited this piece and it never went to print. Among other cases of

"dangerous" topics that the respondents claimed to deliberately cut from their own

materials or not mention are the personal wealth of Putin, Putin's and Medvedev's

"tandem" and its political strangeness, Putin's family life, his wife and daughters,

criticism ofPutin's politics towards Russian sport, foreign politicians' negative

comments about Putin, newsmakers' comments on the political actions ofMedvedev and

Putin. The phenomenon of the taboo on the personal criticism of the leading politicians is

an interesting topic for further research; the most logical conclusion that we can make on

the basis of this finding is that Russian politics are formed around strong personalities

and not that much around the laws, what Shevtsova, Hale and McFaul call

"superpresidential regime" or "superpresidency."] 75

Having analyzed the comments ofthe journalists, 1 can roughly divide them into

three groups. The first one includes those who prefer not to engage in self-censorship,

although they know that their editors may delete text or kill stories. As one of the

interviewees stated, "let the editor himself spoil his karma." Another respondent

commented, "I write what 1 feel, and then the editor corrects it, making it look right."

175 Liliia Shevtsova, "The Problem of Executive Power in Russia," Journal ofDemocracy 11, no. 1 (2000),
32-39; Henry Hale, "Iabloko and the Challenge of Building a Liberal Party in Russia," Europe-Asia Studies
56, no. 7 (2004), 993-1020; Michael McFaul, "Russian Democracy: Still not a Lost Cause," The
Washington Quarterly 23, no. 1 (2000), 161-172.



59

One journalist stated, "I know that 1 sometimes become unnecessarily critical of the state,

when my criticism is not based on facts but on my emotions, so 1 accept the editor's

corrections."

The second group includes those who prefer to avoid writing anything that they

think their editor would cut or rewrite out of convenience and for the faster publication of

an article. These journalists prefer to exercise self-censorship when it comes to

problematic topics. For them, self-censorship has two principal methods: first, not

mentioning certain facts, or eliminating pieces from a text; second, trying to fonnulate

critical materials and facts in a way that makes it look less "extreme." Journalists often

describe the latter method as "softening the angles," "being more accurate" or "trying to

be more cautious," as well as "tricking the editor through the fonnulation of "banned"

facts and trying to disguise them and sneak them in." There are other ways that

journalists use in order to publish controversial infonnation, such as publishing

"problematic" articles in other outlets or publishing them on-line (I address this below).

The third group includes those who cease to write any criticism about the

government. This group is the least numerous, while the number ofjournalists in the first

and second group is roughly the same.

The director of communications at the World Association of Newspapers,

Kilman, when speaking about the relationship between censorship and self-censorship,

affinned that "censorship leads to self-censorship because it causes reporters to question



60

what is 'allowed' and what is not.,,176 The conclusions drawn from the data obtained in

this survey take towards further step of self-censorship. It appears to exist independently

from editorial censorship, and even those journalists who work in different newspapers

share information on "dangerous" topics. Therefore, there is an informational space that

provides a list of "dangerous" topics. It is not editorial censorship, but this space,

common for the journalists who work in the popular Moscow dailies and weeklies, that

defines the current topics which are chosen to be censored. Journalists who are exposed

to censorship from their editors, and those who are not practice self-censorship to the

same extent. As we can see from the comments, it is a matter of personal working

techniques and methods, and a matter of convenience. The most common reaction to

editorial censorship is either ignoring it, letting the editor make any changes he wants; or

reacting by only changing the form but not the content.

Hypothesis 3: Journalists who practice self-censorship when they write articles for the

newspapers they work for publish more courageous articles on-line

In this survey I am answering the following questions: Do journalists prefer to

publish articles critical of the state on-line? Is there any relationship between the level of

self-censorship that they apply to their writings and their willingness to publish

something on-line? Does it feel safer to publish information critical of the government on

the internet rather than in the outlets they work for?

176 As cited in Simons, Greg, and Dmitrii Strovskii, "Censorship in Contemporary Russian Journalism in
the Age of the War Against Terrorism,"European Journal o/Communication 21, no. 2 (2006): 191.



61

Journalists were asked whether they published in their blogs or other internet­

sources (such as on-line newspapers and news agencies), any articles critical of the

government that could not be published in the newspapers they work at.

12.8% of the journalists answered "yes" to this question (Table 8). Two main

explanations were given for the negative answers. Roughly half of the journalists claim

that their contract does not allow them to publish any article on-line without the approval

of the newspaper that they work for. Another half explains this by the fact that they are

too "old-fashioned" to publish anything on the internet. However, a significant number of

the latter express their wish to start up their own blog or to publish something on-line in

the future.

Although the percentage ofjournalists who publish on-line is small, the data show

that 80% of those who posted their articles on the internet practice self-censorship, while

only 40% experienced censorship from their editors (Tables 10 and 11). This suggests

that journalists use different standards when writing for the outlets where they work then

for internet sources, news agencies, and blogs. They are more cautious in the printed

press and avoid writing critical notions about the government, while on the internet they

are more explicit in their opinions about state authorities. Journalists who published

articles on-line said that in that medium they could more explicitly express their opinions

and attitudes, while in the printed press they were required to use a neutral tone. Most of

the journalists interviewed stated that the decisive factor for publishing something critical

about the government is the ability to name the source. In other words, as one journalist

explained, "You cannot write: 'Minister ofFinance Ivanov is incompetent, he cannot



62

count,' - said one of his classmates'; you can only write: 'Minister Ivanov is

incompetent, he cannot count,' - said one of his classmates, Petr Petrov." Most of the

journalists have noticed that in the last several years the necessity to reveal all the sources

of information that criticizes the state has significantly lowered their ability to publish

any criticism at all, as far as it is hard to get information without promising anonymity to

the source. As one of the journalists said, "sometimes we prefer not to publish the

comment because we do not want to harm our source." He added that "in Russia, the

sources almost never speak for the record, and all Russian journalism is basically built

upon anonymous sources, which lowers its quality." Internet publications allow

journalists to publish critical information and be more evasive about their sources,

although the fact that the government applies criminal and media laws to articles and blog

posts published on-line makes most of the journalists treat internet publications with

caution.

Hypothesis 4: Media ownership directly affects the level of self-censorship among

journalists

The results show that there is no significant relationship between self-censorship,

editorial censorship and the official ownership structure (ZAG, GAG, etc.) (Table 11).

These results are consistent with my previous analysis of the two levels of ownership

structures in the Russian media: the "official" (publishing houses that belong to non­

commercial partnerships and joint-stock companies) and "unofficial" (individual

businessmen who stand behind these companies). While ZAGs, GAGs, NPs and other



63

fOTITIS of ownership have different structures that, supposedly, should affect media in

different ways, unofficially most of the media outlets are owned by the individual

businessmen. Their personal tastes and political views tum out to be more important than

the official ownership structure. Thus, one of the respondents claimed that he tries "to

avoid any criticism of the native republic of the owner of the publishing house," and

"considering that you cannot speak of this republic without criticizing it," he prefers "not

to write about it at all." Another respondent stated that he does not write anything bad

about a "certain bureaucrat who is friends with our owner. .. everybody knows it, and

everyone avoids criticizing him, which allows us to criticize anything else."

Therefore, in order to understand the relationship between the ownership structure

and media policies we need to have a closer look at the personalities of the owners, their

political attitudes and behaviors, as well as the extent of their participation in the policies

of the newspapers they own. Such research could become a continuation of the current

thesis.



64

CHAPTER VI

CONCLUSIONS

This thesis examines the contemporary Russian printed press and, in particular,

the way that journalists who work in the ten most popular socio-political Russian

newspapers practice self-censorship and are subjected to editorial censorship. In

exploring the problems of self-censorship in ten particular outlets, this thesis offers the

answer to the more general question: To what extent does self-censorship exist in the

contemporary Russian press, and what principal factors affect its existence?

In seeking the stimulus for censorship, the thesis explores the question of media

ownership in Russia since the collapse ofthe Soviet Union in 1991, and studies the laws

and regulations related to freedom of the press that the government has issued since 1991,

as well as the events that significantly affected that freedom (Wars in Chechnya and

terrorist acts in Russia). Finally, it analyzes the findings from the survey in the context of

the previously studied theoretical data.

A recap of the findings as a result of this thesis research includes the following

conclusions:

Although there is no legal censorship in Russia, contemporary Russian journalists

practice significant self-censorship and, to a lesser extent, editorial censorship. Editorial

censorship is most commonly practiced through eliminating certain parts of text by the

editor (phrases or words critical of the government) and less commonly by refraining

from publishing the entire article. Nevertheless, even those journalists who experience



-----------------------------------------

65

self-censorship and editorial censorship claim to criticize various aspects of the

government in their publications.

The data shows that journalists who started their careers in the Soviet Union do

not practice self-censorship to a greater extent than journalists who started their careers

after the collapse of the Soviet Union. More than that, the results of the survey show that

"Soviet" journalists are less inclined to self-censorship than their younger colleagues. It

leads to the possibility that self-censorship in the contemporary Russian press is different

from that which existed in Soviet times, has its own dynamics, and is formed by disparate

factors. There is the whole new generation ofRussian journalists who started their careers

in the post-Soviet era, and who still exercise self-censorship. Hence, in the further

analysis of self-censorship in Russian press it would be essential to study it not as a direct

continuation of the Soviet past but in the context of contemporary circumstances and

events.

The data do not confirm the hypothesis that editorial censorship directly affects

self-censorship. The results of the survey show that there is an equal percentage of

journalists who practice self-censorship among those who have experienced editorial

censorship and among those who have not. It is consistent with the idea that se1f­

censorship in the contemporary Russian printed press does not necessarily have a vertical

structure (come from the editor). Journalists who decide to censor their own articles

might make decisions based on their personal experience and a certain "common

knowledge." It is possible to suggest that the journalists of most of the printed

newspapers that are based in Moscow share this "common knowledge," as far as all the



66

journalists interviewed for this thesis independently from each other named the same

topics that are considered to be "the most dangerous." Among the factors that may

influence the common journalistic knowledge about the most "dangerous" topics are the

numerous anti-terroristic acts and regulations, which the government introduced after the

Second Chechen War, as well the selective punishments of some of the most famous

journalists who crossed the line and covered those topics.

The hypothesis that journalists who practice self-censorship when they write

articles for the newspapers publish more courageous articles on-line is confirmed.

Although the number ofjournalists who publish articles in their blogs and on-line sources

proves to be relatively small, those journalists who publish articles on-line practice self­

censorship in the outlets they work for. It shows that journalists are inclined to see the

internet as a place where they can express more criticism towards authorities. However, a

significant number ofjournalists prefer not to publish their texts on-line. Some journalists

explain this tendency by their being "old-fashioned," others state that their contract does

not allow them to do so without official permission from their employer. Overall, the

respondents consider the internet to be an alternative to the printed media, and state that

internet space has more freedom than the printed press.

The data show that there is no obvious relationship between official media

ownership structure and self-censorship. The fact that Russian ownership structures are

only relatively transparent, and on the unofficial level most of the Russian media outlets

are considered to be owned by individual businessmen, may provide an explanation to

this result. At the same time, it may be partially explained by the idea that self-censorship



67

among Russian journalists is not necessarily the result of the editorial policies and is

based on the common knowledge that all Moscow-based journalists who work for

popular socio-political newspapers and write about political or social issues are likely to

share.

Although self-censorship occupies a significant place in contemporary Russian

journalism, and in the printed press in particular, the Russian printed media is freer than it

is considered to be, and is not directly censored by the state. Journalists often

compromise their ability to discuss the most "dangerous" topics such as Chechnya,

terrorism and the private lives ofPutin and Medvedev, in order to continue their work as

journalists and address issues that can be criticized with greater success, such as

governmental corruption.

This work offers only the first step in the analysis of the mechanisms of self­

censorship and editorial censorship in Russia. The problems of these modem types of

censorship have been widely discussed by media analysts, journalists, and human rights

activists and represent an important problem in today's media; however, they need to be

studied further and in more detail. Understanding the mechanisms that stand behind these

"civilized" fonns of censorship can benefit media analysts in many ways, starting with

getting a clearer picture of the contemporary Russian press and ending with the ability to

make a more precise content analysis of the contemporary media in Russia. This research

suggests a number of explanations of how self-censorship in Russia works.

There is a number of possible topics for further research on this problem. One of

the suggested topics is the relationship between the real, semi-official owners of the



68

publishing houses and media outlets, and their editors and journalists. Another possible

topic for further studies is the informational space that is shared by journalists who work

for the printed media in Moscow and other regions in Russia, as well as a comparative

analysis of the topics that are commonly considered taboo by Russian journalists

throughout the country.



69

APPENDIX A

SURVEY: SELF-CENSORSHIP IN RUSSIAN PRINTED PRESS

English version
You are invited to participate in a research study conducted by Elena Rodina, a student
from the REESC department at the University of Oregon. I hope to learn about the
problem of self-censorship in contemporary Russian printed press. This research will be
used in a thesis on the same topic. You were selected as a possible participant in this study
because you are working as ajoumalist in one of the ten most popular daily newspapers in
Russia.

If you decide to participate, I will interview you, asking questions about your job and the
process of article-writing in order to understand whether you yourself or your editor
restrict the publication of information that is critical of the government. This one-time
interview will take up to ten (10) minutes, will be conducted over the phone and will be
recorded by taking notes and without using any audio or video record facilities.

The interview may take more than ten minutes (up to fifteen minutes) in case I would ask
you to specify some of your answers.

Any information that is obtained in connection with this study and that can be identified
with you will remain confidential and will be disclosed only with your permission. Subject
identities will be kept confidential.

Your participation is voluntary. Your decision whether or not to participate will not affect
your relationship with the University of Oregon. If you decide to participate, you are free
to withdraw your consent and discontinue participation at any time without penalty.
If you have questions, contact Elena Rodina, GTF Russian Instructor, REESC, 271 PLC,
University of Oregon, Eugene, OR 97403, (541) 346-4001; or Professor Caleb Southworth
(advisor), 720 PLC, University of Oregon, Eugene, OR 97403, (541) 346-5034.

If you have questions regarding your rights as a research subject, contact the Office for
Protection ofHuman Subjects, University of Oregon, Eugene, OR 97403, (541) 346-2510.
This Office oversees the review ofthe research to protect your rights and is not involved
with this study.

Your signature indicates that you have read and understand the information provided
above, that you willingly agree to participate, that you may withdraw your consent at any



time and discontinue participation without penalty, that you have received a copy of this
form, and that you are not waiving any legal claims, rights or remedies.

Name:

Tel.:

Date of the interview:

Place of work:

1. For how many years have you been working at your current position?

2. When (what year) did you start working as a professional paid journalist?

3. At your current job, you are:

a) only writing articles
b) writing articles and editing texts written by other journalists

4. How often do your articles appear in print?
a) daily
b) weekly
c) monthly
d)less than once per month

5. How often do you write about politics?
a) less than monthly
b) monthly
c) weekly
d) daily
e) other, please specify _

6. In the last four (4) years (starting with 2006), has it occurred that:

6.1 The editor eliminated from your article any words or phrases criticizing the
Russian government? If yes, give an example.

70



71

6.2 In order to publish your article you yourself decided not to include the facts
that are negatively characterizing the Russian government? If yes, give an
example.

6.3 Your editor refused to publish your article that contained information critical
of the Russian government? If yes, give an example.

7. Have you published articles critical of the Russian government in the outlet you are
working for? If yes, give an example. Ifno, explain why.

8. In the last four (4) years (starting with 2006) has it happened that you have published
your article(s) that could not be published in the outlet you work for because oftheir
criticizm towards the government in your blog or another internet-source? If yes, how
many?



72

Russian version

BbI rrpHrJIarnaeTeCb rrpHHHTb yqaCTHe B orrpoce B paMKaX HCCJIe.nOBaHHH, KOTOpOe
rrpOBO.nHTCH PO.nHHOH EJIeHOH, cTy.neHTKOH OT.neJIeHHH cPaKyJIbTeTa PyCCKOH H
BOCTOqHO-EBpOrreHCKOH KyJIbTypbI YHHBepCHTeTa OperOH. Orrpoc HarrpaBJIeH Ha
BbrnCHeHHe ypOBHH CaMOueH3ypbI B COBpeMeHHOH pOCCHHCKOH rreqaTHOH rrpecce. 3TO
HCCJIe.nOBaHHe 6y.neT HCrrOJIb30BaHO rrpH HarrHcaHHH KaH.nH.naTCKoH .nHccepTaUHH,
rrOCBHmeHHOH rrp06JIeMe CaMOueH3ypbI. BbI 6billH BbI6paHbI .nJIH yqaCTHH B .naHHOM
orrpoce rro rrpHqHHe Toro, qTO BbI HBJIHeTeCb )KypHaJIHCTOM, pa60TaIOmeM B O.nHOM H3
.neCHTH CaMbIX rrorryJIHpHbIX e)KeHe.neJIbHbIX ra3eT B POCCHH.

B CJIyqae Barnero COrJIaCHH Ha yqacTHe B orrpoce, MHOlO 6y.nyT 3a):(aHbI BorrpOCbI 0
BarneH pa60Te H rrpouecce HarrHCaHHH MaTepHaJIOB. IJ;eJIb BorrpOCOB - BbrnCHHTb,
cymecTByeT JIH KOHrpOJIb rry6JIHKaUHH, co.nep)KamHX KpHTHqeCKHe 3aMeqaHHH B
CTOpOHy rrpaBHTeJIbCTBa, co CTOpOHbI Barnero pe.naKTopa H OrpaHHqHBaeTe JIH BbI CaMH
KOJIHqeCTBO cPaKTOB, KpHTHKylOmHX POCCHHCKoe rrpaBHTeJIbCTBO, B BarnHx MaTepHaJIax.

Orrpoc 6y.neT rrpOBo.nHTbCH O.nHH pa3 H 3aHMeT .no .neCHTH (10) MHHyT. OH 6y.neT
rrpOBe.neH rro TeJIecPOHy. .5I6y.ny ocymeCTBJIHTb CHHxpOHHylO 3arrHCb pa3rOBOpa B BH.ne
3aMeTOK B 3JIeKTpOHHOM .nOKYMeHTe (rreqaTb). Pa3rOBOp He 6y.neT 3arrHcaH Ha ay.nHo­
HJIH BH.neo- HOCHTeJIH. HHTepBblO MO)KeT 3aHHTb.n0 rrHTHa):(uaTH (15) MHHyT B CJIyqae,
eCJIH HeKOTopbIe BarnH OTBeTbI rrorpe6YlOT .naJIbHeHrnHX YTOqHeHHH H rrpHMepOB.

BCH HHcPopMaUHH, rronyqeHHaH B .naHHOM orrpoce, 6y.neT OCTaBaTbCH
KOHcPe.neHUHaJIbHOH. Barne HMH B CBH3H C.naHHoH HHcPopMaUHeH CMO)KeT 6bITb
OrJIarneHO JIHrnb rrpH HaJIHqHH Barnero COrJIaCHH, B OCTaJIbHbIX CJIyqaHX Barne HMH H
MeCTO pa60TbI pa3rJIarneHbI He 6y.nyT. Barne yqacTHe B orrpoce .n06pOBOJIbHoe. Barne
perneHHe 0 TOM, yqaCTBOBaTb HJIH HeT B orrpoce HHKaK He rrOBJIHHeT Ha BarnH
OTHorneHHH CYHHBepCHTeTOM OperOHa. ECJIH BbI pernHTe yqacTBoBaTb B orrpoce, BbI
MO)KeTe H3MeHHTb Barne perneHHe B JI1060H MOMeHT 6e3 KaKHX-JIH60 rrOCJIe.nYlOmHX
caHKUHH.

B CJIyqae BorrpOCOB, rrO)KaJIyHcTa, CBH)KHTeCb CEJIeHOH PO.nHHOH rro a):(pecy REESC,
271 PLC, YHHBepcHTeT OperoHa, 1O.n)KHH, OperoH, HH.neKC: 97403, TeJI.: (541) 346­
4001; HJIH rrpocPeccopoM KaHJIe60M CaycBopToM (HayqHbIH pyKoBo.nHTeJIb) rro a):(pecy:
720 PLC, YHHBepcHTeT OperoHa, 1O.n)KHH, OperoH, HH.neKC: 97403, TeJIecPoH: (541)
346-5034.

ECJIH Y Bac B03HHKHyT BorrpOCbI 0 BarnHX rrpaBax KaK yqaCTHHKa orrpoca, rrO)KaJIyHcTa,
CBH)KHTeCb C0cPHCOM rro 3amHTe IlpaB qeJIOBeKa, YHHBepcHTeT OperoHa, 1O.n)KHH,
OperoH, HH.neKC: 97403, TeJI. (541) 346-2510. .D:aHHbIH ocPHC Ha6JIlO.naeT 3a
rrpOBe.neHHeM orrpoca CueJIblO 3amHTbI BarnHx rrpaB, HO Herrocpe.nCTBeHHO He BOBJIeqeH
B orrpoc.CTaBH Barny rro.nrrHCb, BbI corJIarnaeTeCb CTeM, qTO BbI rrpOqJIH H rrOHHJIH
HHcPopMaUHlO, rrpe.nOCTaBJIeHHylO BbIrne, qTO BbI .n06pOBOJIbHO COrJIaCHbI yqaCTBOBaTb B



73

orrpoce II qTO BbI IIMeeTe rrpaBO OTKa3aTbCX B yqaCTlI1I B .naHHOM orrpoce B JIlo6oe BpeMX

6e3 rrOCJIe.nYIOIU:IIX CaHKUIIll:, qTO BbI rrOJIyqllJIII KOrrllIO .naHHOrO .nOKyMeHTa II qTO BarrIll

3aKOHHble rrpaBa He 6billll HapymeHbI.

TeJI.:

)J;aTa IIHTepBbIO:

Ha3BaHlIe 1I3.naHIIX:

4. CKOJIbKO JIeT BbI 3aHlIMaeTe HaCTOXIU:YID .nOJI:>KHOCTb?

5. B KaKOM ro.ny BbI Haqarrll pa60TaTb rrpo<pecclIoHarrbHbIM, OrrJIaqllBaeMbIM

:>KypHarrllcToM?

3. 3aHlIMaH HaCTOXIU:YIO .nOJI:>KHOCTb BbI:

a) TOJIbKO rrllmeTe CTaTbll

6) rrllmeTe CTaTbll II pe.naKTlIpyeTe MaTepllarrbI .npyrllx :>KypHarrllcTOB

4. KaK qaCTO rry6JIlIKyIOTcx Bamll cTaTbll?

a) e:>Ke.nHeBHO

6) e:>KeHe.neJIbHO

B) e:>KeMeCXqHO

r) pe:>Ke, qeM pa3 B Mecxu

5. KaK qaCTO BbI rrllmeTe 0 rrOJIIITIIKe?

a) pe:>Ke, qeM pa3 B Mecxu

6) e:>KeMeCXqHO

B) e:>KeHe.neJIbHO

r) e:>Ke.nHeBHO

e) .npyroe _

6. 3a rrOCJIe.nHlIe qeTblpe ro.na Barnell: pa60TbI :>KypHarrllcTOM (HaqllHaH C 2006 ro.na)

CJly-qaJIOCh JIH, 'ITO:



74

6.1 Pe.n:aKTop y.n:aJUIJI H3 BarneR CTaTbH CJIOBa HJIH cPPa3bI KpHTHKyIDIIIHe

rocy.n:apCTBeHHyID BJIaCTb? ITpHBe.n:HTe rrpHMep.

6.2 ,l.(ml Toro, qTo6bI Barna CTaTMI 6bIJIa orry6JIHKOBaHa, BbI caMOCTOjlTeJIbHO

pernaJIH He BKJIIDqaTb B Hee cPaKTbI, HeraTHBHO xapaKTepH3yIDIIIHe

rocy.n:apCTBeHHyID BJIaCTb? ITpHBe.n:HTe rrpHMep.

6.3 Pe.n:aKTop OTKa3bIBaJICjI «rrporrycKaTb» B rreqaTb Barny CTaTbID, co.n:ep)l(aBrnyID

HHcPopMaUHID, KpHTHKyIDIIIyID rocy.n:apCTBeHHyID BJIaCTb?

7.ITy6JIHKOBaJIH JIH BbI CTaTbH, co.n:ep)l(aIIIHe KPHTHKY rocy.n:apCTBeHHoR BJIaCTH, B

H3.n:aHHH, r.n:e BbI pa60TaeTe? ECJIH .n:a, TO rrpHBe.n:HTe rrpHMep. ECJIH HeT, 06'bjlCHHTe,

rrOqeMy.

8. 3a rrOCJIe.n:HHe qeTblpe ro.n:a pa60TbI (HaqHH~C 2006 ro.n:a) CJIyqaJIOCb JIH, qTO BbI

rry6JIHKOBaJIH B 6JIorax H:JIH B HHTepHeT-pecypcax BarnH CTaTbH, KOTopble He 6bIJIH

orry6JIHKOBaHbI B BarneM H3.n:aHHH rro rrpHqHHe KpHTHqeCKHX 3aMeqaHHR B a.n:pec

BJIaCTeR?



75

APPENDIXB

TABLES OF SURVEY RESULTS*

Table 1: Summary of Experience in their Profession

Question Mean Standard N
Deviation

Years in Current Position 5.9 3.9 39
What year did you start working as a journalist 1994.9 7.0 39
Percent writing and editing 60% .49 40

* All tables in the appendix II are based on the survey conducted by me among Russian
(Moscow-based) newspaper journalists in the period of two months (March-April) of
2010. The total number of the respondents is 40 people. The respondents were reached by
phone and interviewed in Russian, all interviews were translated by me into English.

Table 1 is based upon three questions of the survey: "For how many years have you been
working at your current position?" "When (what year) did you start working as a
professional paid journalist?" and "At your current job, you are: a) only writing articles
b) writing articles and editing texts written by other journalists."



76

Table 2: The frequency of journalistic publications

How often do your articles appear print?
Daily
Weekly
monthly
Less than once a month

Freq.
21
11
6
2

Percent
52.50
27.50
15.00
5.00

Table 2 shows the frequency ofjournalistic publications and is based on the respondents'
answers to the multiple choice question: "How often do your articles appear in print?"
with possible answers "daily," "weekly," "monthly," "less than once per month."



77

Table 3: The percentage ofjoumalists who publish articles critical of the state

Has published articles critical of Freq
the state

Percent

No

yes

2

37

5.13

94.87

Table 3 shows the percentage of the respondents who have written articles critical of the
Russian government. The respondents were asked a yes-no question: "Have you

published articles critical of the Russian government in the outlet you are working for?"



78

Table 4: The relationship between journalistic self-censorship and editorial censorship
(cutting or editing political content)

Journalist Engages in
Self-Censorship

Editor Does Not
Censor Political
Content

Editor Censors
Political Content

Total

no

yes

Total

11 7 18
52.38 46.67 50.00

10 8 18
47.62 53.33 50.00

21 15 36
100.00 100.00 100.00

Pearson chi2(1) = 0.1143 Pr = 0.735

Table 4 shows the relationship between journalistic self-censorship and editorial
censorship. It is based upon the answers to the two questions of the survey: "In the last
for years of working as a journalist, has it happened to you that, in order to publish your

article, you yourself decided not to include the facts that are negatively characterizing the
Russian government?" and "In the last four years, has it happened to you that the editor
eliminated from your article any words or phrases criticizing the Russian government?"



79

Table 5: The relationship between the journalistic self-censorship and editorial censorship
(refusing to publish the article)

Journalist Engages in Self­
Censorshi

no

yes

Total

Editor Does Not Kill
Article

13
52.00

12
48.00

25
100.00

Editor Kills
Article

5
45.45

6
54.55

11
100.00

Total

18
50.00

18
50.00

36
100.00

Pearson chi2(1)= 0.1309 Pr = 0.717

Table 5 shows the relationship between journalistic self-censorship and editorial
censorship. It is based upon the answers to the two questions of the survey: "In the last

for years of working as a journalist, has it happened to you that, in order to publish your
article, you yourself decided not to include the facts that are negatively characterizing the

Russian government?" and "In the last four years of working as ajoumalist, has it
happened to you that your editor refused to publish your article that contained

infonnation critical of the Russian government?"



80

Table 6: The relationship between Soviet-era credentials and self-censorship

Editor Censors Political
Content

no

yes

Total

Post-Soviet Soviet
Credentials Credentials

12 6
46.15 54.55

14 5
53.85 45.45

26 11
100.00 100.00

Total

18
48.65

19
51.35

37
100.00

Pearson chi2(1) = 0.2179 Pr = 0.641

Table 6 shows the relationship between Soviet-era credentials of the journalists and self­
censorship and is based on the questions "For how long have you worked as a

journalist?" and "In the last for years of working as a journalist, has it happened to you
that, in order to publish your article, you yourself decided not to include the facts that are

negatively characterizing the Russian government?"



81

Table 7: The relationship between the frequency of publishing articles critical of the state
and the editorial censorship (cutting or editing political content)

Editor Censors Journalist Does Journalist Total
Political Content Not Publish Publishes Articles

Articles Critical of Critical of the
the State State

no 2 21 23
28.57 67.74 60.53

yes 5 10 15
71.43 32.26 39.47

Total
I ~OO.OO 31 38

100.00 100.00

Pearson chi2(1) = 3.6673 Pr = 0.055

Table 7 shows the frequency ofpublishing articles critical of the state in relation to
editorial censorship. It is based on the respondents' answers to the questions, "Have you
published articles critical of the Russian government in the outlet you are working for?"
and "In the last for years of working as ajoumalist, has it happened to you that the editor
eliminated from your article any words or phrases criticizing the Russian government?"



82

Table 8: Frequency of publishing critical articles on-line

Have you published articles critical of Freq.
the state that you could not publish in
your newspaper in anyon-line
source?

yes 5
no 34

Percent

12.82
87.18

Table 8 shows the frequency of publishing articles critical of the sate on-line. It is based
upon the answers to the yes-no question, "Have you published articles critical of the state

that you could not publish in your newspaper in anyon-line source?"



83

Table 9: The relationship between the frequency of the internet publications and
journalistic self-censorship

Journalist self­
censors

no

yes

Total

Pearson chi2(J) =

Have you published articles critical of the state
that you could not publish in your newspaper in

anyon-line source?

yes no Total

1 17 18
20.0 53.12 48.65

4 15 19
80.00 46.88 51.35

5 32 37
100.00 100.00 100.00

1.8994, Pr = 0.168

Table 9 shows the relationship between the frequency of the internet publications and
journalistic self-censorship and is based on the respondents' answers to the questions, "In

the last for years of working as ajournalist, has it happened to you that, in order to
publish your article, you yourself decided not to include the facts that are negatively

characterizing the Russian government" and "Have you published articles critical of the
state that you could not publish in your newspaper in anyon-line source?"



84

Table 10: The relationship between the frequency of the internet publications and
editorial censorship (cutting or editing political content)

Editorial censorship Have you published articles critical of the state
that you could not publish in your newspaper in

anyon-line source?

yes no Total
3 20 23

no 60.0 60.61 60.53

yes 2 13 15
40.00 39.39 39.47

Total 5 33 38
100.00 100.00 100.00

Pearson chi2(1) = 0.0007, Pr = 0.979

Table 10 shows the relationship between the frequency of the internet publications made
by the respondents and editorial censorship in media outlets they work at. It is based on
the answers to the following questions: "In the last for years of working as ajournalist,
has it happened to you that the editor eliminated from your article any words or phrases

criticizing the Russian government?" and "Have you published articles critical of the
state that you could not publish in your newspaper in anyon-line source?"



85

Table 11: The relationship between the legal structure of the outlet and self-censorship

Ownership Proportion
Structure of

Journalists
Reporting
Self-
Censorshi

OAO .5
ZAO .57142857
ANO .66666667
NP .22222222
GOSsob 1

Average* .51351351

*Averages are used here without frequencies to protect the identity ofrespondents.

Table 11 shows the relationship between the legal structure of the outlet and the level of
self-censorship. It is based upon data about the legal ownership structure of the 10 media
outlets applied to in the survey and answers of the respondents to the question: "In the
last for years of working as a journalist, has it happened to you that, in order to publish
your article, you yourself decided not to include the facts that are negatively
characterizing the Russian government?"



86

BIBLIOGRAPHY

Baker, Peter and Susan Glasser. Kremlin rising: Vladimir Putin 's Russia and the end of
revolution. New York: Scribner, 2005. '

Beumers, Birgit, Stephen C. Hutchings, and Natalia Ryleva, eds. The post-Soviet Russian
media: conflicting signals. London: Routledge, 2009.

Black, J. L. Vladimir Putin and the new world order: looking east, looking west?
Lanham: Rowman & Littlefield 2004.

Blium, A.V. Sovetskaia tsenzura v epokhu totalnogo terrora, 1929-1953. S.-Peterburg:
Akademicheskii proekt, 2000.

Carr, David. "A Most Dangerous Profession in Russia," The New York Times Media
Decoder Blog, entry posted on September 15, 2009,
http://mediadecoder.blogs.nytimes.com/2009/09/l5/a-most-dangerous-profession­
in-russia/?scp=1&sq=Russia%20press%20censorship&st=cse (accessed April 29,
2010).

Conetta, Carl. "The Wages ofWar: Iraqi Combatant and Noncombatant Fatalities in the
2003 Conflict." Project On Defence Alternatives 8 (2003),
http://www.comw.org/pda/031 OrmS.html (accessed May 2, 2010).

Dadge, David. Silenced: International Journalists Expose Media Censorship. Amherst,
N.Y.: Prometheus Books, 2005.

Dewhirst, Martin. "Censorship in Russia, 1991 and 2001." Journal ofCommunist Studies
& Transition Politics 18, no. 1 (2002): 21-34.

Dewhirst, Martin and Robert Farrell. The Soviet censorship. Metuchen, N.J.: Scarecrow
Press, 1973.

Dormann, Knut. "The Legal Situation of "Unlawful- Unprivileged Combatants."
International Review ofthe Red Cross 849 (2003): 45-47.

Dunlap, David W., and James Estrin. "Press control- censorship -~ is something that
happens in Communist China, in Russia," The New York Times Blog by David
W.Dunlap and James Estrin, posted on September 23,2009,
http://lens.blogs.nyiimes.comI2009/09/23/archive­

5/?scp=2&sq=Russia%20press%20censorship&st=cse (accessed April 29, 2010).



87

Duhovnoe Nasledie, "The Reflexions ofthe First and the Second Chechen Campaigns in
the Minds of Our Compatriots." Nasledie.ru,
http://www.nasledie.m/politvnt/19 38/article.php?art=62 (accessed May 2, 2010).

Firsov, V.R. Tsenzura v Rossii: Istoriia i Sovremennost': sbornik nauchnykh trudov.
Sankt-Peterburg: Rossiiskaia natsiona1naia biblioteka, 2001.

Fitzpatrick, Sheila. "The 'Soft' Line on Culture and Its Enemies: Soviet Cultural Policy,
1922-1927." Slavic Review 33, no. 2 (1974): 267-287.

Fox, Michael. "Glav1it, Censorship and the Problem of Party Policy in Cultural Affairs,
1922-28." Soviet Studies 44, no. 6 (1992).

Goriaeva T. M. Politicheskaia tsenzura v SSSR: 1917-1991. Moskva: ROSSPEN. Seriia
«Kul'tura i vlast' ot Stalina do Gorbacheva», 2002.

Hanson, Philip, and Elizabeth Teague, "Big Business and the State in Russia," Europe­
Asia Studies 57, no. 5 (2005): 675.

Herspring, Dale R. Putin's Russia: past imperfect, future uncertain. Lanham: Rowman &
Littlefield, 2003.

Kolesnikov, Andrei. "Freedom of expression: for what? It's written in to the Russian
constitution but no one takes it for real." Index on Censorship 32 (2003): 21-22.

Korenev, N. "Oratoriia Laboratorii 17-a." Liki Rossii (2004). http://\V\V\v.liki­
rossii.ru/LETI/17NCh1 Secret%282%29.htm (accessed April 24, 2010).

Levy, Clifford J. "Press Group Seeks Inquiry Into Killings in Russia," The New York
Times, September 16,
2009.http://www.nytimes.com/2009/09/16/w0f1d/europe/16russia.htm1?scp=42&s
g=censorship%l20Russia&st=cse (accessed April 29, 2010).

Levy, Clifford J. "Putin's Iron Grip on Russia Suffocates Opponents," The New York
Times, February 24, 2008,
http://www.nytimes.com/2008/02/24/world/europe/24putin.html (accessed April
29,2010).

Levy, Clifford J. "Russia's Leaders See China as a Template for Ruling." The New York
Times, October 17, 2009,
http://w\vw.nytimes.comJ2009/1 0/18/world/europe/18russia.html?scp=20&sq=Ru
ssia%20freedom%20ofUIo20speech&st=cse (accessed April 29, 2010).



88

Lucas, Edward. "The Big Squeeze." Index on Censorship 37, no 1 (2008): 26-34.

Lupis, Alex. "Increasing Press Repression in Russia." Nieman Reports 59, no. 22 (2005):
118-120.

Nerone, John C. Last rights: revisitingfour theories ofthe press. The history of
communication. Urbana: University of Illinois Press, 1995.

Nordenstreng, Kaarle, Elena Vartanova, and Yassen N. ZassUfskii, eds. Russian media
challenge Helsinki: Aleksanteri Institute. Kikimora publications, 2001.

Paniushkin, V. A. Mikhail Khodorkovskii: Uznik Tishiny: Istoriia pro to, kak cheloveku v
Rossii stat' svobodnym i chto emu za eto budet. Moskva: ZAO Izdatelskii dom
"Sekret firmy," 2006.

Pain, Emil and Robert R. Love. "Regional Studies - The Second Chechen War: The
Information Component." Military Review 80, no 4 (2000): 59.

Olofsson, Kerstin. "The Cultural Debate on Abolishing Censorship." Russian Reports
(2000): 31.

Park, Myung-Jin, and James Curran, eds., De-Westernizing media studies. London:
Routledge, 2000.

Sakwa, Richard. Putin: Russia's choice. London: Routledge, 2004.

Politkovskaia, Anna and A. L. Tait, A Russian diary: a journalist's final account ofhie,
corruption, and death in Putin's Russia. New York: Random House, 2007.

Politkovskaia, Anna. Putin's Russia. London: Harvill Press, 2004.

Pomer, Vladimir. Parting with illusions. New York: Atlantic Monthly Press, 1990.

Rikhter, Andrei. "Post-Soviet Perspective On Censorship and Freedom of the Media."
International Communication Gazette 70, no. 5 (2008): 307-324.

Shenderovich, Viktor. "Zdes' bylo NTV, TV6, TVS. Obstoiatel'stva nepreodolimoi sily."
Tvoi Golos, June-November 2003, http://tvoygolos.narod.ru/kIio/text1.htm
(accessed May 2,2010).

Siebert, Fred, Theodore Peterson and Wilbur Schramm, Four Theories ofthe Press: the
Authoritarian, Libertarian, Social Responsibility, and Soviet Communist Concepts
ofWhat the Press Should Be and Do. Urbana: University of Illinois Press, 1956.



89

Smaele, H. De. "Limited Access to Information as a Means of Censorship in Post­
Communist Russia." Javnost - The Public 11, no. 2 (2004).

Soldatov, Andrei, Irina Borogan, Marina Latysheva and Anna Stavitskaia. "The Year of
1999: The Beginning of the Second Chechen War." Journalists and Terrorism
(2008): 18.

Soldatov, Andrei, Irina Borogan, Marina Latysheva, and Anna Stavitskaia. "2007: The
Law on Terrorism is Getting More Severe, the "Bastion" Course is Introduced,
the FSB Forms the Department on the Fight with the Terrorist Ideology, the
Innovation - Fight against the Websites." Journalists and Terrorism (2008): 171.

Steiner, P. "Introduction: On Samizdat, Tamizdat, Magnitizdat, and other strange words
that are difficult to pronounce." Poetics Today 29, no. 4 (2008): 614.

Tirmaste, Maria-Luisa. "Pros'ba byla iz razriada tekh, v kotoryh nel'zia otkazat'."
Kommersant, May 31, 2004,
http://www.kommersant.ru/doc.aspx?DocsID=478840 (accessed May 2,2010).

Tregubova, Elena V. BaUd kremlevskogo diggera. Moskva: Ad Marginem, 2003.

Tsvetkova, Mariia. "Russians want war in Chechnya again." Gazeta.ru, October 30,
2002, http://www.gazeta.ru/2002110/30/rossianesnov.shtml (accessed May 2,
2010).

Varshavchik, Sergei. "Na televidenii zachishchaiut terminologiiu." Nezavisimaia Gazeta,
August 2, 2004, http://www.ng.ru/politics/2004-08-02/2 tv.html (accessed May 2,
2010).




